5276
Sök

TD04 hl-15t och TD04 hl-15g

964 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag vad skillnaden är på dessa två om det nu är någon skillnad?
Tacksam för svar!

486 Inlägg
2 mars 2008
Inte samma grenrörsfläns va? TD04HL-15T sitter väl på Saab, typ 9-5 Aero och har T25(?) fläns. TD04HL-15G sitter på bl.a Volvo 850 t5 och har T3 fläns.
Är säkert något mera som skiljer.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 mars 2008
Tomas_H skrev:
Inte samma grenrörsfläns va? TD04HL-15T sitter väl på Saab, typ 9-5 Aero och har T25(?) fläns. TD04HL-15G sitter på bl.a Volvo 850 t5 och har T3 fläns.
Är säkert något mera som skiljer.

9-5 Aero har en Mitsubishi TD04HL-15T ja smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
2 mars 2008
15T sitter ju även på 9000 Aero, 9-3 Aero och 9-5 Aero fast på 9000 är de #6 avgashus istället för #5 på 9-5 och 9-3.
15G sitter på 9000 Aero av -93 års modell och har ju T3 fläns medans övriga har T25.

Sen vilka fler dom sitter på vet jag inte.

MVH

F

1 019 Inlägg
3 mars 2008
Fredrik-79 skrev:
15G sitter på 9000 Aero av -93 års modell och har ju T3 fläns medans övriga har T25.

Nej, den har T25-fläns.

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 mars 2008
Donvito skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag vad skillnaden är på dessa två om det nu är någon skillnad?
Tacksam för svar!

Den skillnad mellan T och G-aggregat jag lärt mig är att T levererar bättre på högre varv medans G kommer mer på lägre varv

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
3 mars 2008
Google är din vän:

http://hem.passagen.se/lahi/turbo/TD04.pdf

Trim
Inducer ø mm’s
Full ø mm’s
Tip width mm’s
Total Hub Length
No. of Blades

TD04-15G
43.37
56.01
5.41
22.0
6/6

TD04-15T
42.00
56.00
5.38
26.2
6/6

Där ser du att inducern är större på 15G och att kompressorhjulet är djupare på 15T.

/Göran

Donvito skrev:
Tacksam för svar!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
3 mars 2008
Visst finns det en skillnad men i kapacitet osv är den minimal.
Vilken du än hänger dit t.ex. på din 9000 är det ett bra val.
Vill du fördjupa dig i skillnaderna så läs denna:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … g+skillnad

MVH Jonas
..............

964 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Tackar först och främst för alla svar!
Har sökt lite angående den innan jag skrev här och fick då fram som det står i något inlägg fast tvärtom att 15g har ngt mer effekt på topp men aningen slöare i starten och att detta var beroende på att turbinen var annorlunda utformad och att den satt på 9000 aero-93 men att dom sedan bytte till 15t 94-98.
Ingen som vet säkert hur det var med flänsen om den passar min eller om det är T3 fläns som någon sa?
Är det någon som har gjort denna konverteringen på sin saab eller har någon erfarenhet om det gav såpass mycket effekt att det var värt jobbet!
//Michael

127 Inlägg
3 mars 2008
Jag har också fått för mig att 15G kommer på högre varv. Tänkte köra det på min og900 med T3-fläns, men ska nog kolla efter större agg nu. Någon som vet hur mycket ett 15G orkar pumpa ut?

674 Inlägg
3 mars 2008
Det som skiljer mest på T & G  är att G har en återcirkulerande dumpventil påbyggd på turbon.  I G modell sitter den då på 850 Turbo & T5.   Varvet kan jag inte jämföra med T. Men min G fick jag att börja jobba vid 4100 & från 4500 varv blev det som en något mjuk häst spark....  smile   Det är en toppen turbo som jag kan rekomendera starkt om man inte ska gå över 300 hk på mack soppa.  Med Etanol går det då att pressa ur ca 330hk

With great freedom comes great responsebility

10 287 Inlägg
3 mars 2008
Jag hade en kombo 15G/16T på min 940 en gång i tiden och jag har aldrig haft en så körbar bil som med turbon (bromsade 280Hkr).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
4 mars 2008
Ramrod skrev:
Det som skiljer mest på T & G  är att G har en återcirkulerande dumpventil påbyggd på turbon.  I G modell sitter den då på 850 Turbo & T5.   Varvet kan jag inte jämföra med T. Men min G fick jag att börja jobba vid 4100 & från 4500 varv blev det som en något mjuk häst spark....  smile   Det är en toppen turbo som jag kan rekomendera starkt om man inte ska gå över 300 hk på mack soppa.  Med Etanol går det då att pressa ur ca 330hk

.......i Volvo värden skall tillläggas wink
Som SAAB aggregat har varken T eller G inbyggd AV.
Inte heller får man laddtryck vid 4100.......1950RPM anger SAAB 350NM både för -93 (med G) och -94 (med T) så skillnaden är som sagt marginell.

Ingen som vet säkert hur det var med flänsen om den passar min eller om det är T3 fläns som någon sa?

Det är T25 fläns.
Fredrik blandar säkert ihop det med gamla TE05-12B som satt i SAABarna (900/9000) innan den nyare generationen aggregat, de hade T3 fläns.

Är det någon som har gjort denna konverteringen på sin saab eller har någon erfarenhet om det gav såpass mycket effekt att det var värt jobbet!

Liknande (9-3/9-5aero agg).
Nya vattenrör krävs och en ny oljeretur (går att snida till den gamla oxo)
Din bil kommer inte att få ett under av effekt men det är som Sharky skrev ´körbarhet` som är aggregatets stora +.
Laddtryck tidigt och orkar hålla i skapligt på toppen oxo.
Ett sådant och en bra programvara så blir en 9000 underbara att köra.
Kan du piska många gamla Volvos med sedan wink

MVH Jonas
..............

964 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Då får de bli till att stoppa i en sådan då! har nämligen fått tag i en genom en kompis!
Som Jonte skrev så kommer det väl inte att bli något under av effekt! Men jag hoppas att det blir kännbart iallafall big_smile Som det är nu så sitter det en ny programvara i bilen, kommer jag att märka skillnad bara på att byta turbon eller kommer jag att behöva byta programvara igen?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 mars 2008
Donvito skrev:
Då får de bli till att stoppa i en sådan då! har nämligen fått tag i en genom en kompis!
Som Jonte skrev så kommer det väl inte att bli något under av effekt! Men jag hoppas att det blir kännbart iallafall big_smile Som det är nu så sitter det en ny programvara i bilen, kommer jag att märka skillnad bara på att byta turbon eller kommer jag att behöva byta programvara igen?

Det bästa vore att mappa bilen med den nya turbon, då blir allting rätt smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
5 mars 2008
Klart det bästa är att mappa men en bra programvara till en Aero funkar utmärkt.
Jag hade "tänkt färdigt" vart du vill i effekt, inhandlat alla grejjer och beställt en programvara för det på en bra firma.
Såg att du funderade på 3" pipa t.ex.....den kan vara smart att komplettera med och du bör oxo fortsätta med bättre katalysator och resterande system för att göra turbobytet rättvisa.
Även luften in i motorn bör bättras på....antingen via borrad luftburk eller att ta bort burken helt och köra något annat filter.

Sedan.......beställer du en programvara smile

MVH Jonas
..............

Sök