2316
Sök

Bilslusteg inomhus ?

67 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
Tjena, har för tillfället slängt ur baslådan i bilen. Jag undrar om de finns nåt vettigt sätt att kunna koppla inte steget inne i mitt rum, när jag precis köpt steget så koppla jag in de på 12v från ett nätaggregat från en dator som var på 200w, ett par A på 12v linan. De funka ju, men då skulle jag bara se ifall de gick igång, jag pressade inte grejorna då.
Steget jag har är ett Avant 2x100w, avsäkrat på 15A .. så ifall jag hittar ett hyffsat 300-350w atx-agg från en dator som har minst 15A på 12v-linan så borde de väll funka ?

859 Inlägg
4 januari 2006
Funka kan det nog göra men det är inget jag skulle rekommendera. Bättre att köra med en laddare och batteri isf. Tänk på gaserna från batterit bara.

/Theo

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
4 januari 2006
Dock kanske inte världens bästa ide att ha en bilacku inomhus tongue

67 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Funka kan det nog göra men det är inget jag skulle rekommendera. Bättre att köra med en laddare och batteri isf. Tänk på gaserna från batterit bara.

/Theo

Varför rekommenderar du inte de ?

229 Inlägg
4 januari 2006
Det funkar hur bra som helst. Jag kör med en bilsterio och slutsteg i garaget. Och det driver jag med en adapter i 220 uttaget. Det går inte att pressa det så mycket efter som det bara är ca: 2A i ett vägguttag och ca:60-70A i ett bil batteri.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

859 Inlägg
4 januari 2006
Lusen skrev:
Det funkar hur bra som helst. Jag kör med en bilsterio och slutsteg i garaget. Och det driver jag med en adapter i 220 uttaget. Det går inte att pressa det så mycket efter som det bara är ca: 2A i ett vägguttag och ca:60-70A i ett bil batteri.

Förstår inte riktigt? Funkar ju hur bra som helst sa du först?

Hannes, det är just av den anledningen jag rekommenderar ett batteri. Ett slusteg kan dra mer än 15A om det sitter 15A säkring i det, men dock under väldigt korta stunder...

/Theo

719 Inlägg
4 januari 2006
Ett vägutagg ligger standard på 10A (grupp) i 220volt vilket i watt blir 2200 så det räcker en bit. Allt hänger på vad ditt nätagg klarar i watt. Sen finns det speciella adaptrar för bilstereo men dom kostar en del.

Ett nätagg till en data kan nog funka men är inget jag skulle köra lite dyrare grejer på då man inte vet till 100% att det funkar som det ska.

Lusen skrev:
Senast redigerat av Scratch (4 januari 2006)

live free, die young.

2 122 Inlägg
4 januari 2006
kör med bil laddare och ett bilbatteri smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2lateuloose
543 Inlägg
4 januari 2006
japp kör med batteri & laddare .. det gjorde jag när jag ville testa mitt Orion NT100 på mina högtalare !.. & vilket ljud .. woow!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

10 287 Inlägg
4 januari 2006
230V AC nominellt, 220V AC var det på 80-talet.

Och "60-70A i ett bilbatteri" bygger på hopblandingen av två olika enheter, nämligen ström , A, och energiinnehåll , Ah, (amperetimmar).

Ett bilbatteri har normalt 60-70 Ah, inte A. Max ström ur ett bilbatteri ligger runt 500 - 600 A och är inget man leker med.

Göran
Legitimerad Besserwisser

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
4 januari 2006
Och då är det bara kallstartströmmen man talar om, kortslutningsströmmen är ännu högre.
Men som sagt, inte att leka med eftersom det inte är så hälsosamt med svavelsyra i ansiktet vilket kan bli följden om batteriet kortsluts.

26 Inlägg
4 januari 2006
Vad finns det för hyffsat vettiga agregat att köpa som omvandlar 230V AC till 12V DC? Hur mycket ström drar slutsteget igentligen när man typ sitter och lyssnar hemma, inget dunka dunka på hög nivå då...

859 Inlägg
4 januari 2006
Sharky skrev:
Max ström ur ett bilbatteri ligger runt 500 - 600 A och är inget man leker med.

Göran
Legitimerad Besserwisser

Max ström är nog betydligt mer än så vid ren kortis "med mycket area emellan".

Theo
Legitimerad Besserwisser ;-)

Edit. Jag var lite snabb och uppmärksammade inte ditt inlägg Drönirettab, sorry.

21 761 Inlägg
4 januari 2006
Ska försöka att inte deppa ihop.

25 Inlägg
4 januari 2006
Lusen skrev:

Jag har då aldrig varit med om att vägguttag ligger på 2A, ligger oftast på 10A i grupp, och då beror det på hur hårt du belastar de andra uttagen i samma grupp...

8 Inlägg
5 januari 2006
billaddare å batteri...funkar bäst..har så jag..

864 Inlägg
5 januari 2006
vad är det som gör att man inte kan nöja sig med att använda enbart laddaren o skippa batteriet? vet folk som har kört så med enklare anläggningar o det har ju funkat bra

26 Inlägg
5 januari 2006
En laddare ger väll i alla fall 6A, hur långt i volym kan det räcka igentligen?

67 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
Jag tror att ett hyffsat nätagg från en dator kan räcka, då detta är ett sunksteg, Avant, kostade 700 kr nytt, på netonnet ... Tror inte de drar några större strömmar ...

864 Inlägg
5 januari 2006
kultingen skrev:
En laddare ger väll i alla fall 6A, hur långt i volym kan det räcka igentligen?

trodde det va högre strömstyrka än så, men nu vet jag iaf...

Sök