5705
Sök

Spraya eller pensla efter rostbehandling?

533 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#1
Fick hem silverpilen i lördags eftermiddag och tänkte redan idag börja se över den rost som finns på bilen. Tänkte gå på bilen med vinkelslip som jag satt dit en trissa på och sedan sätta på rostätande medel (rostskydd).

Min fråga gäller nu vad ni tror blir bäst (eller bäst är fel ord, vad som syns minst eller ser mest okej ut är ett bättre ordval), att spraya dit färg på de rostangripna ställena eller att pensla dit det?

Tex. på bagageluckan är den lite mer angripen, medan dörrtrösklarna är det mindre på. Vad jag fått för mig så blir det bäst om man penslar dit färg på de små ställena, medan sprayar på det lite större.

Någon som har erfarenhet? (och kanske råkar vara lackerare?) Att lämna in bilen för omlackering av dessa ställen vet jag inte om jag tycker den är värd. Tyvärr.

Bilen är silvermetallic.

Med hopp om svar

/Anna

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 mars 2008
#2
Spray ger oftare en bättre utspridning och yta.

Pensel är mer att föredra om det är mycket små områden.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 050 Inlägg
3 mars 2008
#3
exiZ skrev:
Fick hem silverpilen i lördags eftermiddag och tänkte redan idag börja se över den rost som finns på bilen. Tänkte gå på bilen med vinkelslip som jag satt dit en trissa på och sedan sätta på rostätande medel (rostskydd).

Min fråga gäller nu vad ni tror blir bäst (eller bäst är fel ord, vad som syns minst eller ser mest okej ut är ett bättre ordval), att spraya dit färg på de rostangripna ställena eller att pensla dit det?

Tex. på bagageluckan är den lite mer angripen, medan dörrtrösklarna är det mindre på. Vad jag fått för mig så blir det bäst om man penslar dit färg på de små ställena, medan sprayar på det lite större.

Någon som har erfarenhet? (och kanske råkar vara lackerare?) Att lämna in bilen för omlackering av dessa ställen vet jag inte om jag tycker den är värd. Tyvärr.

Bilen är silvermetallic.

Med hopp om svar

/Anna

Rosten på bagageluckan är en fin gammal klassiker, det bästa är nog att byta ut den mot en frisk. Detta p.g.a att rostem kommer innifrån bagageluckan. Lägg ej ned tid och arbete på något som är helt meningslöst. Rosten är tillbaka inom några månader.
Det finns oftast rostfria luckor på skroten. (500:-) tar 10 min att byta.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
#4
Undrar om inte rosten blir snyggare än lagningen, att laga metallic utan att lacka om hela ytor kan ju bli intressant resultat..en annan sak med gamla cellulosafärgerna


533 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#5
John87: Jo, det var jue det jag skrev i mitt inlägg, att pensla blir bättre på små små områden medan att spraya ser bättre ut på större, drabbade områden.

E-30: Det är inte jätte mycket rost på bagageluckan, men det finns helt klart. Jag har också funderat på att leta efter en beggad bagagelucka på skroten, men vet inte om jag orkar lacka om en ev. annan bagagelucka som inte har samma silvermetallic nyans...

Någon som vet vad omlackning av utvalda delar av bilen kostar, ungefär?

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

1 050 Inlägg
3 mars 2008
#6
exiZ skrev:
John87: Jo, det var jue det jag skrev i mitt inlägg, att pensla blir bättre på små små områden medan att spraya ser bättre ut på större, drabbade områden.

E-30: Det är inte jätte mycket rost på bagageluckan, men det finns helt klart. Jag har också funderat på att leta efter en beggad bagagelucka på skroten, men vet inte om jag orkar lacka om en ev. annan bagagelucka som inte har samma silvermetallic nyans...

Någon som vet vad omlackning av utvalda delar av bilen kostar, ungefär?

Hittar du en fräsch lucka på skroten, så är ju naturligtvis ett av kraven att den är i exakt samma färg.
Och den chansen är nog ganska stor, då just silvermetallic är mkt vanligt förekommande.

Att slipa och måla själv, brukar oftast sluta med en "STOR" besvikelse. Dessutom är BMW:s orig sprayfärg svindyr. Jag betalade 245:- för en PYTTE LITEN sprayflaska (inkl klarlack)

Så mitt tidigare råd står fortfarande kvar, byt ut den rostiga luckan. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 010 Inlägg
3 mars 2008
#7
E-30 skrev:
Att slipa och måla själv, brukar oftast sluta med en "STOR" besvikelse.

måste def inte bli kasst....

jag hade rost mitt på förardörren, på nedrekand på sidan samt över hjulhusen.

det på dörren syns absolut inget idag (1 år senare), de samma gäller 4/5 ställen på nedrekant.

dock så har rost kommit tillbaka i hjulhusen.

har en metallic lack föresten.

enda skillnaden där det blev riktigt bra är att det inte är samma super lena yta men absolut inget som syns!

jag körde ner rosten fullständigt med dremeln, på med rostätare, tvätta med thinner samt grunda med plastic padding rostskyddande primer för att sedan spackla. sen på me opel org lack och klarlack på sprayburk.

min slutsats är följande:

gör allt samma dag, annars så snabbt som möjligt. dagg räcker om du inte hinner måla så kommer rosten tillbaka. ytor där rost inte ätit sig igenom hela vägen går absolut att fixxa snyggt!

men i ställen som tex hjulhus där rosten gått rakt igenom och dessutom är problemområden kan det va värt me nysvetsad fräsch plåt eller helt ny del.


533 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#8
E-30: Jag jobbar på BMW så original sprayfärgen blir inte speciellt dyr för mig smile
Och ja, om jag ska leta bagagelucka på skroten är det verkligen ett krav att den har samma färg smile

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

533 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#9
JockeT: Jag håller med dig och tror absolut att det går att göra så det iallafall ser bättre ut eller okej. Jag har inget ställe där det är genomrostat, men det finns rostfläckar av olika storlekar lite här och var.

Ska jag rostbehandla bilen så lägger slipar jag nog ner rosten samt lägger på rostätande medel under en och samma dag, sen gör jag om samma sak en gång till och låter bilen stå inne i torrt garage under tiden, sen tar jag en hel dag och fixar spackling och lackeringen.

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

1 050 Inlägg
4 mars 2008
#10
exiZ skrev:
JockeT: Jag håller med dig och tror absolut att det går att göra så det iallafall ser bättre ut eller okej. Jag har inget ställe där det är genomrostat, men det finns rostfläckar av olika storlekar lite här och var.

Ska jag rostbehandla bilen så lägger slipar jag nog ner rosten samt lägger på rostätande medel under en och samma dag, sen gör jag om samma sak en gång till och låter bilen stå inne i torrt garage under tiden, sen tar jag en hel dag och fixar spackling och lackeringen.

Det spelar dessvärre ingen roll hur mkt "arbete & rostskydd" du lägger ned på luckan. Den är redan rostangripen innifrån. Detta innebär att du har pyttesmå perforeringar i plåten. Dessa perforeringar gör att rostvattnet i luckan äter sig vidare ut genom den nya lacken på ca 1-2 månader. Detta sker även om du lämnar in luckan för lack hos en auktoriserad lackerare.
Har rosten väl börjat att äta, så är det endast att skära bort de skadade partierna som gäller, eller köpa en rostfri lucka. Det finns inga medel på denna planet som stoppar ett pågående rostangrepp.

Om du jobbar hos BMW så bör de väl kunna erbjuda dig ett bra pris på en helt ny lucka.

Edit: Kollade beggade luckor till E34 hos Bildelsbasen, samtliga är buckliga samt rostskadade i nederkant inkl falsrost. Priser mellan: 795-1695:- plus frakt 400:-
Senast redigerat av E-30 (4 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

533 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#11
E-30: Gud vad snällt av dig att tom kolla upp priserna och utbudet av beggade bagageluckor smile Tusen tack!

I like money right where I can see it, standing in my front yard...


Sök