4187
Sök

Barnstol i amerikanare

Stolt pappa
161 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Hur ska jag bära mig åt för att montera en barnstol (babyskydd) i vår Corvair? Stolen är avsedd för trepunktsbälte, men vi har bara midjebälten i bilen. Litet dilemma...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 april 2008
Skulle aldrig tumma på säkerheten om det handlade om mitt barn.

Kanske dags att hitta en familjebil?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

8 156 Inlägg
2 april 2008
Du får helt enkelt eftermontera trepunktsbälten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 126 Inlägg
2 april 2008
Va fan var det inte Corvairen som var så instabil och välte så lätt?? Hade inte använt den som familjebil iallafall!

Stolt pappa
161 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
John87 skrev:

Som bruksbil har vi en Mitsubishi Galant -97, så familjebilen finns. Men det vore kul att kunna ta med ungen på bilträffar här i stan i sommar.

Stolt pappa
161 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Big_JN skrev:
Va fan var det inte Corvairen som var så instabil och välte så lätt?? Hade inte använt den som familjebil iallafall!

Corvair -60 till -64 hade tredelad bakaxel som var upphängd i ballatorremmar. DEN välte lite spontant.
-65 kom en ny, fyrdelad bakaxel tillsammans med den nya karossen. Då slutade alla missöden. Ralph Nader sysftade på Corvair -60 till -64 när han skrev "Unsafe at any speed" 1965. Tack vare honom har Corvair fått ett oförtjänt dåligt rykte.

Och som sagt, Corvairen är bara en helgdagsbil.

Stolt pappa
161 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Du får helt enkelt eftermontera trepunktsbälten?

Corvair är en HT, så det finns inga fästpunkter fram för trepunkt. Därav mitt dilemma. Bak finns inget utom C-stolpen som är kraftigt nog för montage..

2 126 Inlägg
2 april 2008
Corvair65 skrev:
Big_JN skrev:

Corvair -60 till -64 hade tredelad bakaxel som var upphängd i ballatorremmar. DEN välte lite spontant.
-65 kom en ny, fyrdelad bakaxel tillsammans med den nya karossen. Då slutade alla missöden. Ralph Nader sysftade på Corvair -60 till -64 när han skrev "Unsafe at any speed" 1965. Tack vare honom har Corvair fått ett oförtjänt dåligt rykte.

Och som sagt, Corvairen är bara en helgdagsbil.

OK tack då har jag lärt mig nått nytt idag med! big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 april 2008
Corvair65 skrev:
John87 skrev:

Som bruksbil har vi en Mitsubishi Galant -97, så familjebilen finns. Men det vore kul att kunna ta med ungen på bilträffar här i stan i sommar.

Okey, nu blev jag lite lugnare smile

Får hoppas du/ni löser det då.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 april 2008
Vad är det för typ av barnstol? Har den eget 4-5punktsbälte går det ju att spänna fast den hursom... Du kanske får modifirer eller bygga några nya fästen men säkerheten går före allt så tänk innan du gör någonting!
//Johannes

Rock'n Roll

Stolt pappa
161 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Stolen har ju bälten i sig, men man vill ju att det ska vara säkert också. Det lutar mot att vi kommer att ta bruksaren till träffarna i sommar. Eller att vi kör två bilar. En annan sak är ju att det finns AC i bruksaren smile Alltid bra när det kommer till barn.

Sök