Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

camaro67 Meister
6 mars 2008 · 6 763 Inlägg

JimBoOo skrev:
Många som har nämnt att det kan vara farligt att sänka bilen pga. olika anledningar, ingen som har tänkt på att en sänkning medför att man får krockbalken längre ner och därför har större risk att kvadda både bilen och sig själv vid en frontalkrock ?

Säger dock inte att jag tycker det är fel då jag själv har sänkt :p

Krockbalken sitter ju jävligt dummt på många nya suvar. Men volvo har på xc90 en sänkt balk så den tar i samma höjd som vanliga bilar. De är smart. min bil är säkert ingen bil som är speciellt snäll att krocka med från start så jag tror knappt att de gör någon skillnad. Stumma ramben som stoppar på en gång. Tänk på de när ni kör chikenrace med mig tongue

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Hammarslag Inläggskritiker
6 mars 2008 · 990 Inlägg

ironhead skrev:
landar hellre på vingen än att bli spetsad av takboxen

Dom har även tänkt på säkerheten när det gäller takboxar, den har tex inte en uns till vassa kanter om det inte är en takbox ifrån 70talet dvs, flygplans alu vingar är farliga, och skär lätt in i köttet.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
kevlar_soul
6 mars 2008 ·

¨Jag undrar hur fan du orkar..

supraz
6 mars 2008 · 95 Inlägg

svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

varför bromsa när man kan gasa
Edman Busdriver
6 mars 2008 · 389 Inlägg

Det är farligt att leva, man dör!

pisse
6 mars 2008 · 2 Inlägg

om man har en fet vinge lr orginal vinge vilken skillnad d blir o sen så har vingen typ ingen större effekt i 90 lr 110kmh men nytta gör den ju i 200 o över sen kjol paket e mö snyggare och sen så har d ju oftast plast som e lite kraftigare.. än orginal grejerna men d e ju inte bevisat att en stylad bil gör mer skada än en orginal...

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2008 · 8 197 Inlägg

pisse skrev:
om man har en fet vinge lr orginal vinge vilken skillnad d blir o sen så har vingen typ ingen större effekt i 90 lr 110kmh men nytta gör den ju i 200 o över sen kjol paket e mö snyggare och sen så har d ju oftast plast som e lite kraftigare.. än orginal grejerna men d e ju inte bevisat att en stylad bil gör mer skada än en orginal...

Min 240 blev stadigare mot sidvindar efter jag monterade en 850R vinge på den. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
laika
7 mars 2008 · 410 Inlägg

men alla som har försvarat sina vingar och aluvingar i allmänhet verkar inte tänka på att det finns fler sätt att köra på någon än i rät vinkel det är mycket möjligt och ganska sannolikt att man påbörjar en kraftig inbromsning och dessutom väjar hinner inte i tid klipper personen i fråga med sidan av bilen och sen så hamnar personen rätt på vingen behöver inte vara en utstickande vinge för att klippa till en fotgängare med den. Sen kan man inte försvara sin någon vinge med att man inte borde befinna sig så nära bilen så man blir utsat för fara. Jag menar ett barn har inte samma tänk som en vuxen, dom kan ha trevligt tunnelseende i trafiken. Då kan du inte skylla på ungen när du klyver barnet i två.

Skoda Fabia (2000)
Team-Adolfsson Gödseldräng
7 mars 2008 · 4 529 Inlägg

ja fyfan för aluvingar
själv skulle jag inte trycka dit någon på bilen även om jag fick betalt för det ^^
näe blir vingar som går sönder ifall någon liten människa flyger över in eller på bilen smile

KHRacing
7 mars 2008 ·

Ställer man in vingen rätt efter lite laborerande med olika vinklar så kommer den ge effekt från redan låga farter.

http://www.geting.se/image.php/89746-racerbanan_99_knutstorp_2.jpg

http://www.geting.se/image.php/89747-crx2.jpg

http://www.geting.se/image.php/89749-strippen_99_2.jpg

exiZ
7 mars 2008 · 533 Inlägg

kevlar_soul: Undrade du hur jag orkade lägga upp tråden eller vem syftade du på/till?

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
740tjejen
7 mars 2008 · 351 Inlägg

min volvo är original hög och direkt livsfarlig i högre hastigheter som 100. den går som en orm på vägen,  ja kommer att sänka bilen via den bra vägen, (ej kapade fjädrar) sen sätta takvinge som finns att köpa. har kombi. är de lika farligt med vinge på kombi som på en sedan. mvh hanna

Våga Köra Sänkt
Bubbaman Byfåne
7 mars 2008 · 368 Inlägg

exiZ skrev:
Irmscher Vectra: Precis det jag skrev högst upp i tråden då jag startade den. Tycker dock att det var bra att Audi kom på felet OCH åtgärdade det kostnadsfritt på alla bilar som inte hade "läppen" eller vingen.

Får jag fråga ungefär hur fort TT:n körde?

Audi TTns problem att dom tappade kontrollen löstes inte med "vingen". Det Audi gjorde var att återkalla nästan alla bilar från första årsmodellen och byte fjädringen och då fick ägarna denna unika vinge som plåster på såren.

Däremot gamla Urquattron hade problem med för lite downforce i framänden så vi högre farter kunde du göra rattutslag utan att bilen reagerade.

niclas_swe bitter besserwisser
7 mars 2008 · 644 Inlägg

manne_r skrev:
eftersom ett cykelställ utan cykel står som ett spett framåt på de flesta varianter så e vell d bra mycke farligare än en vinge som e vass i kanterna??? med cykel så är det vell typ lika.... eller har jag fel där???????

du har inte tänkt på att de där alu-vingarna lossnar titt som tätt?
någon finnig 740 Colin McRae som popnitat fast skiten på bakluckan kör som fan och till slut släpper skiten.

camaro67 skrev:

JimBoOo skrev:
Många som har nämnt att det kan vara farligt att sänka bilen pga. olika anledningar, ingen som har tänkt på att en sänkning medför att man får krockbalken längre ner och därför har större risk att kvadda både bilen och sig själv vid en frontalkrock ?

Säger dock inte att jag tycker det är fel då jag själv har sänkt :p

Krockbalken sitter ju jävligt dummt på många nya suvar. Men volvo har på xc90 en sänkt balk så den tar i samma höjd som vanliga bilar. De är smart. min bil är säkert ingen bil som är speciellt snäll att krocka med från start så jag tror knappt att de gör någon skillnad. Stumma ramben som stoppar på en gång. Tänk på de när ni kör chikenrace med mig tongue

men sen kommer din rattstång åkande bakåt och ditt huvud avlägsnas mellan säte och ratten.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
BERNI
7 mars 2008 · 252 Inlägg

supra-power skrev:

svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

Varför skulle den inte vara det? Vad är den vingen gjord av då?
Subaru Impreza och Mitsubishi EVO har väl också någon form av "jätte"-vinge monterad orginal.
De vingarna är väl godkända?

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
Ravestream
7 mars 2008 · 285 Inlägg

John87 skrev:
Klart man tänker på att en vinge är farlig, dom är ju olagliga av en anledning..

Dessutom är dom oftast jävligt fula.

Inte olagligt att ha vinge på bilen, bara om den är felaktig.

en satans jävla Volvo.
niclas_swe bitter besserwisser
7 mars 2008 · 644 Inlägg

manne_r skrev:
manne_r skrev:
eftersom ett cykelställ utan cykel står som ett spett framåt på de flesta varianter så e vell d bra mycke farligare än en vinge som e vass i kanterna??? med cykel så är det vell typ lika.... eller har jag fel där???????

niclas_swe skrev:
du har inte tänkt på att de där alu-vingarna lossnar titt som tätt?
någon finnig 740 Colin McRae som popnitat fast skiten på bakluckan kör som fan och till slut släpper skiten.

hur puntad e du då?? om man ska tänka så, så kan man vell säga som så att tänk om det är någon stressad typ som inte kan något som sätter på ett cykelställ.. kan vell det med ramla av??? eller takbox med kantiga takräcken?? tänk innan du skriver!!!!!!!!!!!!!!!!

men visst e fula aluvingar faliga... men som sagt är mer än det som är farligt, sånt som en vanli svensson åker med som sagt....

Mm du tänker steget extra, och går på en och annan svensklektion, så kan vi kolla på thule tex. som då säljer takräcken till olika bilar. De tar fram sina produkter till olika modeller tillsammans med tillverkaren av bilen. Tror du att då att BMW och Thule skulle lämna ut något produkt utan utförligt testat den?
skulle några av världens multinationella företag riskera att en takbox skulle flyga av?
hur ofta har du hört om ett cykelställ eller en takbox som lossnat?
visst en och annan cykel har ju flygit av men det har knappast med stället att göra, utan mer med personen som surrar cykeln.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
John87 Stolt Volvoägare
7 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Ravestream skrev:

John87 skrev:
Klart man tänker på att en vinge är farlig, dom är ju olagliga av en anledning..

Dessutom är dom oftast jävligt fula.

Inte olagligt att ha vinge på bilen, bara om den är felaktig.

Det jag menade. Om en vinge är farlig så är den oftast olaglig, och tvärt om.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Phaetoon
7 mars 2008 · 8 156 Inlägg

supra-power skrev:

svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
niclas_swe bitter besserwisser
7 mars 2008 · 644 Inlägg

Phaetoon skrev:

supra-power skrev:

svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.

helbilsgodkännandet tillkom väl 97 om jag inte missminner mig. Och tillverkades det några supror efter 97?

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang