Bilder från min krasch...

JohnnyN Rutinerad medlem
22 december 2005 · 1 938 Inlägg

Den 30e september 2005 klockan 12.34 finsk tid stannade Mondeons klocka för alltid... idag fick jag fotona av bilen och platsen...

http://www.geting.se/images/LARGE04.JPG

http://www.geting.se/images/LARGE02.JPG

http://www.geting.se/images/LARGE10.JPG

http://www.geting.se/images/LARGE11.JPG

HA RESPEKT FÖR GRUSVÄGAR!
Gör inte om mitt misstag! Kom lite för hårt (60 på 50-väg) i en "s-kurva" där det först svängde vänster och sedan direkt höger. Kom för lång ut till höger i första kurvan, fick sladd, försökte parera, fick motsladd i nästa kurva, ner i diket, slog i en vägtrumma och voltade upp på en liten infartsväg...

Så gör inte om mitt misstag och sakna respekt för grusvägar!

Dock enda skadorna jag åled var en sönderskärd väster hand av glassplitter och en bultande huvudvärk efter att ha slagit huvudet i ratten, (Air-bagen kom inte ut!), och en sjuk nacke eftersom nackstödet var felinställt (slog nacken helt bakåt över nackstödet).

Edit: Det är min farsa som har tagit de här bilderna. Jag låg på sjukhuset vid tillfället för fotograferingen.

Senast redigerat av calibra_nox (22 december 2005)

FugitivE BMW Power
22 december 2005 · 2 362 Inlägg

aj aj aj sad ni får ta det lite försiktigt .. huvudsaken är iaf att du klarade dig.. mvh

BMW, bogsering med wire :/
-PINNEN-
22 december 2005 · 409 Inlägg

aa precis huvudsaken är att du klara dig!! såg inte så trevligt ut!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
mrcelica
22 december 2005 · 1 639 Inlägg

Skulle helt klart stämma ford på grund av att krock-kudden inte visade sig...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
_Street_ 200sx Driver
22 december 2005 · 366 Inlägg

ajajaj : /
Tråkigt när sånna här saker händer tongue

-=Nissan 200sx s13 =-
JohnnyN Rutinerad medlem
22 december 2005 · 1 938 Inlägg

mrcelica skrev:
Skulle helt klart stämma ford på grund av att krock-kudden inte visade sig...

Jag läste i instruktionsboken senare att air-bagen skulle komma ut vid en kollision rakt fram i från, eller från 30° vinkel från någondera sidan. Dock inte vid en lättare kollision... så det är ju tolkningsfråga tongue lätt kollision eller inte tongue

Senast redigerat av calibra_nox (22 december 2005)

mrcelica
22 december 2005 · 1 639 Inlägg

Eftersom du slog skallen i ratten så skulle antagligen kudden hjälpt till...
Dessa bilder borde vara en tankeställare till de "idioter" som sätter in stenålders-sportrattar med metallnav i bilar som har krock kudde... Var glad att du INTE hade en sådan sportratt, spräcker skallbenet som ett äggskal !

Senast redigerat av mrcelica (22 december 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Mazda323f
22 december 2005 · 28 Inlägg

Skroten nästa på bilen?hmm

:)
JohnnyN Rutinerad medlem
22 december 2005 · 1 938 Inlägg

mrcelica skrev:
Eftersom du slog skallen i ratten så skulle antagligen kudden hjälpt till...
Dessa bilder borde vara en tankeställare till de "idioter" som sätter in stenålders-sportrattar med metallnav i bilar som har krock kudde... Var glad att du INTE hade en sådan sportratt, spräcker skallbenet som ett äggskal !

Jo-o, skulle jag ha haft min bil och inte morsans så skulle jag ha spräckt huvudet tongue för jag har en sportratt med metallnav... dock förra ägaren som har lagt dit den tongue

mrcelica
22 december 2005 · 1 639 Inlägg

calibra_nox skrev:

mrcelica skrev:
Eftersom du slog skallen i ratten så skulle antagligen kudden hjälpt till...
Dessa bilder borde vara en tankeställare till de "idioter" som sätter in stenålders-sportrattar med metallnav i bilar som har krock kudde... Var glad att du INTE hade en sådan sportratt, spräcker skallbenet som ett äggskal !

Jo-o, skulle jag ha haft min bil och inte morsans så skulle jag ha spräckt huvudet tongue för jag har en sportratt med metallnav... dock förra ägaren som har lagt dit den tongue

Ja, det var tur, men å andra sidan så hade väll inte Calibran krock kudde 1993, och då är det ju en annan sak...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
22 december 2005 · 1 938 Inlägg

Mazda323f skrev:
Skroten nästa på bilen?hmm

Jo, försäkringsbolaget löste in den som skrot...

JohnnyN Rutinerad medlem
22 december 2005 · 1 938 Inlägg

mrcelica skrev:

calibra_nox skrev:

mrcelica skrev:
Eftersom du slog skallen i ratten så skulle antagligen kudden hjälpt till...
Dessa bilder borde vara en tankeställare till de "idioter" som sätter in stenålders-sportrattar med metallnav i bilar som har krock kudde... Var glad att du INTE hade en sådan sportratt, spräcker skallbenet som ett äggskal !

Jo-o, skulle jag ha haft min bil och inte morsans så skulle jag ha spräckt huvudet tongue för jag har en sportratt med metallnav... dock förra ägaren som har lagt dit den tongue

Ja, det var tur, men å andra sidan så hade väll inte Calibran krock kudde 1993, och då är det ju en annan sak...

Nej, den kom som TILLVAL -94 tongue

PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

ska vi inte hänga läpp va ju bara en ford =P.
Aldrig kul å krocka eller köra av vägen!
krockkudde brukar vara satta att inte lösa ut fråns vid 30-35km/h för att den inte skall lösa ut om du står still å blir påkörd, gör mer skada då än nytta juh...

får tanka hem en tröstfilm  smile

http://www.bilsporttorget.se/htm/index_ … andss3.wmv

     Mycke nöje.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
chrizz Administratör
23 december 2005 · 11 790 Inlägg

Isch, tur att du klarade dig hyfsat bra ändå.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Merca-Hakan
23 december 2005 · 183 Inlägg

Ujuj.. så de kan gå.
Men huvesaken e ju att du lev.. smile
Bilan e ju en bra förbrukningsvara.

gemini78 Jägermeister
23 december 2005 · 909 Inlägg

Det där med att man skulle slå huvudet i ratten funderar jag lite på...
Sitter man verkligen så nära ratten att man kommer åt att slå i huvet, och om man har bilbälte på sig?
Bältet borde ju strama åt och hejda ett så långt kast frammåt!

Har för ett antal år sen smält en opel manta gsi in i skogen och rakt in i en grushög i 110kmh och slog då inte huvet i ratten för bältet stoppade en bra bit före ratten, men hade ruskiga svarta fina ca 10-15cm breda sträck fram på bröstkorgen av bältet.smile
Bilen blev som en banan och bara skrot...

Och att airbagarna inte löser ut sig på äldre bilar är inget konstigt, det bildas oxidering på bla... givare, sladdar för även airbagar ska ju ha en kontinuerlig service och tillsyn.

Calibra_nox> Fast du hade väl inte bältet på dig eller?smile

Senast redigerat av gemini78 (23 december 2005)

En gång är ingen gång...
OverBoosted AUTOBAHNRASER
23 december 2005 · 3 804 Inlägg

mrcelica skrev:
Skulle helt klart stämma ford på grund av att krock-kudden inte visade sig...

när jag praktisera på en bil verkstad för ett tag sen fick vi in en e36 m3 cab som var redigt smälld  och inte ända airbag hade tittat fram


Bmw osv..
JohnnyN Rutinerad medlem
23 december 2005 · 1 938 Inlägg

gemini78 skrev:
Calibra_nox> Fast du hade väl inte bältet på dig eller?smile

Jag hade nog bältet på mej neutral
Men jag läste också i instruktionsboken att Ford har "bältes-sträckare" eller vad de nu hette, att säkerhetsbältena töjs lite, och att bältes-rullen släpper ut lite av bältet för att mildra att man inte bryter några revben eller får några bestående ärr från bältet tongue

mrcelica
23 december 2005 · 1 639 Inlägg

calibra_nox skrev:

gemini78 skrev:
Calibra_nox> Fast du hade väl inte bältet på dig eller?smile

Jag hade nog bältet på mej neutral
Men jag läste också i instruktionsboken att Ford har "bältes-sträckare" eller vad de nu hette, att säkerhetsbältena töjs lite, och att bältes-rullen släpper ut lite av bältet för att mildra att man inte bryter några revben eller får några bestående ärr från bältet tongue

Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
23 december 2005 · 1 938 Inlägg

Jasså, det stod det inget om tongue nå, jag slog hur som helst huvudet i ratten tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang