2544
Sök

vilken bredbandslambda ska jag ha?

Specialmontör
91 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Tänkte höra om det är någon som har tips om vilken bredbandslambda jag ska ha till min volvo 945 turbo, har kollat lite men finns ju så många olika modeller..
tacksam för svar!

så ja

10 287 Inlägg
3 mars 2008
Berätta mer....
Skall du ha den för att mäta in sprutet när du mappar eller?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Inläggskritiker
990 Inlägg
3 mars 2008
AEM, APEXI, Inovative motorsport.

Dessa 3 funkar fint

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Specialmontör
91 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Berätta mer....
Skall du ha den för att mäta in sprutet när du mappar eller?

/Göran

hmm ja det va en bra fråga mest för att se så det är, så den inte går för fett och så vidare. så att det håller. sen ska jag väll skaffa MS så småning om men dröjjer nog ett tag,

så ja

10 287 Inlägg
3 mars 2008
En vanlig "binärlambda" dvs en smalbandslambda räcker om man bara vill ha en indikering på att den inte går för fett eller för snålt. Bredbandslambda behöver du när du har skaffat ditt MS isåfall.

/Göran

(Groucho Marx).

Specialmontör
91 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
jaha okey! vet du var man kan få tag på mätare till lamdan eller nått "kit" eller så? och hur man kopplar det?

så ja

188 Inlägg
Specialmontör
91 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
förstår fortfarabde inte vilken jag ska ha av dem? LC-1 DB? eller LM-1. och som göran sa att man inte behöver någon bredbandslambda för att kolla om den går för fett eller försnålt.. men vad ska man ha för mätare till en vanling "smalband" för att sen hur blandningen är?

så ja

Specialmontör
91 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
En vanlig "binärlambda" dvs en smalbandslambda räcker om man bara vill ha en indikering på att den inte går för fett eller för snålt. Bredbandslambda behöver du när du har skaffat ditt MS isåfall.

/Göran

har läst/hört att smalbandslambda mätarna inte ska stämma för 5öre, så satsar nog på en bredbandslambda...

men kan man ha en bredbandslambda i vilken bil som hälst eller måste man ha eftermarknads sprut eller dylikt? och vilken bredbandslambda är bäst? LC-1 DB eller LM-1??

så ja

188 Inlägg
4 mars 2008
LC-1 & XD-16
blir nog ett bra kit....
men vet ej om MS har ingång för bredbandslamda, då kanske d räcker med en givare och då kikar man i datan istället för på mätaren...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

Specialmontör
91 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
måste man kolla i datorn då? hade ju inte tänkt att ha en dator i bilen, vad är xd-16 för något?
jag fick för mej att LM-1 skulle vara den bästa har jag fel?

kan man ha den utan att ha eftermarknadssprut?

så ja

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2008
Jag har en AEM den funkar utmärkt, även ihop med Niras autotune.  En korrekt inkoppling är nyckelordet oavsett vilken du väljer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Specialmontör
91 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
okey låter bra. men kan man ha utan tex nira MS och sånnt?

så ja

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2008
Denkan_h skrev:
okey låter bra. men kan man ha utan tex nira MS och sånnt?

Ja, den presenterar värdena på en display.  Sök lite på google så ser du mer vad det är för prylar vi talar om.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
4 mars 2008
Många "tidiga" elektroniska sprut regleras med smalbandslambda så nog "stämmer" dom. Men om man inte förstår dess begränsningar så kan man få uppfattningen att dom "inte stämmer".
Man ser helt klart om motorn går för fett eller för snålt.

/Göran

Denkan_h skrev:
har läst/hört att smalbandslambda mätarna inte ska stämma för 5öre,

(Groucho Marx).

Specialmontör
91 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
okey tackar! vet lite bättre nu blir nog en AEM eller en innovate LC-1 och XD-16 eller en LM-1. ska kolla lite mer bara..

så ja

Specialmontör
91 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Många "tidiga" elektroniska sprut regleras med smalbandslambda så nog "stämmer" dom. Men om man inte förstår dess begränsningar så kan man få uppfattningen att dom "inte stämmer".
Man ser helt klart om motorn går för fett eller för snålt.

/Göran

Denkan_h skrev:
har läst/hört att smalbandslambda mätarna inte ska stämma för 5öre,

jaha okey ska nog prova med en sån först då.. tackar!

så ja

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2008
Denkan_h skrev:
okey tackar! vet lite bättre nu blir nog en AEM eller en innovate LC-1 och XD-16 eller en LM-1. ska kolla lite mer bara..

ordet på nätet talar till LC-1:s fördel,  dock lirar min AEM toppen.

(Problembilden varkar vara att man kopplar in den med en plugg i cigguttaget och låter den mappa originalsprutet i closed loop på div mitsubishi med uppgraderad turbo mm...  antagligen där problemet ligger och inte i mätaren.  Jord i blocket och pluskabel från batteriet och alla skarvar lödda så är den "rock solid")  1750 med frakt och tull på Ebay smile

Sök