Solfilm - TipsTråden

Ronja016
28 februari 2010 · 31 Inlägg

Residence skrev:
1500:- 5 rutor min bil + brorsans e90.
proffsfilm av märkesfilm. sthlm

Åh låter som ett verkligen bra pris, får man fråga vart?

Raz3r
5 mars 2010 · 74 Inlägg

Någon som har erfarenhet av Kalix Bildekor?
Dem kan tydligen solfilma min bil för ca 2800kr istället för 3900kr som Lulesolfilm vill ha.

Tacksam För Svar!

Pengar gör ingen glad men jag gråter heller i en Audi än i en Buss.
Chevrolet Corvette C5 "Korvis" (1998)
SOLFILM Ocean Race NR:1
5 mars 2010 · 475 Inlägg

Eller så pratar du med Samuel på www.astroms-glas.se !

Han är riktigt duktigt, kallas för KOCK här på garaget'

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
MSR_VOLVO
14 mars 2010 · 88 Inlägg

Någon i boråstrakten som känner sej manad att slänga på fardigskuren solfilm nu lagom till vårsolen tittar fram?????
Bilen är en V70 02a

PMa gärna

MVH MSR

Renault Sport
Ljudbygge väntar!
-tC-
16 mars 2010 · 41 Inlägg

är det svårt att sätta solfilm på baksidodörrarna?

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
16 mars 2010 · 438 Inlägg

Vi borde sätta ihop en lista som tex sticky med vad det finns för ställen runt om i sverige som fixar solfilm och för vilket pris ungefär

Någon som vet vart man kan göra detta runt uddevalla området, bor inte där men det var den största "staden" som är nära

Mvh

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Edvinoo Hetast Just Nu!
16 mars 2010 · 1 355 Inlägg

Är ute efter nån som kan göra framrutorna och göra en sån remsa längst upp på vindrutan.

I Växjö då big_smile

Inspiration comes standard
bollen1986
27 mars 2010 · 3 714 Inlägg

-tC- skrev:
är det svårt att sätta solfilm på baksidodörrarna?

nja beror på vilken bil det är men så svårt är det väl inte... tålamod och mycket vatten/diskmedel så går det

Senast redigerat av bollen1986 (27 mars 2010)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
BF_KS
5 april 2010 · 96 Inlägg

Jag har tonat alla mina rutor, och det blev helt perfekt, inte en enda bubla, och köpte solfilmen från biltema, förutom bakrutan, den har jag inte tonat än, för den lyckas jag aldrig med, det blir alltid katastrof!!
Jag gör exakt samma sak som beskrivs här på tråden, och även formar den med värmepistol, men när jag väl ska lägga dit filmen, 90% vid mitten blir det bra, men vid kanterna, blir det inte alls bra, bubblor, och såna rynkor, eller va man nu ska kalla den.
Tips på hur man ska göra det bra, slippa de rynkor ellr vad det är?

//Burim

Rayya
5 april 2010 · 876 Inlägg

BF_KS skrev:
Jag har tonat alla mina rutor, och det blev helt perfekt, inte en enda bubla, och köpte solfilmen från biltema, förutom bakrutan, den har jag inte tonat än, för den lyckas jag aldrig med, det blir alltid katastrof!!
Jag gör exakt samma sak som beskrivs här på tråden, och även formar den med värmepistol, men när jag väl ska lägga dit filmen, 90% vid mitten blir det bra, men vid kanterna, blir det inte alls bra, bubblor, och såna rynkor, eller va man nu ska kalla den.
Tips på hur man ska göra det bra, slippa de rynkor ellr vad det är?

//Burim

jag brukar köra med värme pistol för att få bort dom sista vecken/bubblorna värma lite sen dra ut dom brukar funka kanon  i allafall med sweodal film vilken jag anser är den mest prisvärda då bla biltema/jurlas film är så tunn

mvh rayya

Volvo V70n "Likeface" (2001)
volvojohan
10 april 2010 · 172 Inlägg

Carljor skrev:
Läst igenom hela tråden nu, och hittade bara en mening eller två angående Soyafilm.

Är det någon som har några erfarenheter av det? Är det lika lätt att sätta dit som de påstår? Hur är synligheten genom dom? Grumligt, hyfsat eller bra?

Anledningen till att jag frågar här är för att de verkar inte vilja svara på mail, och sedan får man väl antagligen ett "jajemän, allt är bra"-svar av dem.

Mvh Carl

"Soyafilm" är bara en jävla bluff... Samma film finns att köpa för 40kr rullen på biltema å den är totalt värdelös. Ser ut som om du sitter i en stridsvagn inifrån lila och grumlig satan..

Xtravagant 1337
11 april 2010 · 1 343 Inlägg

Raz3r skrev:
Någon som har erfarenhet av Kalix Bildekor?
Dem kan tydligen solfilma min bil för ca 2800kr istället för 3900kr som Lulesolfilm vill ha.

Tacksam För Svar!

Du har även Kjell på www.inlandetsbilvard.se

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
whoiswho
13 april 2010 · 445 Inlägg

Dum fråga kanske, men kan man ta vanlig rubbing på rutan om man ska få bort limmet från gammal solfilm?

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Eclips3 Lidhultare.
13 april 2010 · 325 Inlägg

vet inte om nån skrivit det ( har inte orkat läsa alla sidor) MEN jag har hört att man kan på t.ex sidorutorna (nedvevningsbara) slänga på lite nagellack, modell genomskinlig för att det inte ska lossa uppe i kanter och så. jag har inte provat men är det nån som vet om det är nåt bra?

-Twiajävlen-
Cruizr
13 april 2010 · 417 Inlägg

whoiswho skrev:
Dum fråga kanske, men kan man ta vanlig rubbing på rutan om man ska få bort limmet från gammal solfilm?

rakblad & spraya med diskmedel/vatten.

funkar på proffsfilm i alla fall...

mvh/Jocke

Cruizr
13 april 2010 · 417 Inlägg

Eclips3 skrev:
vet inte om nån skrivit det ( har inte orkat läsa alla sidor) MEN jag har hört att man kan på t.ex sidorutorna (nedvevningsbara) slänga på lite nagellack, modell genomskinlig för att det inte ska lossa uppe i kanter och så. jag har inte provat men är det nån som vet om det är nåt bra?

Det där är ett gammal bonntrick som jag själv kört med när jag var 15 & inte visste hur man gjorde.

Men proffsfilmer behöver man inte hålla på så, de har ett grymt klister i sig själva!

Mvh/ Jocke

Jimmylainen
18 april 2010 · 420 Inlägg

Någon som har ett tips på ett företag i Göteborgstrakten som tonar för en billig peng?

Mvh

Jimmy

volvoentusiasten
18 april 2010 · 4 005 Inlägg

volvojohan skrev:

Carljor skrev:
Läst igenom hela tråden nu, och hittade bara en mening eller två angående Soyafilm.

Är det någon som har några erfarenheter av det? Är det lika lätt att sätta dit som de påstår? Hur är synligheten genom dom? Grumligt, hyfsat eller bra?

Anledningen till att jag frågar här är för att de verkar inte vilja svara på mail, och sedan får man väl antagligen ett "jajemän, allt är bra"-svar av dem.

Mvh Carl

"Soyafilm" är bara en jävla bluff... Samma film finns att köpa för 40kr rullen på biltema å den är totalt värdelös. Ser ut som om du sitter i en stridsvagn inifrån lila och grumlig satan..

Jag har använt både biltema och Soyafilm och det är verkligen inte samma film. Helt annan färg, helt annan konsistens, helt annan tjocklek, dessutom är biltemas inte färdigskuren. Filmen är inte grumlig och i en stridsvagn (120) ser man bra ut. smile

Om du ska kritisera så kanske du ska ta och läsa på lite eller ha egen erfarenhet istället för att bara hitta på?

Xtravagant 1337
18 april 2010 · 1 343 Inlägg

linuslinje skrev:

volvojohan skrev:

Carljor skrev:
Läst igenom hela tråden nu, och hittade bara en mening eller två angående Soyafilm.

Är det någon som har några erfarenheter av det? Är det lika lätt att sätta dit som de påstår? Hur är synligheten genom dom? Grumligt, hyfsat eller bra?

Anledningen till att jag frågar här är för att de verkar inte vilja svara på mail, och sedan får man väl antagligen ett "jajemän, allt är bra"-svar av dem.

Mvh Carl

"Soyafilm" är bara en jävla bluff... Samma film finns att köpa för 40kr rullen på biltema å den är totalt värdelös. Ser ut som om du sitter i en stridsvagn inifrån lila och grumlig satan..

Jag har använt både biltema och Soyafilm och det är verkligen inte samma film. Helt annan färg, helt annan konsistens, helt annan tjocklek, dessutom är biltemas inte färdigskuren. Filmen är inte grumlig och i en stridsvagn (120) ser man bra ut. smile

Om du ska kritisera så kanske du ska ta och läsa på lite eller ha egen erfarenhet istället för att bara hitta på?

Tror han menade att båda är dåliga.
Soyafilm är grumlig om man jämför med riktig film.
Men man får vad man betalar för såklart..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Gizze Solfilmsmontör
19 april 2010 · 68 Inlägg

Eclips3 skrev:
vet inte om nån skrivit det ( har inte orkat läsa alla sidor) MEN jag har hört att man kan på t.ex sidorutorna (nedvevningsbara) slänga på lite nagellack, modell genomskinlig för att det inte ska lossa uppe i kanter och så. jag har inte provat men är det nån som vet om det är nåt bra?

1. Man låter en liten kant på 1-2mm vara kvar. Man drar ner filmen dessa mm från ovankanten.
2. Man filar kanten med en fin fil och då får du en mycket jämn och fin kant.
Man tunnar då ut filmen så passa så den inte kan haka fast i listerna.
Finns alltid en liten risk med detta och det är att man kan få skit ner i mellan om man inte är noga.

Montering av solfilm, säkerhetsfilm, fönsterdekor, skylt & bildekor. www.solskyddscenter.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang