2638
Sök

Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.

737 577 Visningar
Uppdaterades senast 14 juli
2 514 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#2081
DieLuftWaffe skrev:
Har för mig att man värmer dessa plast rutor först i en ugn eller liknande över en form. Skär till, lägger över formen, låter den formas av värmen, stänger sedan av värmen och låter rutan svalna i lugn och ro. Tills den har följt formen och man kan montera den.

Eller det kanske var så du gjorde .. eller så fick du en idé nu 😉
Jo, det är så man får göra,
Behöver göra en låda så värmen inte går ur plasten för fort.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#2082
Uppdatering dårå.
Efter att misslyckat med original rutan (som ändå var för liten i överkant.)
så blev det att beställa en 6mm polykarbonatskiva från plastshop.se (Man får tacka Chrille för snabb service & frakt.)

Med en del efterforskning på nätet av alla slag för att se hur folk böjt till tjockare bitar i denna plast så bestämde jag mig för detta jag ska gå igenom i denna uppdatering.

(Tar detta i stora drag, kommer inte att gå in på extrema detaljer.)

Jo, vi (min fru & jag, ja, man är tvungen att vara 2 för detta jobb, är inte lätta att göra själv.)
började med att ta en plåt, kapa & böjde till den efter rutramen.
 
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-87ac9edb82af1d90c4838992aff797e0.jpg

Svetsade fast stag på baksidan av plåten efter en del inpassning. Satte även ben på stagen så man får utsidan uppåt.
Provade med den gamla rutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-42cc9001081da117964e88ae7d529091.jpg

& nu då?
Jo, nästa steg i projektet, att få skivan att böja sig, då krävs lite värme.
& då behöver man en låda av något slag att hålla inne värmen.
I detta fall så tog jag det som fanns till hands, pallkragar som jag klädde med aluminiumfolie på insidan.
Locket fick jag ta en mdf skiva jag hade liggandes medans botten delen av lådan fick vara öppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-be1784b5a9c97d4d510e7278635822de.jpg

Lånade svärfars gasolbrännare för att få lite värme.
La plåtmallen i lådan & passade in hela paketet så allting fick plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-380abbcc2847e3363d0879a41954001d.jpg

På med den tänkta plastskivan & locket, dra på med värme så skivan formar sig. & efter med ett par misslyckande försök så lyckades man med att
få till en vettig ruta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-33c79510748406c5950a936faa3bc744.jpg

Nu ligger rutan & svalnar & väntar på nästa steg.

Detta är i stora drag hur jag har gjort, men det är lite att tänka & arbeta med när man håller på med just detta så detta har tagit lite tid.
Detta är inget man gör över en helg.

Så alla följare får vänta lite till nästa uppdatering.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

540 Inlägg
2 514 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#2084
Inken skrev:
snart klart,
Man e alltid ”snart klar”. 🤣
Sen är det ju alltid något annat man hittar som man vill göra om.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 051 Inlägg
27 maj
#2085
Jädra smart lösning för att forma rutan!

Är polykarbonaten behandlad på något vis? Har haft några folkracebilar med polykarbonatrutor och tycker att dom lätt blir repiga och ofta "mjölkiga" och blekta av solen efter nåt år. Vore ju tråkigt om du behöver upprepa processen efter varje säsong hmm


2 514 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#2086
Steff240 skrev:
Jädra smart lösning för att forma rutan!

Är polykarbonaten behandlad på något vis? Har haft några folkracebilar med polykarbonatrutor och tycker att dom lätt blir repiga och ofta "mjölkiga" och blekta av solen efter nåt år. Vore ju tråkigt om du behöver upprepa processen efter varje säsong hmm
Denna ska vara uv behandlad, men efter erfarenhet av den gamla rutan så håller det ungefär 3-4 år.
(Då har bilen stått ute alla år.)
Sen blir det en mjölkvit hinna på den.
Det finns ett sett att kunna åtgärda detta & det är att köra på lite snabbt med en brännare & köra snabbt över rutan så försvinner det vita, även små repor, men man får vara försiktig.
Sedan finns det poleringsmedel om man vill gå ännu djupare.
Men jag kommer att ha kvar mallen så jag kan göra fler rutor om det skulle behövas.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#2087
Jag har fått lite ny kunskap om matt klarlack. 😁
Tydligen är det så att matt klarlack är bara lite matt på det översta lagret.
(Om man nu kan säga så.)
När man polerar den sorten av matt ”färg”
så polerar man upp/bort det matta så det blir högblank .
Därför blev taket blankt när jag polerade det, hu vad man kan lära sig.
Men inget som stör,
men oväntat resultat. 😁

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#2088
Uppdatering. 😁
Ja nu är bilen hemma igen då efter all vinters bravader & ett jävla anamma å få i den där framrutan.
(Hade hjälp av några extra nävar.)

& en  viss uppdatering,
bilen har blivit gubbe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-6749a42b75ae75fd414952bbb8bedeba.jpg

Bilen har fått keps.

Undrar lite om inte jag skulle haft en lite större keps på den i alla fall. 🤔 men då kanske den blir för stor.
Ja, ja, nä, den får sitta där.

Fortsättning följer, är ju inte färdig med bagage bygget & sedan behöver det lite underhåll med inredning & dörrar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

540 Inlägg
3 juni
#2089
kul nu ä de bare å köre,


2 514 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#2090
Inken skrev:
kul nu ä de bare å köre,
🤣 jodå, kommer nog något
oväntat ska du se.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
9 juni
Trådstartare
#2091
Uppdaterar lite i förbifarten.

Bygga anläggning i bilen är lite roligare än å ligga under bilen.
Lite högtalare & en baslåda,
sedan behöver man lite paneler & gömma allt bakom så man slipper & se allt som man byggt ihop. 😁

Det ska höras inte synas. 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-f118e4b137fb0dd4069565309a3a1923.jpg

Behöver även lite utrymme för grejer som behöver vara med åxå. 😁

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 514 Inlägg
7 juli
Trådstartare
#2092
Uppdatering igen då.
Läckande växellåda är inte roligt om man ska behöva köra en felsökning som man inte hittar från början & efter att bytat packning ett x antal gånger & gjorde om tråget med slät flänskant, jag trodde att flänsen som var problemet,

men kom sedan  på att det sitter en o-ring vid påfyllnadsröret & bytade den,

lät den ny svetsade tråget sitta kvar eftersom den inte läckte.
så kan man ju få tuppjuck för mindre.
Det tog ?bara? 1,5 veckas svärande innan man kom på detta?.. ?

Ja, ja, det är av misstagen man lär sig.

Sedan började Power meat närma sig med storm steg så då var det tanke att man skulle åka på detta.

Tänkte jag skulle få ihop bagage bygget för jag ansåg att det inte var mycket kvar så sagt & gjort så blev det att städa upp i bak & fick nästan alla delar på plats, limmade, klädda & på plats när klockan blev sent. ?
Rultatet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-cf2dfbe97bd094dbf7707a2588585a8b.jpg

Alla delar är inte färdiga, limmet tog slut. ?

Dagen efter var det tänkt att åka till Power meat.
MEN??. då börjar problemen. ?
skulle starta bilen & köra ut den,
den startar utan problem.
Ska lägga i backen, men nu gick det inte att rubba spaken.
F?k, misstanke, tråget jag hade på är för grund så växelväljaren slår i botten på tråget.
Så det blir att byta till arbetskläder & riva ner tråget & misstanken jag hade blev bekräftat, tråget är 6mm för grunt. ?

Fick tag på det andra tråget som satt på växellådan från början.
Gjorde iordning den & fick den på plats
& drog efter momentet som det skulle vara.
2,5 timmar senare så var även oljan i lådan.

Nu då, skulle starta & backa ut, ja, va, f-n händer? INGENTING, motorn går runt, men startar inte.

Häller i startgas, tänder,
provar att startar utan gas, ingenting.
Plockar isär bränsleledningen från pumpen & ska kolla om det kommer bränsle??. Tort. ?
Pumpen går & fungerar som den ska.

Var har all bensin tagit vägen?
Typ 45-50 liter.
Tanka bilen full innan jag ställde in den i garaget, har då kört ca 2 mil & kört lite fram & tillbaka för att få runt oljan i lådan.

Bilen drar ju inte 5-7 liter/milen.
Så jag provar att bara köra pumpen, men utan resultat.

Det detta blir att kolla upp idag & se vad detta kan bero på, lutar lite mot om någon slangat ur bensin. ?

Utöver vädret så har detta riktigt hammrat  ner suget ner i skosulorna för att åka till träffen.

Men som allt annat här i livet så är det upp & ner med humöret.

Men blir uppdatering vid senare tillfälle.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

496 Inlägg
7 juli
#2093
HG_ skrev:
Uppdatering igen då.
Läckande växellåda är inte roligt om man ska behöva köra en felsökning som man inte hittar från början & efter att bytat packning ett x antal gånger & gjorde om tråget med slät flänskant, jag trodde att flänsen som var problemet,

men kom sedan  på att det sitter en o-ring vid påfyllnadsröret & bytade den,

lät den ny svetsade tråget sitta kvar eftersom den inte läckte.
så kan man ju få tuppjuck för mindre.
Det tog ?bara? 1,5 veckas svärande innan man kom på detta?.. ?

Ja, ja, det är av misstagen man lär sig.

Sedan började Power meat närma sig med storm steg så då var det tanke att man skulle åka på detta.

Tänkte jag skulle få ihop bagage bygget för jag ansåg att det inte var mycket kvar så sagt & gjort så blev det att städa upp i bak & fick nästan alla delar på plats, limmade, klädda & på plats när klockan blev sent. ?
Rultatet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-cf2dfbe97bd094dbf7707a2588585a8b.jpg

Alla delar är inte färdiga, limmet tog slut. ?

Dagen efter var det tänkt att åka till Power meat.
MEN??. då börjar problemen. ?
skulle starta bilen & köra ut den,
den startar utan problem.
Ska lägga i backen, men nu gick det inte att rubba spaken.
F?k, misstanke, tråget jag hade på är för grund så växelväljaren slår i botten på tråget.
Så det blir att byta till arbetskläder & riva ner tråget & misstanken jag hade blev bekräftat, tråget är 6mm för grunt. ?

Fick tag på det andra tråget som satt på växellådan från början.
Gjorde iordning den & fick den på plats
& drog efter momentet som det skulle vara.
2,5 timmar senare så var även oljan i lådan.

Nu då, skulle starta & backa ut, ja, va, f-n händer? INGENTING, motorn går runt, men startar inte.

Häller i startgas, tänder,
provar att startar utan gas, ingenting.
Plockar isär bränsleledningen från pumpen & ska kolla om det kommer bränsle??. Tort. ?
Pumpen går & fungerar som den ska.

Var har all bensin tagit vägen?
Typ 45-50 liter.
Tanka bilen full innan jag ställde in den i garaget, har då kört ca 2 mil & kört lite fram & tillbaka för att få runt oljan i lådan.

Bilen drar ju inte 5-7 liter/milen.
Så jag provar att bara köra pumpen, men utan resultat.

Det detta blir att kolla upp idag & se vad detta kan bero på, lutar lite mot om någon slangat ur bensin. ?

Utöver vädret så har detta riktigt hammrat  ner suget ner i skosulorna för att åka till träffen.

Men som allt annat här i livet så är det upp & ner med humöret.

Men blir uppdatering vid senare tillfälle.
Det där låter som att någon har slangat bensin. Det kan ju inte dunsta bort spårlöst, och du bör ju ha sett om det var ett så pass stort läckage. Iaf luktat någonting!

Professionell hatare

2 514 Inlägg
7 juli
Trådstartare
#2094
Blanke skrev:
HG_ skrev:
Uppdatering igen då.
Läckande växellåda är inte roligt om man ska behöva köra en felsökning som man inte hittar från början & efter att bytat packning ett x antal gånger & gjorde om tråget med slät flänskant, jag trodde att flänsen som var problemet,

men kom sedan  på att det sitter en o-ring vid påfyllnadsröret & bytade den,

lät den ny svetsade tråget sitta kvar eftersom den inte läckte.
så kan man ju få tuppjuck för mindre.
Det tog ?bara? 1,5 veckas svärande innan man kom på detta?.. ?

Ja, ja, det är av misstagen man lär sig.

Sedan började Power meat närma sig med storm steg så då var det tanke att man skulle åka på detta.

Tänkte jag skulle få ihop bagage bygget för jag ansåg att det inte var mycket kvar så sagt & gjort så blev det att städa upp i bak & fick nästan alla delar på plats, limmade, klädda & på plats när klockan blev sent. ?
Rultatet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-cf2dfbe97bd094dbf7707a2588585a8b.jpg

Alla delar är inte färdiga, limmet tog slut. ?

Dagen efter var det tänkt att åka till Power meat.
MEN??. då börjar problemen. ?
skulle starta bilen & köra ut den,
den startar utan problem.
Ska lägga i backen, men nu gick det inte att rubba spaken.
F?k, misstanke, tråget jag hade på är för grund så växelväljaren slår i botten på tråget.
Så det blir att byta till arbetskläder & riva ner tråget & misstanken jag hade blev bekräftat, tråget är 6mm för grunt. ?

Fick tag på det andra tråget som satt på växellådan från början.
Gjorde iordning den & fick den på plats
& drog efter momentet som det skulle vara.
2,5 timmar senare så var även oljan i lådan.

Nu då, skulle starta & backa ut, ja, va, f-n händer? INGENTING, motorn går runt, men startar inte.

Häller i startgas, tänder,
provar att startar utan gas, ingenting.
Plockar isär bränsleledningen från pumpen & ska kolla om det kommer bränsle??. Tort. ?
Pumpen går & fungerar som den ska.

Var har all bensin tagit vägen?
Typ 45-50 liter.
Tanka bilen full innan jag ställde in den i garaget, har då kört ca 2 mil & kört lite fram & tillbaka för att få runt oljan i lådan.

Bilen drar ju inte 5-7 liter/milen.
Så jag provar att bara köra pumpen, men utan resultat.

Det detta blir att kolla upp idag & se vad detta kan bero på, lutar lite mot om någon slangat ur bensin. ?

Utöver vädret så har detta riktigt hammrat  ner suget ner i skosulorna för att åka till träffen.

Men som allt annat här i livet så är det upp & ner med humöret.

Men blir uppdatering vid senare tillfälle.
Det där låter som att någon har slangat bensin. Det kan ju inte dunsta bort spårlöst, och du bör ju ha sett om det var ett så pass stort läckage. Iaf luktat någonting!
Jo, det känns nästan som det.
(Inget läckage.)
Gick igenom hela bränslesystemet & konstaterade att bränslepumpen har gått hädan. ????????

Varför går alltid något på bilen sönder när man nu vill ut å åka?
Kan det vara så att man använder bilen för lite? ?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

496 Inlägg
8 juli
#2095
HG_ skrev:
Blanke skrev:
HG_ skrev:
Uppdatering igen då.
Läckande växellåda är inte roligt om man ska behöva köra en felsökning som man inte hittar från början & efter att bytat packning ett x antal gånger & gjorde om tråget med slät flänskant, jag trodde att flänsen som var problemet,

men kom sedan  på att det sitter en o-ring vid påfyllnadsröret & bytade den,

lät den ny svetsade tråget sitta kvar eftersom den inte läckte.
så kan man ju få tuppjuck för mindre.
Det tog ?bara? 1,5 veckas svärande innan man kom på detta?.. ?

Ja, ja, det är av misstagen man lär sig.

Sedan började Power meat närma sig med storm steg så då var det tanke att man skulle åka på detta.

Tänkte jag skulle få ihop bagage bygget för jag ansåg att det inte var mycket kvar så sagt & gjort så blev det att städa upp i bak & fick nästan alla delar på plats, limmade, klädda & på plats när klockan blev sent. ?
Rultatet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-cf2dfbe97bd094dbf7707a2588585a8b.jpg

Alla delar är inte färdiga, limmet tog slut. ?

Dagen efter var det tänkt att åka till Power meat.
MEN??. då börjar problemen. ?
skulle starta bilen & köra ut den,
den startar utan problem.
Ska lägga i backen, men nu gick det inte att rubba spaken.
F?k, misstanke, tråget jag hade på är för grund så växelväljaren slår i botten på tråget.
Så det blir att byta till arbetskläder & riva ner tråget & misstanken jag hade blev bekräftat, tråget är 6mm för grunt. ?

Fick tag på det andra tråget som satt på växellådan från början.
Gjorde iordning den & fick den på plats
& drog efter momentet som det skulle vara.
2,5 timmar senare så var även oljan i lådan.

Nu då, skulle starta & backa ut, ja, va, f-n händer? INGENTING, motorn går runt, men startar inte.

Häller i startgas, tänder,
provar att startar utan gas, ingenting.
Plockar isär bränsleledningen från pumpen & ska kolla om det kommer bränsle??. Tort. ?
Pumpen går & fungerar som den ska.

Var har all bensin tagit vägen?
Typ 45-50 liter.
Tanka bilen full innan jag ställde in den i garaget, har då kört ca 2 mil & kört lite fram & tillbaka för att få runt oljan i lådan.

Bilen drar ju inte 5-7 liter/milen.
Så jag provar att bara köra pumpen, men utan resultat.

Det detta blir att kolla upp idag & se vad detta kan bero på, lutar lite mot om någon slangat ur bensin. ?

Utöver vädret så har detta riktigt hammrat  ner suget ner i skosulorna för att åka till träffen.

Men som allt annat här i livet så är det upp & ner med humöret.

Men blir uppdatering vid senare tillfälle.
Det där låter som att någon har slangat bensin. Det kan ju inte dunsta bort spårlöst, och du bör ju ha sett om det var ett så pass stort läckage. Iaf luktat någonting!
Jo, det känns nästan som det.
(Inget läckage.)
Gick igenom hela bränslesystemet & konstaterade att bränslepumpen har gått hädan. ????????

Varför går alltid något på bilen sönder när man nu vill ut å åka?
Kan det vara så att man använder bilen för lite? ?
Att bränslepumpen går sönder är inte ovanligt om du inte kör bilen. Membranet spricker. Men 50l hade ju inte försvunnit där tycker jag.

Professionell hatare

2 514 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#2096
Blanke skrev:
HG_ skrev:
Blanke skrev:

Det där låter som att någon har slangat bensin. Det kan ju inte dunsta bort spårlöst, och du bör ju ha sett om det var ett så pass stort läckage. Iaf luktat någonting!
Jo, det känns nästan som det.
(Inget läckage.)
Gick igenom hela bränslesystemet & konstaterade att bränslepumpen har gått hädan. ????????

Varför går alltid något på bilen sönder när man nu vill ut å åka?
Kan det vara så att man använder bilen för lite? ?
Att bränslepumpen går sönder är inte ovanligt om du inte kör bilen. Membranet spricker. Men 50l hade ju inte försvunnit där tycker jag.
Nopp, kommer att kolla upp detta.
Misstänker att någon slangat ur bensinen.
Men det får jag nog aldrig veta vem som gjort det. ?
Det får gå som läropengar.
Får väll rigga något slag av kamera framöver. ?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

496 Inlägg
8 juli
#2097
HG_ skrev:
Blanke skrev:
HG_ skrev:

Jo, det känns nästan som det.
(Inget läckage.)
Gick igenom hela bränslesystemet & konstaterade att bränslepumpen har gått hädan. ????????

Varför går alltid något på bilen sönder när man nu vill ut å åka?
Kan det vara så att man använder bilen för lite? ?
Att bränslepumpen går sönder är inte ovanligt om du inte kör bilen. Membranet spricker. Men 50l hade ju inte försvunnit där tycker jag.
Nopp, kommer att kolla upp detta.
Misstänker att någon slangat ur bensinen.
Men det får jag nog aldrig veta vem som gjort det. ?
Det får gå som läropengar.
Får väll rigga något slag av kamera framöver. ?
Vad händer om du häller i bensin nudå? Du kan ta lös bränslepumpen och pumpa bensin manuellt å se om det åker ut någonstans

Professionell hatare

2 514 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#2098
Blanke skrev:
HG_ skrev:
Blanke skrev:

Att bränslepumpen går sönder är inte ovanligt om du inte kör bilen. Membranet spricker. Men 50l hade ju inte försvunnit där tycker jag.
Nopp, kommer att kolla upp detta.
Misstänker att någon slangat ur bensinen.
Men det får jag nog aldrig veta vem som gjort det. ?
Det får gå som läropengar.
Får väll rigga något slag av kamera framöver. ?
Vad händer om du häller i bensin nudå? Du kan ta lös bränslepumpen och pumpa bensin manuellt å se om det åker ut någonstans
Ska byta pump idag & se vad som händer.
Tanka 20 liter igår & provade t.o.m att ha en lös behållare vid sidan av pumpen, men inga framgångar.
Pumpen suger ingen bensin alls.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

496 Inlägg
8 juli
#2099
HG_ skrev:
Blanke skrev:
HG_ skrev:

Nopp, kommer att kolla upp detta.
Misstänker att någon slangat ur bensinen.
Men det får jag nog aldrig veta vem som gjort det. ?
Det får gå som läropengar.
Får väll rigga något slag av kamera framöver. ?
Vad händer om du häller i bensin nudå? Du kan ta lös bränslepumpen och pumpa bensin manuellt å se om det åker ut någonstans
Ska byta pump idag & se vad som händer.
Tanka 20 liter igår & provade t.o.m att ha en lös behållare vid sidan av pumpen, men inga framgångar.
Pumpen suger ingen bensin alls.
Det låter konstigt. Jag har aldrig haft problem med att ingen bensin pumpas även om membranet spruckit.

Professionell hatare

2 514 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#2100
Uppdatering.
Bytade pump & nu helt plötsligt fungerar det.
Provade & körde lite fram & tillbaka & allt verkar ok.
Allt är tätt åxå så nu hoppas man att man kan ut å köra lite imorgon när nu det ska bli lite bättre väder.
Det ska ju regna nästan hela veckan annars. Så det blir till att passa på.

Jag har även hunnit med att göra färdigt alla paneler i bagaget åxå.
Så nu skulle jag behöva få tag på några vettiga skruv som håller panelerna på plats.

Ska även hitta någon belysning så man ser något i bagagen när det är lite mörkare ute.

Uppdatering följer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)


Sök