Saker som svenskk bilprovning har missat på er bil?

Rquired Allmänt envis
7 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Har inte bes min än, dags snart dock. På pappas struntade de dock i att den är toklåg och svarta rutor runt om. Gubbarna på stationen i Markaryd är snälla, halmstadgubbarna tar på allt.

Svårt att säga vilket som är bra och vilket som är dåligt hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
luunggan
7 januari 2009 · 956 Inlägg

mattem skrev:

niborn skrev:
på en ombesiktning ska dom fan bara kolla det som man hade anmärkning på efter första besiktningen..

Nejdu... De har rätt att slå ner på nya anmärkningar även på ombesiktningen. Dock så tar de inget extra betalt för det roll

Stämmer detta. Fasrsan var in på besiktning med sin 735i-91 och fick nedslag på bromsrör, handbroms och spindelled högersida. Sen på ombesiktningen hade han fixat allt detta. Då upptäckte dom att spindelleden på andra sidan var dålig med och en styrled, även att däcken var slitna fram. Detta skrev han på en post-it lapp som han satte på pappret big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Volmod
7 januari 2009 · 150 Inlägg

det tog dom ca tre år att fatta att mätarställningen hade varit densamma varje gång smile

falloutboy
7 januari 2009 · 1 723 Inlägg

de missade att vevhusventilationen var öppen för att få ner avgasvärdena. och tydligen var han döv då det sugande ljudet säkerligen hördes till andra sidan stan. Men nu slipper jag fusk då avgasproblemen är fixade på rätt sätt.

annars brukar de va duktiga på att kontrollera allt. de hittar t o m div läckage här å där.

Senast redigerat av falloutboy (7 januari 2009)

babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
7 januari 2009 · 258 Inlägg

Hoppas att jag inte möter nån av er ute på vägarna som tycker det är bra att viktiga fel "slinker" igenom besiktningen tex. hjullager m.m...

snapshot
7 januari 2009 · 908 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Dom måste ha missat ett hål i min bakre ljuddämpare nu i dec.. Det har låtit konstigt och nu har det blivit värre. Men dom sa inget på bilprovningen iaf.. Andå var dom under och kollade.

Men bästa var det en gång när jag fick nedslag på att höger bakdäck var slut på en 240 jag hade då. Jag tog en rövare, drog till däckgubben och sa att han skulle byta plats på bakhjulen. Sagt och gjort, sen drar jag tillbaks på drive-inåterbesök och får blankt papper. tongue

Haha, samma sak gjorde min farbror med en gammal 144 tongue.. fast han åkte runt hörnet på bilprovningen och gjorde det. han hade tur att ingen såg honom :p

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
7 januari 2009 · 444 Inlägg

Svetsdiffen.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Martin 9-3 Fisketokig
7 januari 2009 · 2 997 Inlägg

babyblue242 skrev:
Hoppas att jag inte möter nån av er ute på vägarna som tycker det är bra att viktiga fel "slinker" igenom besiktningen tex. hjullager m.m...

Tänker man på det sättet så smile

Men det vanligaste felet är ju ändå personen bakom ratten. Vore kul med statistik på hur många olyckor som verkligen beror på uppenbara mekaniska fel och hur många som den mänskliga faktorn ligger bakom.

Egentligen skulle det vara mer tester på alla körkortsinnehavare. Både medicinska och praktiska övningar inkl reaktionstester och hanteringsförmåga.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
vovlo940
7 januari 2009 · 61 Inlägg

tycker som en del andra verkligen otäckt med stora fel som dom missar tänk om d pajjar o man krockar med en annan bil inte så skoj längre. Men kan hålla med om att d är skönt med ett blankt pappper och om personen i fråga vet om felet själv vilket är bra så hoppas ja att personen i fråga åtgärdar d innan det rasar med en olycka som konsekvens.

twin_cam Smålänning
7 januari 2009 · 7 877 Inlägg

Missade att kolla torkare/spolare och att hastighetsmätaren va trasig på volvon.

På saaben så missa han bälterna i baksätet, och så släppte han igenom bilen när motorn nlåt som om man slår med slägga på ett betonggolv... Men avgasvärderna va perfekta iofs...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrJim normal people are scary
7 januari 2009 · 57 Inlägg

verkar vara vad dom är på för humör den dagen man kommer som styr...jag har haft ett antal bilar och pysslat och donat tvätta och städa..serva och greja...hittills aldrig fått en bil rakt igenom...min bror tvättar inte ens å hans bilar går rakt igenom...men jag tvivlar på att vi kan börja skylla på besiktningen då det gäller olyckor för det beror på den som kör och väldigt sällan något annat...

Fiat For Life
pasta bilar is the shit
Volvo 142 DL "GOLDIE" (1973)
inline_90 Är jag Medlem?
7 januari 2009 · 125 Inlägg

På sierran ja hade innan, satt en 5 växlad manule låda på den, men stog automat i regbeviset:P men de sa dom inget om:P

Senast redigerat av inline_90 (7 januari 2009)

Gillar Merca
Smajly
7 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Volmod skrev:
det tog dom ca tre år att fatta att mätarställningen hade varit densamma varje gång smile

Ja den behöver väl inte funka?
Buggyn har haft samma ganska länge nu smile och den påpekar dom inte.

Nikel
7 januari 2009 · 19 Inlägg

lamda 1.3
Co: 7.0
Hc: 1870

Blanka papper.
HMMMMM

Corvair65 Stolt pappa
7 januari 2009 · 161 Inlägg

Avrostade bromsrör. Dom gick av på väg hem från besiktningen.

M7an oo=00=oo
7 januari 2009 · 374 Inlägg

jonnielahti skrev:
en har missat ett rosthål i ena reservhjulsbaljan på farsans förra 245:a tongue

Jasså, så 240 hade flera reservhjul wink Det var ju bättre förr helt klart cool

(Inget illa menat smile)

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Etingelholm
7 januari 2009 · 979 Inlägg

Körde in opel kadett GT 88:a med 2 liters 16v maskin utan katt & vectra bakaxel med skivbromsar bak. Org motorn är 1,8 8v ej kattad & trummbromsar bak. Ägarna innan hade oxå besiktat den så på massa olika ställen, 4 år i rad gick den igenom. senaste 2 ägarna har oxå fått den igenom=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
pampers138 Har alltid rätt!
7 januari 2009 · 689 Inlägg

Haha. måste säga att min gamla jeep slår allt ert snack! big_smile

Bilen gick igenom men fick nedslag på lite oljeläkage och lampor..

På vägen hem från Katrineholm mot Vingåker  ska iaf farsan svänga vänster i en korsning med en långtradare i arslet.. 

Då säger de KLONK och hela höger bakdäck med drivaxel o hela skiten rullar ut i diket! 

hoppsan tänker farsan och lyckas svänga in till den nya vägen o in till kanten..

blev till att spänna fast en gammal "axel med hjul" på med spännband, på med 4 hjulsdriften o prutta hem smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
johanlkpg
7 januari 2009 ·

jonnielahti skrev:
en har missat ett rosthål i ena reservhjulsbaljan på farsans förra 245:a tongue

Spelar det någon roll om det är rost i baljorna? På min 242:a har den ena lossat helt nu och på besiktningen kunde man allt se marken igenom plåten på bägge:D

Duffy
8 januari 2009 · 9 Inlägg

missade att de satt ford cowhort motor i en bmw e30

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang