Solfilm - TipsTråden

_jorqvist_
12 maj 2010 · 40 Inlägg

om du går in och kollar på min bil så ser du hur min ser ut med 20% runt om. trodde faktiskt det skulle vara ljusare än vad det var.  Hoppas de syns lite för dig iaf.

Volvo s60 (2003)
Xtravagant 1337
13 maj 2010 · 1 343 Inlägg

_jorqvist_ skrev:
om du går in och kollar på min bil så ser du hur min ser ut med 20% runt om. trodde faktiskt det skulle vara ljusare än vad det var.  Hoppas de syns lite för dig iaf.

Inte dom bästa bilderna att se nyans på.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
zlaban08 Glidarn
13 maj 2010 · 408 Inlägg

Mitt tips kanske låter lite pundigt men jag tona bakrutan på audin å det börja släppa lite runt kanterna då blanda jag lite socker vatten å duscha på och det blir ju som klister när det torkar, funkar skitbra! lägger upp bilder sen..

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Xtravagant 1337
13 maj 2010 · 1 343 Inlägg

zlaban08 skrev:
Mitt tips kanske låter lite pundigt men jag tona bakrutan på audin å det börja släppa lite runt kanterna då blanda jag lite socker vatten å duscha på och det blir ju som klister när det torkar, funkar skitbra! lägger upp bilder sen..

Men du kan inte se mycket ut?
Och det måste se hemskt ut med alla prickar under filmen..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
zlaban08 Glidarn
13 maj 2010 · 408 Inlägg

Xtravagant skrev:

zlaban08 skrev:
Mitt tips kanske låter lite pundigt men jag tona bakrutan på audin å det börja släppa lite runt kanterna då blanda jag lite socker vatten å duscha på och det blir ju som klister när det torkar, funkar skitbra! lägger upp bilder sen..

Men du kan inte se mycket ut?
Och det måste se hemskt ut med alla prickar under filmen..

Blir inga prickar!! Jag använder det ju inte på hela rutan. Ser UT hur bra som helst..

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
sthlm_145
13 maj 2010 · 297 Inlägg

Det där med att tona bakrutan på en s70 är inga problem. Jag tonade min första bil för första gången (volvo 850) det va jag och en kompis till som tog en kväll och tonade från b-stolpen och bakåt. Bakrutan är lite bökig. Men efter andra försöket så funkade det. Tålamod är det som krävs. Vi satt minst en timme med bakrutan. Man behöver vara 2, nästan omöjligt att göra det själv. Solfilmen jag använde köpte jag på okq8. Så det va ingen värsting film.

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Xtravagant 1337
13 maj 2010 · 1 343 Inlägg

sthlm_145 skrev:
Det där med att tona bakrutan på en s70 är inga problem. Jag tonade min första bil för första gången (volvo 850) det va jag och en kompis till som tog en kväll och tonade från b-stolpen och bakåt. Bakrutan är lite bökig. Men efter andra försöket så funkade det. Tålamod är det som krävs. Vi satt minst en timme med bakrutan. Man behöver vara 2, nästan omöjligt att göra det själv. Solfilmen jag använde köpte jag på okq8. Så det va ingen värsting film.

omöjligt att du fått ett bra resultat..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
yalla
17 maj 2010 · 128 Inlägg

Nån som vet någon bra och billig firma som monterar solfilm i närhetan av Mariestad, har även en fråga om vad det är för gränns hur mycket toning(%) man får ha på sidorutorna ifram?
MVH

Kör fort eller kör inte alls!
Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Xtravagant 1337
17 maj 2010 · 1 343 Inlägg

yalla skrev:
Nån som vet någon bra och billig firma som monterar solfilm i närhetan av Mariestad, har även en fråga om vad det är för gränns hur mycket toning(%) man får ha på sidorutorna ifram?
MVH

75% vindruta
70% främre sidoruta..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
yalla
17 maj 2010 · 128 Inlägg

Xtravagant skrev:

yalla skrev:
Nån som vet någon bra och billig firma som monterar solfilm i närhetan av Mariestad, har även en fråga om vad det är för gränns hur mycket toning(%) man får ha på sidorutorna ifram?
MVH

75% vindruta
70% främre sidoruta..

allså 30% toning isf

Kör fort eller kör inte alls!
Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Cruizr
17 maj 2010 · 417 Inlägg

yalla skrev:

Xtravagant skrev:

yalla skrev:
Nån som vet någon bra och billig firma som monterar solfilm i närhetan av Mariestad, har även en fråga om vad det är för gränns hur mycket toning(%) man får ha på sidorutorna ifram?
MVH

75% vindruta
70% främre sidoruta..

allså 30% toning isf

Tänk bara på att det är det totala ljusgenomsläppet som räknas d.v.s. film + glas.

Den ljusaste filmen vi monterar som jag tycker man kan kalla solfilm har 52% ljusgenomsläpp.
När den sitter monterad på en ruta så är såklart det totala ljusgenomsläppet lägre.

Många rutor ligger redan väldigt nära gränsen för vad som är tillåtet.

Visst kan man ha en ljus film på framdörrarna, men om den är osynlig, vad är då vitsen med den
sett ur ett utséendemässigt perspektiv??

Mvh/ Jocke

Xtravagant 1337
18 maj 2010 · 1 343 Inlägg

jockecruiser skrev:

yalla skrev:

Xtravagant skrev:

75% vindruta
70% främre sidoruta..

allså 30% toning isf

Tänk bara på att det är det totala ljusgenomsläppet som räknas d.v.s. film + glas.

Den ljusaste filmen vi monterar som jag tycker man kan kalla solfilm har 52% ljusgenomsläpp.
När den sitter monterad på en ruta så är såklart det totala ljusgenomsläppet lägre.

Många rutor ligger redan väldigt nära gränsen för vad som är tillåtet.

Visst kan man ha en ljus film på framdörrarna, men om den är osynlig, vad är då vitsen med den
sett ur ett utséendemässigt perspektiv??

Mvh/ Jocke

sant!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
252life
18 maj 2010 ·

yalla skrev:
Nån som vet någon bra och billig firma som monterar solfilm i närhetan av Mariestad, har även en fråga om vad det är för gränns hur mycket toning(%) man får ha på sidorutorna ifram?
MVH

Spelar ingen roll om lagen säger 70% främre sidorutorna.
I och med att original rutorna redan har en ljus toning i glaset från fabrik så så blir det för mörkt även med en mkt ljus film.

Bilprovningen har direktiv att inte godkänna någon film alls framför b-stolparna, spelar ingen roll om du har den ljusaste filmen. Dom har heller ingen utrustning för att mäta ljus genomsläpp.

Självklart så beror det på hur grinig bes-gubben är, jag klarade mig i 2ggr, sen blev det anmärkning.

Polisen bryr sig inte om du har ljustonande rutor. (kan tillägga att det gäller sthlm polisen)

Senast redigerat av 252life (18 maj 2010)

Xtravagant 1337
19 maj 2010 · 1 343 Inlägg

252life skrev:

yalla skrev:
Nån som vet någon bra och billig firma som monterar solfilm i närhetan av Mariestad, har även en fråga om vad det är för gränns hur mycket toning(%) man får ha på sidorutorna ifram?
MVH

Spelar ingen roll om lagen säger 70% främre sidorutorna.
I och med att original rutorna redan har en ljus toning i glaset från fabrik så så blir det för mörkt även med en mkt ljus film.

Bilprovningen har direktiv att inte godkänna någon film alls framför b-stolparna, spelar ingen roll om du har den ljusaste filmen. Dom har heller ingen utrustning för att mäta ljus genomsläpp.

Självklart så beror det på hur grinig bes-gubben är, jag klarade mig i 2ggr, sen blev det anmärkning.

Polisen bryr sig inte om du har ljustonande rutor. (kan tillägga att det gäller sthlm polisen)

Detta har diskuterats flitigt redan wink

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
bollen1986
1 juni 2010 · 3 714 Inlägg

Tonade rutorna på en 245 i helgen med hyffsat resultat iaf om man tänker sig att jag använde biltemas skitfilm....

men då rutorna mer eller mindre är spikraka (iaf dom 3 i lastutrymmet) så var det enkelt. men nån miss blev det i några hörn men annars inte en enda bubbla.
Nu vill man ju ge se på att prova flera bilar ju för det var kul smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
BF_KS
4 juni 2010 · 96 Inlägg

Måste man forma filmen med värmepistol om man har beställt filmen från en firma färdig skuren? Tänker mer på bakrutan?

//BF

Cruizr
5 juni 2010 · 417 Inlägg

BF_KS skrev:
Måste man forma filmen med värmepistol om man har beställt filmen från en firma färdig skuren? Tänker mer på bakrutan?

//BF

Det beror på vilken sort du köpt.

Endel säljer färdigskuren & färdigformad, andra säljer bara färdigskuren så man får forma själv...

Mvh/ Jocke

dbw
12 juni 2010 · 4 Inlägg

Hur ska man göra för att få det se bra ut där det är som lite svarta små prickar runt hela rutan? Blir oftast massa luft där hur mycket man än försöker få ut luften.

Xtravagant 1337
4 juli 2010 · 1 343 Inlägg

dbw skrev:
Hur ska man göra för att få det se bra ut där det är som lite svarta små prickar runt hela rutan? Blir oftast massa luft där hur mycket man än försöker få ut luften.

Det är att du fått in små partiklar i filmen.
Inget som kommer försvinna utan det är bara att göra om..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
henke_92 TBM NINJA
9 augusti 2010 · 917 Inlägg

hahah fråga inte hur jag vet detta, men rullbara fönster brukar skava loss kanterna på filmen, det finns i tjej affärer att köpa typ nagel lim, sånt man limmar fake naglar mot sina egna, kör det i kanterna så håller det förevigt! och syns inte

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang