3124
Sök

T5 eller t6??

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej. har länge tänkte att börja bygga ett projekt(242) och har kollat på t5:or att stoppa i och har vart nära att köpa men nu hitta jag en t6, och min fråga är hur mkt exta jobb blir det med att stoppa i en t6 istället??

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 mars 2008
#2
är ju samma motor fast olika många cylindrar, dessutom slipper man ju korta 960 tråget om du monterar t6, men det är nog mycket svårare att få reggad med t6

Jonas

14 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#3
Jo jag vet att det är en cylinder mer och därmer känns det som det borde börja bli lite trångt eller??

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

Körv
3 535 Inlägg
25 mars 2008
#4
Känns som att T5an är mer sport. T6an är snarare fin prestanda.

Truckdriving Man

74 Inlägg
25 mars 2008
#5
ja skulle sattsa på t6a.. finns ju ett x antal som redan byggt me t5or.. sen har du du 272 hk från grunden då redan med en t6a.. besikning blir nog densamma som me en t5 motor..


8 267 Inlägg
25 mars 2008
#6
T6:an blir ju sämre ur besiktningssynpunkt, men är möjligt. Krävs mer jobb då du lär bygga om den mer för att få igenom den efetrsom T6:an har "för mycket" hästar. Däremot så kan man få igenom den om man bygger om så pass att den räknas som ombyggt fordon.


14 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#7
jo eftersom det är mer som bygt t5 tyckte jag oxå det verka grymmare och lite mer udda med t6:P

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

turboabstinens
442 Inlägg
26 mars 2008
#8
som sagt.. Utan omregistrering till ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon så får du ha 238 hk i en Volvo 740, därför blir T6an problem.

För omreggning till ombyggt fordon så krävs lite mer men är absolut inte omöjligt, vet inte om motor, växellåda, kardan och bakaxel räcker?

ocertifierad klåpmekare

104 Inlägg
26 mars 2008
#9
Så länge som motorn får plats så borde det väll vara relatift enkelt å byta eftersom m90 lådan bör passa rakt på samt att det borde funka med 960 oljetråget och motorfästen.

Men annars är det ju den vanliga ombyggnaden av vattenrör, tryckrör mm.

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

850turbo
28 mars 2008
#10
T5!!!!!!!!!


Sök