Volvo 850 glt kamremsras topplocksbultar

Dannex
8 mars 2008 · 17 Inlägg

Hejsan i höstat så gick kamremmen av på våran 850 glt. Vi har nu lyft av toppen och det visa sig att ett fler tal ventiler är kassa, vi vet ej än om toppen har klarat sig. Men jag läste idag i haynes verkstads handbok att när man monterar toppen igen så måste man ha nya topplocksbultar är detta ett måste ? tittade nyss på micro och en sats på 12 st går på 635kr. Sen finns det några råd/tips ni skulle kunna komma med för montering osv alla tips är varmt välkommna .

MVH Danne

Volvo 850 R (1997)
TTTTT
8 mars 2008 · 945 Inlägg

japp det brukar va så, det finns en viss "elastisitet/spänst" i bulten innan den är dragen, när du en gång har dragit den så har bulten tappat den. Så dom bör bytas.
Men å andra sidan så kommer du få gott om svar från folk att du inte alls måste byta dom.
Det finns gott om bonnmeckar,antingen gör man rätt från början eller åxå fuskar man och hoppas på turen.

Senast redigerat av TTTTT (8 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
Sokrates Eliminator
8 mars 2008 · 1 441 Inlägg

Man skall alltid byta topplocksbultarna! Då du skall dra dem med ett speciellt moment varken mer eller mindre. Efter det att de varit monterade 1 gång är de utsträckta och kan antingen gå av eller lossna om de används fler gånger.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
dalldall
8 mars 2008 · 97 Inlägg

förr när jag meka mycket mer bmw än i dag använde vi sträckbultarna ett par gånger och det funka hur bra som helst! dock vet du ju inte om dom varit använda innan! så skall du vara helt säker på att det funkar BYTER DU DOM! 635 kr är det värt att slippa meka igen!

BMW 535 (1988)
Marlboroman
8 mars 2008 · 8 234 Inlägg

Det finns en angiven maxlängd på den. Det är bara det att eftersom det är sträckbult så är toppbultarna engångsvara. Det går förvisso att återanvända dem, men skulle en av dem gå av när du drar åt eller att det blir nåt annat tok så blir det dyrare i slutänden. F.ö så är meca billigare än micro på toppbultarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tommy_P
8 mars 2008 · 396 Inlägg

g-man skrev:
på mercedes finns det angiven maxlängd på toppbultarna i verkstadslitteraturen men är det första gången vi öppnar en motor så kör vi samma bultar igen.. har inte vart nåt som helst bekymmer än med det..

trevligt. skall skriva upp det i min bok över 1 miljard anledningar att aldrig låta min kropp befinna sej ens i närheten av stjärnprydd lokal.

engolf
9 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Det beror först och främst vad producenten skriver om sina bultar:

vissa menar att sträckbultar är engångsvara, medan andra producenter menar att deras bultar får återanvändas om de uppfyller vissa kriterier.

Om du är osäker om vilka bultar du har, så är det nog bäst att köpa nya.
Med de nya bultarna kommer du få anvisningar om hur de bör monteras och med vilken moment de bör dras åt med. Och sen är det bara att följa det som står i verkstadsboken.

Lycka till!

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
9 mars 2008 · 857 Inlägg

pwr skrev:

g-man skrev:
på mercedes finns det angiven maxlängd på toppbultarna i verkstadslitteraturen men är det första gången vi öppnar en motor så kör vi samma bultar igen.. har inte vart nåt som helst bekymmer än med det..

trevligt. skall skriva upp det i min bok över 1 miljard anledningar att aldrig låta min kropp befinna sej ens i närheten av stjärnprydd lokal.

varför ska du skriva upp det för? tror inte att det skulle stå så i litteraturen om det var risk för att dom skulle gå av. så länge bultarna hålelr sig inom maxlängden så är det ju ingen som helst fara att återanvända dom. beror ju helt och hållet på vad tillverkaren av bultarna rekommenderar.

Dannex
9 mars 2008 · 17 Inlägg

Tack för alla svar smile Blir att köpa nya topplockabultar

Volvo 850 R (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang