Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

perzy Snål gnällspik
14 december 2009 · 402 Inlägg

Snygga tryckrör till/från intercooler/turbo i nån metall , gärna polerade är ju populärt som styling.
Vissa turbomodeller har ju tryckrör som går över motorn (bl.a volvo 850 i början) .
Men så gjorde VW ett krocktest av nån modell och upptäckte att ett sådant tryckrör vid en frontkrock kan bli ett fin litet spjut som går rakt genom torpedväggen!  (torpedväggen är ju bara en relativt tunn plåt egentligen)
Efter det så blev de flesta tryckrör i plast... men här på garaget ser man många som har spjut riktade rakt mot magen...

Senast redigerat av perzy (14 december 2009)

Volvo S80 2,9.
evilaudio
14 december 2009 · 16 195 Inlägg

ge fan i å krocka me era bilar så har ni inga problem..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kolvas
14 december 2009 · 4 001 Inlägg

perzy skrev:
Snygga tryckrör till/från intercooler/turbo i nån metall , gärna polerade är ju populärt som styling.
Vissa turbomodeller har ju tryckrör som går över motorn (bl.a volvo 850 i början) .
Men så gjorde VW ett krocktest av nån modell och upptäckte att ett sådant tryckrör vid en frontkrock kan bli ett fin litet spjut som går rakt genom torpedväggen!  (torpedväggen är ju bara en relativt tunn plåt egentligen)
Efter det så blev de flesta tryckrör i plast... men här på garaget ser man många som har spjut riktade rakt mot magen...

det är jag lite skeptisk mot faktiskt... ett tryckrör är ju ganska tunt och det skulle säkerligen mosas ihop innan det lyckas ta sig igenom torpedväggen.

men visa mig det krocktestet så ger jag mig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
schruttan
14 december 2009 · 218 Inlägg

haha sluta skriv i tråden:P om inte sbp är nog , när det gäller att vara imot styling , så ska endel här också leka tråkiga..

Opelmadness German cars, quality and beyond
14 december 2009 · 8 197 Inlägg

Elda skrev:

Opelmadness skrev:

bmx skrev:
så mina ventilhattar är farliga? roll

Ja allt är farligt. tongue
Ett tips förresten; hade aluminiumhattar på en Vectra jag hade och skulle fylla luft. Då hade hatten ergat fast på ventilen så jag drog av skiten och fick punka. Så smörj gängorna med hjullagerfett, då släpper dom kanon! smile
Gjorde det på MG'ns sommarhjul.

Sen till topic:

Om all styling sitter på bilen från fabrik är den nog inte direkt livsfarlig. Ta min bil till exempel, inte en grej är ditsatt efteråt utom slutröret. Jo, och som sagt ovan. Ventilhattarna. wink

Men aluminiumvingar modell OLGA skulle fan vara olagliga att ens sälja...

hjullagerfett kanske inte är det bästa då det ofta är frätande på gummi.

En liten klick på gängorna bara. Har funkat för mig hittills. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Sonnbring Opelfreak
14 december 2009 · 431 Inlägg

Har hör att det finns en uppfinning som kallas bil. Släpper ut massor av farliga gaser och kan komma upp i otroligt höga hastigheter. Det sjuka är att den brukas över hela världen och det dör folk varje dag i dessa farkoster. Var för är det ingen som förbjuder dem!!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
KBerglund Bilskadeentusiast
14 december 2009 · 291 Inlägg

Varför är det massor med människor som säger imot mig när jag försöker säga att min bil är livsfarlig...
Jag har påpekat att min bil är farlig ändå är det folk som försöker tala om att min bil är farlig, anndra kan skada sig.... Jag vet exakt vad som är fel på min bil. Jag har inte försökt göra det starkare på något sätt. För vi pratatde om styling in den här tråden va? inte dragracing-förstärkning?.....

Jag svarde på trådskaparens fråga: Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt?

gamlingen - du ser att det är en big_smile efter kan det betyda ironi kanske....???

hotrodder - du ser även där att det är en big_smile Kan det betyda ironi? Vem har sakt att det söknt att krocka med en stum bil....... inte jag iaf.

kolvas - det är 0.6 plåt. Och det är punktsvettsat, inte så farligt som det påstås men dock blir det nog stummare är orginal...... Och jag har inte påståt att det är skönt att krocka med en bil med stummare def-zoner.

Förlåt för man använder ironi.....
Jag säger som evilaudio vi skiter i att krocka istället. tongue *ironi* .........

Senast redigerat av KBerglund (14 december 2009)

KBerglund Bilskadeentusiast
14 december 2009 · 291 Inlägg

Glöm inte det här alla stylare.

Tror ni det är bra att ha på stolsöverdrag på en ny bil?
Tror ni det är bra med volt,ladd mätere i a-stolpen på en ny bil?
Tror ni taxigubbar är smarta som sätter telefonhållare mitt i ratten?
Vad härder när airbagsen löser ut runt ovanstående områden?

Knugcab
14 december 2009 · 5 111 Inlägg

1: Det finns överdrag som är krocktestade till stolar med airbag. Annars så är det inte bra om det sitter en airbag där.
2: Förvisso inte - men eftersom man har bältessträckare och airbag så är nog risken att skalla dem mindre än i en gammal.
3: Absolut inte
4: Plast och elektronik uppkört i bihålorna. wink

Sen så har jag förstått att du är medveten om att du försämrat säkerheten, det verkade bara som att vissa funderade på varför, så det var deras spekulationer jag liksom försökte svara på. Själv har jag en PV 65a och DÄR har man då jävlar inga deformationszoner.... Inte skön att krocka i, och förmodligen är spjuten som ska föreställa rambalkar inte sköna att få i dörren heller om man inte har SIPS eller liknande i sin bil...men såna bilar är ju fullt lagliga...än så länge, tack och lov. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
skjortan Down n`out
14 december 2009 · 514 Inlägg

KBerglund skrev:
Varför är det massor med människor som säger imot mig när jag försöker säga att min bil är livsfarlig...
Jag har påpekat att min bil är farlig ändå är det folk som försöker tala om att min bil är farlig, anndra kan skada sig.... Jag vet exakt vad som är fel på min bil. Jag har inte försökt göra det starkare på något sätt. För vi pratatde om styling in den här tråden va? inte dragracing-förstärkning?.....

Jag svarde på trådskaparens fråga: Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt?

gamlingen - du ser att det är en big_smile efter kan det betyda ironi kanske....???

hotrodder - du ser även där att det är en big_smile Kan det betyda ironi? Vem har sakt att det söknt att krocka med en stum bil....... inte jag iaf.

kolvas - det är 0.6 plåt. Och det är punktsvettsat, inte så farligt som det påstås men dock blir det nog stummare är orginal...... Och jag har inte påståt att det är skönt att krocka med en bil med stummare def-zoner.

Förlåt för man använder ironi.....
Jag säger som evilaudio vi skiter i att krocka istället. tongue *ironi* .........

jag förstår dej iallfall! skit snyggt att ha så i motorutrymmet! german style is the shit!

Down n`out
9Femma
15 december 2009 · 342 Inlägg

Ett totalt livsfarligt och idiotiskt stylingknep är hemmatonade kolsvarta bakljus.
Mörktonade originalglas är en sak. Men de som tonar sina bakljus mer eller mindre kolsvarta kommer jag aldrig att förstå.

Eller de som även kvällstid envisas med att köra runt med endast parkeringsljuset tänt (notera nu att jag syftar enbart på parkeringsljuset, ej dimljus) för att det ser snyggare ut i mörkret.
Har aldrig begripit hur man tänker då.

Man undrar om de som gör detta även går i mörker utan att bära reflex, i den fasta övertygelsen att så länge som de ser bilarna så måste förarna i bilarna per automatik se dem.
Sorry, riktigt så fungerar det inte!

Senast redigerat av 9Femma (15 december 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
HoNkken
18 december 2009 · 251 Inlägg

exiZ skrev:
Har länge suttit och funderat och måste nu få ställa frågan...

Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt?

Som tex. ni som sätter dit rädda-willy-vingar på era bilar, tänker ni på att vingen förändrar hela bilens köregenskaper och att bilen, beroende på vingen, kan tryckas ner på marken eller lyfta? Tänker ni på sådant? Räknar ni ut sådant i förväg? Eller gör ni allt bara för utseendets skull?

Vissa bilar behöver vingar, av den orsaken att de behöver det för vindens skull, som tex. Supra har sin klassiska supra-vinge av en orsak, en mazda 323F kanske inte behöver samma vinge, annat än för ett ev. smaktycke utseendemässigt. Andra bilar med klassiskt kända vingar är porsche och audi TT (där vissa årsmodeller fick eftermontera en vinge för att undvika att bilen surrade runt).

Jag bara undrar hur ni resonerar då ni sätter dit vingar, kjolpaket osv.

Mvh Anna

Hahahah rädda-willy-vingar... för det första gör man d för det är snyggt eller för det ger dig bättre väghållning i kurver.. och ja har aldrig hört om att en bil börjat flyga pga vinge:P hahahha

Putteliten
18 december 2009 · 9 079 Inlägg

Polarn köpte en BMW E30 med hemmasnickrad vinge på, den var rätt frän ända tills bilen börja jazza över hela vägen i 110km/tim på väg hem. Stannade plockade bort vingen sen gick bilen hur bra som helst på vägen efter det....

Senast redigerat av Putteliten (18 december 2009)

andreas_gbg_
19 december 2009 · 1 634 Inlägg

9Femma skrev:
Eller de som även kvällstid envisas med att köra runt med endast parkeringsljuset tänt (notera nu att jag syftar enbart på parkeringsljuset, ej dimljus) för att det ser snyggare ut i mörkret.
Har aldrig begripit hur man tänker då.

Höll på att köra ut framför en sån idiot igår påväg ut ifrån jobbet. Svagt parkeringsljud tänt och inget annat. Även om han syns så reagerar man inte lika snabbt på att det kommer en bil. När man kör ut på "stora" vägen ifrån mitt jobb gäller det att utnyttja småluckor annars kan man bli stående länge innan en bra lucka kommer.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Ghost_Face
19 december 2009 · 517 Inlägg

Men shit, vilken tankeställare man får av att läsa den här tråden... Kanske man får ta och slänga doft-granen som hänger i backspegeln big_smile

andreas_gbg_
19 december 2009 · 1 634 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Men shit, vilken tankeställare man får av att läsa den här tråden... Kanske man får ta och slänga doft-granen som hänger i backspegeln big_smile

Ja passa dig, den kan peta ut ögonen på dig om du har otur tongue

Numera Saab 9-5 Aero -00
jocke_gronberg
19 december 2009 · 4 586 Inlägg

Hur bra är det med bilar som har glasfiber skärmar,front.mm ute i trafiken?

Någon som krockat med det?

Knugcab
19 december 2009 · 5 111 Inlägg

Aerodynamik är ändå ett svårare ämne än vad man tror. Minns ni de breda plastlisterna som satt bakom bakre sidorutorna på Ford Sierra? De kom dit rätt snabbt efter produktionsstarten då de första modellerna var riktigt hemska i sidvind. Och de fungerade! Ändå är det inget man ens lägger märke till sitter där...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ralle_xtreme
19 december 2009 · 283 Inlägg

jag vet inte om det här är styling men vad säger ni om dom som kör med mkt strech på sina däck? jag hade 215mm breda 35mm profil på mina 8,5 tums fälgar och där kom en kille som sa att dom skulle kärngas av. jag hade väldigt svårt att tro han. så fall om du har väldigt lite luft i däcken och om du får någon väldig sladd eller nått. jag har svårt att tro det. finns ju många tyskstukade bilar som har sjuk stretch på sina däck, men dom kanske bara gilder runt i dom bilarna? nä, vad vet jag smile jag har iaf svårt att tro att däck bara krängs av vid hård körning X)

BMW E30 (1989)
TLO
19 december 2009 · 1 062 Inlägg

De flesta som överstylar så det blir "för mycket" använder väl knappt sina bilar ändå? De står väl mest på SCF o liknande visas upp?
I Stockholm skall det ju vimla av "showbilar" fast hur många har man sett på gatorna ens under soliga sommardagar? Inte många.....

"You Go, we go!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang