Ramrod skrev:
Det som skiljer mest på T & G är att G har en återcirkulerande dumpventil påbyggd på turbon. I G modell sitter den då på 850 Turbo & T5. Varvet kan jag inte jämföra med T. Men min G fick jag att börja jobba vid 4100 & från 4500 varv blev det som en något mjuk häst spark....

Det är en toppen turbo som jag kan rekomendera starkt om man inte ska gå över 300 hk på mack soppa. Med Etanol går det då att pressa ur ca 330hk
.......i Volvo värden skall tillläggas

Som SAAB aggregat har varken T eller G inbyggd AV.
Inte heller får man laddtryck vid 4100.......1950RPM anger SAAB 350NM både för -93 (med G) och -94 (med T) så skillnaden är som sagt marginell.
Ingen som vet säkert hur det var med flänsen om den passar min eller om det är T3 fläns som någon sa?
Det
är T25 fläns.
Fredrik blandar säkert ihop det med gamla TE05-12B som satt i SAABarna (900/9000) innan den nyare generationen aggregat, de hade T3 fläns.
Är det någon som har gjort denna konverteringen på sin saab eller har någon erfarenhet om det gav såpass mycket effekt att det var värt jobbet!
Liknande (9-3/9-5aero agg).
Nya vattenrör krävs och en ny oljeretur (går att snida till den gamla oxo)
Din bil kommer inte att få ett under av effekt men det är som Sharky skrev ´körbarhet` som är aggregatets stora +.
Laddtryck tidigt och orkar hålla i skapligt på toppen oxo.
Ett sådant och en bra programvara så blir en 9000 underbara att köra.
Kan du piska många gamla Volvos med sedan