2679
Sök

Peak Oil och den kommande oljekrashen

62 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Vi befinner oss nu vid den punkt som energiexperterna kallar för Peak Oil. Det betyder att den sammanlagda oljeproduktionen i världen står på sin topp. Efter denna topp kommer oljeproduktionen att sjunka och oljepriset öka kraftigt. Tittar vi på vad som hände under oljekrisen på 70-talet så ser vi att en produktionsminskning på 5% kan ge en fyrdubbling av priset och även brist på bränsle. I takt med att tillgången minskar kommer priset skjuta i höjden och vi kommer därför troligen snart ha ett oljepris som tiofaldigats.

Förra året förbrukade världen c:a 30 miljarder fat olja, och efterfrågan ökar varje år. I genomsnitt hittar man 6-8 miljarder fat olja per år. Flera av de gamla stora oljefälten har börjat sina. Vem som helst förstå att den ekvationen inte är hållbar.

Detta kommer inte bara drabba oss som bilister utan även konsumtionen i allmänhet, speciellt mat.

Vad anser ni att vi bör göra för att bromsa detta? Vad är ni beredda att offra?
Senast redigerat av Confidence (1 mars 2008)

152 Inlägg
1 mars 2008
det finns biologiska smörjoljor,tvåtaktsoljor och bränsle....jag ställer ju fan inte bilen

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

62 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
SevilleDiesel skrev:
det finns biologiska smörjoljor,tvåtaktsoljor och bränsle....jag ställer ju fan inte bilen

Vilket biologiskt bränsle ska täcka upp för bensinen? Etanol är i många fall ett förlustbränsle då man idag använder energimässigt större mängder fossila bränslen i tillverkningen än vad man får ut av etanolen.

Att etanol framställs på detta sätt är ett stort bevis för hur puckade de flesta i världen är. Vem faan köper miljöbil utan att ta reda på sånt?

Sen kommer det väl till en smärtgräns då även du måste ställa ifrån dig bilen för vissa ärenden? 50kr litern är det ok för dig?

Konvertera bilen till gengas känns som det enda alternativet...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
1 mars 2008
Det blir väll att bränna hemma i garaget å göra egen ssprit till bilen i framtiden wink för bilen skall rulla
tills någon uppfinner egna space chutels åt en .. så man kan skippa alla trafik köer.

//WolfMan

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

152 Inlägg
1 mars 2008
Confidence skrev:
SevilleDiesel skrev:

Vilket biologiskt bränsle ska täcka upp för bensinen? Etanol är i många fall ett förlustbränsle då man idag använder energimässigt större mängder fossila bränslen i tillverkningen än vad man får ut av etanolen.

Sen kommer det väl till en smärtgräns då även du måste ställa ifrån dig bilen för vissa ärenden? 50kr litern är det ok för dig?

Mja..åker just diesel då. Rapsolja e mindre co-krävande än Etanol,så det klarar sej nog. Dessutom Peakoil är baserat på att oljebolagen kräver ett visst antal fat per dag för att hålla hålet öppet(bortåt hundra fat eller mer). När det inte anses klara nivån stängs det. Det finns ett antal småfirmor som lever gott på att tömma hål som ger hälften av den nivån. Peaken blir lite mer avlägsen om man tänker på att det kanske finns bortåt det dubbla i mängd kvar-fast det tar lite tid innan man fått upp det

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....

62 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
SevilleDiesel skrev:
Confidence skrev:
SevilleDiesel skrev:

Mja..åker just diesel då. Rapsolja e mindre co-krävande än Etanol,så det klarar sej nog. Dessutom Peakoil är baserat på att oljebolagen kräver ett visst antal fat per dag för att hålla hålet öppet(bortåt hundra fat eller mer). När det inte anses klara nivån stängs det. Det finns ett antal småfirmor som lever gott på att tömma hål som ger hälften av den nivån. Peaken blir lite mer avlägsen om man tänker på att det kanske finns bortåt det dubbla i mängd kvar-fast det tar lite tid innan man fått upp det

Peaken är redan här. Att hämta upp den tyngre oljan som är kvar kommer inte att öka produktionen så den kommer upp i samma volymer som det är idag. Det kommer bara bromsa fallet lite.

62 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
lonewolf-holm skrev:
Det blir väll att bränna hemma i garaget å göra egen ssprit till bilen i framtiden wink för bilen skall rulla
tills någon uppfinner egna space chutels åt en .. så man kan skippa alla trafik köer.

//WolfMan

Det lär gå åt mer energi till det förfarandet än vad du får ut i slutändan. Gengas är däremot mycket bra.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 mars 2008
Ge sig på de som verkligen släpper ut något, företag...
COOP t.ex. har så att alla deras leveranser måste gå till stockholm innan de går ut till resp. varuhus..
Finns ett företag här i gbg tex som tillverka grejer, o har 5 min till en COOP affär, måste köras upp till stockholm, och sedan skickas ner igen.

Detta sker VARJE dag med hundratals lass till varje butik, helt i onödan.

Bilar ska man inte terra, fixa yrkestrafiken, de som har pengarna...men annars...vätgasbilarna, bränsleceller...

1 754 Inlägg
2 mars 2008
Vad är bäst att driva sin bil på då? (Inte bränsleceller såklart)

Biogas?

Jag kan inget om allt.

62 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ge sig på de som verkligen släpper ut något, företag...
COOP t.ex. har så att alla deras leveranser måste gå till stockholm innan de går ut till resp. varuhus..
Finns ett företag här i gbg tex som tillverka grejer, o har 5 min till en COOP affär, måste köras upp till stockholm, och sedan skickas ner igen.

Detta sker VARJE dag med hundratals lass till varje butik, helt i onödan.

Bilar ska man inte terra, fixa yrkestrafiken, de som har pengarna...men annars...vätgasbilarna, bränsleceller...

Du verkar inte ha förstått vidden av detta problem.

Det handlar inte om miljö och utsläpp. Det handlar om allt som använder fossila bränslen eftersom vi kommer att få brist på olja. Om man så skulle stoppa alla dessa onödiga transporter du syftar på så är det bara en droppe i havet.

Det globala oljebehovet måste minska med 75-85% för att vi ska ligga på en hållbar nivå. Som det är idag så ökar oljebehovet med c:a 2% per år.

Bilar som går på fossila bränslen kommer att drabbas varesig vi vill det eller inte. Det handlar inte om något politiskt beslut utan om det faktum att det inte finns tillräckligt med olja.

62 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Holiace skrev:
Vad är bäst att driva sin bil på då? (Inte bränsleceller såklart)

Biogas?

Jag har dålig koll på biogas men det ska vara bättre än etanol så det kan mycket väl vara ett av de få icke-fossila bränslen som faktiskt inte går med energiförlust vid framställningen.

Gengas (inte vackert eller snabbt men det fungerar och är praktiskt).

Batteri (eldriven bil).

Kanske etanol utvunnet ur gödningsämnen men alla andra typer av etanol är dåliga.

"the real jerk"
301 Inlägg
2 mars 2008
jag tror inte att det kommer finnas ett bränsle som ersätter bensinen utan en mix av bränslen. etanolen tror jag på om man ser framtids mässigt (träspill och annat som bara går till spillo ändå går att göra etanol av) men inte som den framställs nu. man får ju tänka på att detta är första generationen etanol.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

62 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
jerky skrev:
jag tror inte att det kommer finnas ett bränsle som ersätter bensinen utan en mix av bränslen. etanolen tror jag på om man ser framtids mässigt (träspill och annat som bara går till spillo ändå går att göra etanol av) men inte som den framställs nu. man får ju tänka på att detta är första generationen etanol.

Japp, etanol av biomassa och sopor verkar vara lönsamt.
http://lunken.wordpress.com/2008/02/21/ … ektivitet/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … e60339.ece

102 Inlägg
152 Inlägg
2 mars 2008
Allvarligt-har du ens eldat ett gengas aggregat nå´n gång? Det tar tid att få igång,det är extremt giftigt att lyfta på locket för att fylla på-inte bara gaserna utan även partiklarna vilka är cancerogena,Dessutom-om du inte öppnar på rätt sätt kan du lugnt räkna med att frisyr och ögonbryn har tackat för sej,för då blir det ett litet poff(läs: en jävla smäll). Dessutom är det mycket skit i gengas-det är svårt som fan att rena. Och kommer det in nåt i motorn så är det som sand...

Ide´n är inte dum,men det tar nog ett tag innan det blir så praktiskt att mormor kan ta gengasbilen till moster Berta i Avesta eller nå´t....

62 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Haara skrev:
http://zeropollutionmotors.us/

Air Car

Intresseant

62 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
SevilleDiesel skrev:
Allvarligt-har du ens eldat ett gengas aggregat nå´n gång? Det tar tid att få igång,det är extremt giftigt att lyfta på locket för att fylla på-inte bara gaserna utan även partiklarna vilka är cancerogena,Dessutom-om du inte öppnar på rätt sätt kan du lugnt räkna med att frisyr och ögonbryn har tackat för sej,för då blir det ett litet poff(läs: en jävla smäll). Dessutom är det mycket skit i gengas-det är svårt som fan att rena. Och kommer det in nåt i motorn så är det som sand...

Ide´n är inte dum,men det tar nog ett tag innan det blir så praktiskt att mormor kan ta gengasbilen till moster Berta i Avesta eller nå´t....

Jag har inte provat gengas men jag har läst rätt mycket om det. Det är stor skillnad på olika aggregat och det jag har läst om de modernare så stämmer det inte alls in på det du säger. De är renare än fossila bränslen. Många hemmabyggen och äldre aggregat har riktigt dåliga filter och kan vara osäkra.

4 554 Inlägg
2 mars 2008
kan man inte bygga om alla bilar till flintstonesbilar? måste väl iaf va bäst, nä kommer inte på nått bra sätt att lösa problemet

152 Inlägg
3 mars 2008
Confidence skrev:
SevilleDiesel skrev:

Jag har inte provat gengas men jag har läst rätt mycket om det. Det är stor skillnad på olika aggregat och det jag har läst om de modernare så stämmer det inte alls in på det du säger. De är renare än fossila bränslen. Många hemmabyggen och äldre aggregat har riktigt dåliga filter och kan vara osäkra.

Ok...-anta att vi får fram rena aggregat,och det kommer att kvarstå ett par problem. Hanteringen blir ju inte modernare-laddningen av tunnan kvarstår.Och även om det går att göra nåt av typ pelletskanon,så måste restprodukterna tippas av någonstans. Kräver nog viss teknik i något led i.a.f.
Dessutom-med den bilparken vi har så kommer askan att bli ett miljöproblem. Gödning i all ära,men föreställ dej mängderna! Finns inte en skog,åker,äng som kan ta åt sej detta på mindre än ett år,och kräver jordbearbetning.(gengasdriven månne) Så hur du än vrider och vänder på det så blir det ingen liten lätt omställning. Bara Logistiken bakom blir mer omfattande än nu.

62 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
SevilleDiesel skrev:
Confidence skrev:
SevilleDiesel skrev:

Ok...-anta att vi får fram rena aggregat,och det kommer att kvarstå ett par problem. Hanteringen blir ju inte modernare-laddningen av tunnan kvarstår.Och även om det går att göra nåt av typ pelletskanon,så måste restprodukterna tippas av någonstans. Kräver nog viss teknik i något led i.a.f.
Dessutom-med den bilparken vi har så kommer askan att bli ett miljöproblem. Gödning i all ära,men föreställ dej mängderna! Finns inte en skog,åker,äng som kan ta åt sej detta på mindre än ett år,och kräver jordbearbetning.(gengasdriven månne) Så hur du än vrider och vänder på det så blir det ingen liten lätt omställning. Bara Logistiken bakom blir mer omfattande än nu.

Jag förstår att gengasen kanske inte är det bästa men det fungerar för oss som inte är känsliga för lite skit. För gemene man verkar den där bilen som drivs på lufttryck som ett bättre alternativ.

Hittade en film på youtube och det verkar intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

Bilarna i filmen är inga vackra skapelser men det är väl främst en fråga om design.
Senast redigerat av Confidence (3 mars 2008)

Sök