Tänkte höra om det är någon som har tips om vilken bredbandslambda jag ska ha till min volvo 945 turbo, har kollat lite men finns ju så många olika modeller.. tacksam för svar!
Berätta mer.... Skall du ha den för att mäta in sprutet när du mappar eller?
/Göran
hmm ja det va en bra fråga mest för att se så det är, så den inte går för fett och så vidare. så att det håller. sen ska jag väll skaffa MS så småning om men dröjjer nog ett tag,
En vanlig "binärlambda" dvs en smalbandslambda räcker om man bara vill ha en indikering på att den inte går för fett eller för snålt. Bredbandslambda behöver du när du har skaffat ditt MS isåfall.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
förstår fortfarabde inte vilken jag ska ha av dem? LC-1 DB? eller LM-1. och som göran sa att man inte behöver någon bredbandslambda för att kolla om den går för fett eller försnålt.. men vad ska man ha för mätare till en vanling "smalband" för att sen hur blandningen är?
En vanlig "binärlambda" dvs en smalbandslambda räcker om man bara vill ha en indikering på att den inte går för fett eller för snålt. Bredbandslambda behöver du när du har skaffat ditt MS isåfall.
/Göran
har läst/hört att smalbandslambda mätarna inte ska stämma för 5öre, så satsar nog på en bredbandslambda...
men kan man ha en bredbandslambda i vilken bil som hälst eller måste man ha eftermarknads sprut eller dylikt? och vilken bredbandslambda är bäst? LC-1 DB eller LM-1??
LC-1 & XD-16 blir nog ett bra kit.... men vet ej om MS har ingång för bredbandslamda, då kanske d räcker med en givare och då kikar man i datan istället för på mätaren...
måste man kolla i datorn då? hade ju inte tänkt att ha en dator i bilen, vad är xd-16 för något? jag fick för mej att LM-1 skulle vara den bästa har jag fel?
Jag har en AEM den funkar utmärkt, även ihop med Niras autotune. En korrekt inkoppling är nyckelordet oavsett vilken du väljer.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
okey låter bra. men kan man ha utan tex nira MS och sånnt?
Ja, den presenterar värdena på en display. Sök lite på google så ser du mer vad det är för prylar vi talar om.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Många "tidiga" elektroniska sprut regleras med smalbandslambda så nog "stämmer" dom. Men om man inte förstår dess begränsningar så kan man få uppfattningen att dom "inte stämmer". Man ser helt klart om motorn går för fett eller för snålt.
/Göran
Denkan_h skrev:
har läst/hört att smalbandslambda mätarna inte ska stämma för 5öre,
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Många "tidiga" elektroniska sprut regleras med smalbandslambda så nog "stämmer" dom. Men om man inte förstår dess begränsningar så kan man få uppfattningen att dom "inte stämmer". Man ser helt klart om motorn går för fett eller för snålt.
/Göran
Denkan_h skrev:
har läst/hört att smalbandslambda mätarna inte ska stämma för 5öre,
jaha okey ska nog prova med en sån först då.. tackar!
okey tackar! vet lite bättre nu blir nog en AEM eller en innovate LC-1 och XD-16 eller en LM-1. ska kolla lite mer bara..
ordet på nätet talar till LC-1:s fördel, dock lirar min AEM toppen.
(Problembilden varkar vara att man kopplar in den med en plugg i cigguttaget och låter den mappa originalsprutet i closed loop på div mitsubishi med uppgraderad turbo mm... antagligen där problemet ligger och inte i mätaren. Jord i blocket och pluskabel från batteriet och alla skarvar lödda så är den "rock solid") 1750 med frakt och tull på Ebay
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-