4896
Sök

Motorrecept till V70R -98

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Undara om det finns någon som har ett bra motorrecept till V70R -98 så att man landar på 500hk lr lite mer??

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 april 2008
De kmr bli lika dyrt att fixa som att köpa en värre bil som nästan har 500 hk.. så sälj den och köpt en annan smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Okey, då får det gärna göra det för denna bilen kommer jag aldrig sälja därföe ska ja kosta på den ist! smile

726 Inlägg
9 april 2008
om man säger såhär: du måste ha vääääldigt stor kunskap innan du börjar bygga, du får ju räkna med att totalrenovera och byta ut i princip allting , sen en herrejösses-turbo på det. om du inte kan din sak så påbörja det inte! eventuellt om du lämnar bort motorn till någn som kan det

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Jo det vet ja! Har ett garett GT40R som jaf vill sätta i! smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2008
Techcnis skrev:
Undara om det finns någon som har ett bra motorrecept till V70R -98 så att man landar på 500hk lr lite mer??

kolla phonic's projekttråd...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Tack! det lät intressant! Den har inte rullat så mycket! smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2008
Lind4hl skrev:
längesen man pillade t5 men kan försöka

smidda stakar/kolvar
dieselveven _tror_ ja ger mer L (landar på 2.5l eller liknande) för turbo 5an är väll på 2.3 om jag inte minns fel?
uppfräst vevhusventilation
portad topp/ större ventiler mira frästa säten
grenrör/insug med plenum
sprut, nira i3+ /haltech
större spridare
annan fuelrail
btr
Glt kamaxlar
osv.

btw, aldrig sett bilen i säffle tror ja?

jag tror man kan skippa vev, kolvar, veniler samt portning för "bara" 500hk.

Går ett par S40 med 81mm borr på 400hk oportat och standard kolvar samt vev, dvs 500hk på 5:an.

Nira är billigare i längden än att betala 10000kr för varje ommappning, samt sköter om motorn mycket bättre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 297 Inlägg
9 april 2008
Ptja... Om det är en awd du har så får du ju räkna med att börja med att konvertera till fwd istället.

H-profilsstakar, smidda kolvar är inte dumt, men det går med vanliga gjutna med, annan soppapump, större spridare, större lmm-hus, rejäl koppling, alu intercooler, annat grenrör, annan turbo, portning är inte dumt men inget absolut krav, glt-kammar och mappning så bör du va närmare sanningen.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 april 2008
Såg tidigare i tråden att du skulle byta vev för att höja motor volymen, men kommer jag ihåg det rätt så har dom flesta R modeller redan 2.5litaren (B5254T) 2.3L heter juh B5234T så nån volymhöjning tror jag inte behövs, men har tyvär också hört att just 2.5litaren är känsligare för trimmning (klenare cylinderväggar)

8 297 Inlägg
9 april 2008
Xoff skrev:
Såg tidigare i tråden att du skulle byta vev för att höja motor volymen, men kommer jag ihåg det rätt så har dom flesta R modeller redan 2.5litaren (B5254T) 2.3L heter juh B5234T så nån volymhöjning tror jag inte behövs, men har tyvär också hört att just 2.5litaren är känsligare för trimmning (klenare cylinderväggar)

Det är bara -00:orna av V70R som har 2,4 litersmotor. 2,5 liters r-motorer kom i först i S60R (och nya V70R). Maskiner med 83mm borr (det är bara 2,0 som har annan slaglängd) är lite känsligare, men man kan modifiera för att få det att hålla.

Techcnis: GT40R..? Ja då blir det trångt... Va ingen dans på rosor att måtta in när vi skulle bygga grenrör för HX40in jag ska köra med. Det går att få det, men det kräver lite planering.

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Okey! humm!

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Hörde med Autotech och de skulle ha 175.000 för 500hk! DYRT!

8 297 Inlägg
9 april 2008
175 är inte så farligt om man får allt gjort på firma. Jag räknar på att min maskin (siktar på runt 450hk) kommer landa på 80-90 mappad och klar, men då har jag bara lämnat bort det jag inte kan göra själv eller nån bekantskapskretsen.

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Jag vet inte ja, tänkte göra det själv jag med som dig! smile

8 297 Inlägg
9 april 2008
Räkna med att det kostsar runt 100.000:- att bygga motorn. Sen beror det på vad man har för krav på delar och körbarhet. Se till att kolla upp vad allt kostar innan du börjar så du får en uppfattning om det. Håll även koll på vad som måste göras, kolla upp vad det kostar att lämna iväg saker på bearbetning.

Techcnis
9 april 2008
Trådstartare
Jo det har ja räknat på! Vill ju att det håller och funkar utan krångel! jo tänkte göra en lista vad jag ska ha sen kolla priserna på allt! Samt en manuell vxl låda! smile

Sök