5254
Sök

Trimma B230ET

602 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Tja, det är så att jag ska köpa en ny motor och pilla med, i bilen nu sitter det en B230ET så jag tänkte köpa en sån motor till och montera ner helt och byta stakar kolvar turbo med mera, och köper jag en ET så slipper jag ju dra ny el eller så. målet är ju att få ur endel kräm, lite lagom inte över 300hk.
Vad säger ni om det? lite tips på vad jag ska köpa för grejer och så.
varför jag inte tar motorn jag har i nu är för att den gått nästan 40tusen mil och vill köra med bilen medans jag fixar den andra motorn.

Mvh Nyman

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

300 Inlägg
11 mars 2008
du behöver ju inte byta el för att kunna köra med en b230FK botten.. jag hade kört på en senare FT eller fK dom klarar lätt 300hk utan att behöva byta kolvar å stakar.. köper du bara en 531topp så har du en fin motor

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 mars 2008
142R har väldigt rätt i att du bör köra på nyare FT/FK block, givarna till ditt sprut är ju bara montera... (FK/FT har en klar fördel med både stakar å dimsmörjning)

602 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
142R skrev:
du behöver ju inte byta el för att kunna köra med en b230FK botten.. jag hade kört på en senare FT eller fK dom klarar lätt 300hk utan att behöva byta kolvar å stakar.. köper du bara en 531topp så har du en fin motor

Okej men så jag kan köpa en FT eller FK botten o sen sätta på 531toppen som jag redan har, med insuget och allt? vad säger besiktningen da? eller lägger dom inte märke till det, med tanke på att min bil är besiktad 2gånger med manuell låda och ändå så står det automat på pappret:p

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 mars 2008
det där med lådan kan jag inte svara på... men bess kan omöjligt se nån skillnad på bottendelarna då det inte är någon skillnad på utsidan wink å dom skulle nog inte bry sig för det är ju ingen överdriven skillnad på innehållet häller, bara att FT/FK är mer tålig...

602 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Xoff skrev:
det där med lådan kan jag inte svara på... men bess kan omöjligt se nån skillnad på bottendelarna då det inte är någon skillnad på utsidan wink å dom skulle nog inte bry sig för det är ju ingen överdriven skillnad på innehållet häller, bara att FT/FK är mer tålig...

Okej okej:-) men så det är bara att byta rätt av eller? och en fråga till om du har koll på det, passar det att byta till M90 låda rätt av?

2 266 Inlägg
12 mars 2008
skaffa ett ft/fk efter -94 för då kom oljesprutet under kolvarna. m90 passar om du tar den från 940 med fyra inte 960 med sexan. fixa även växelslådsbalken och spakstället kardan tror jag är lika. har du hydralisk koppling på din? de är andra splines på kopplingen. 20 splines på m90

svetsdiff !!!

602 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
PMPerformance skrev:
skaffa ett ft/fk efter -94 för då kom oljesprutet under kolvarna. m90 passar om du tar den från 940 med fyra inte 960 med sexan. fixa även växelslådsbalken och spakstället kardan tror jag är lika. har du hydralisk koppling på din? de är andra splines på kopplingen. 20 splines på m90

yes ett ft eller fk block ska det bli, troligen ft. sen trimmar jag lite och smäller på 531toppen jag har:) okej okej, vad behöver man göra med balken då? spakstället kan man väl ta från m47 lådan och modda på m90 lådan eller? japp hydralisk.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 mars 2008
Nyman_ skrev:
PMPerformance skrev:

yes ett ft eller fk block ska det bli, troligen ft. sen trimmar jag lite och smäller på 531toppen jag har:) okej okej, vad behöver man göra med balken då? spakstället kan man väl ta från m47 lådan och modda på m90 lådan eller? japp hydralisk.

spakställ tar du ju från m90 lådan, mycket snyggare och lättare

förresten vet du väl att du måste fixa lite el om du stoppar i ft/fk block i et elektronik
Senast redigerat av Volvo__Mannen (12 mars 2008)

Jonas

602 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
Nyman_ skrev:
PMPerformance skrev:

spakställ tar du ju från m90 lådan, mycket snyggare och lättare

förresten vet du väl att du måste fixa lite el om du stoppar i ft/fk block i et elektronik

jo lästa lite nogrannare nu och såg att han menade att jag skulle skaffa spakställ och balken, trodde han menade att jag var tvungen att fixa eget lr så..

men det ska väl inte behövas? när det bara är blocket?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 mars 2008
behöver inte fixa mycket med elen bara givaren bak vid svänghjulet som skall bytas till den du har idag... och en rekomendation är att ta en FK, exakt samma block som FT men ofta mindre slitet (mindre laddtryck orginal)

Till lådan behöver du spakställ, balk och kardan (är ganska säker på att även kardanen skiljer) men jag är inte 100% på detta med lådan...

Och som sagt, det ska vara ett lite nyare block så du får med oljesprutet, annars så förlorar du det stora hela med dessa blocken...

602 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Xoff skrev:
behöver inte fixa mycket med elen bara givaren bak vid svänghjulet som skall bytas till den du har idag... och en rekomendation är att ta en FK, exakt samma block som FT men ofta mindre slitet (mindre laddtryck orginal)

Till lådan behöver du spakställ, balk och kardan (är ganska säker på att även kardanen skiljer) men jag är inte 100% på detta med lådan...

Och som sagt, det ska vara ett lite nyare block så du får med oljesprutet, annars så förlorar du det stora hela med dessa blocken...

Okej okej. mjo, fast FK är ganska svår att få tag på vad jag har märkt iaf.. okej

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 mars 2008
Nyman_ skrev:
Xoff skrev:

Okej okej. mjo, fast FK är ganska svår att få tag på vad jag har märkt iaf.. okej

olika kardan axlar är det, men det måste ju inte vara en FK, en FT från samma år har ju också oljekylda kolvar

Jonas

602 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
Nyman_ skrev:
Xoff skrev:

olika kardan axlar är det, men det måste ju inte vara en FK, en FT från samma år har ju också oljekylda kolvar

Okej, men då kan jag ta kardanen från en 940/960 då eller?

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 mars 2008
klarar verkligen de där gamla e sprutet av 300 hk?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 mars 2008
Nyman_ skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Nyman_ skrev:

från en 940 med m90, tror 960 kardanen ser annorlunda ut mot bakaxeln

Jonas

602 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
Nyman_ skrev:
Volvo__Mannen skrev:

okej okej good:-)

602 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
klarar verkligen de där gamla e sprutet av 300 hk?

et.. jo de tror jag, byter man spridare så.

R_Lundstrom
13 mars 2008
Volvo__Mannen skrev:
Nyman_ skrev:
Volvo__Mannen skrev:

du behöver nog bara främre delen av kardan ja de är bara stoppa dit gröna R spridarna och bygga om luftmassemätaren stoppa den i ett större rör. kolla i gamla bilsport när dom byggde turbocontianern fas 1 snikbygget

Sök