Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
En omgång nya svålar har anlänt, ska försöka få dem monterade på fälgarna nästa vecka så jag kan få ner bilen på hjulen igen.
"Allt" ihopbultat för transport till svetsning. Hade tänkt köra så att avgserna ut från wastegaten gick in i downpipe, men fick överge den iden. Får bli att köra med öppen istället. Synd att det ska va så trångt överallt
"Allt" ihopbultat för transport till svetsning. Hade tänkt köra så att avgserna ut från wastegaten gick in i downpipe, men fick överge den iden. Får bli att köra med öppen istället. Synd att det ska va så trångt överallt
Ojojoj, vad säger SBP om att dumpa avgaser rätt ut? Eller det kanske blir andra prylar till besiktning?
unpatterned: Mycket rör åt alla möjliga håll blir det. Men har lovat mig själv att till nästa lite värre bygge så ska jag använda nån kaross som ger lite mer utrymme... Visst funkar det att ta ut mycket effekt ur de gjutna rören med, men börjar man jämföra så är ju ett riktigt byggt grenrör avsevärt bättre.
axelj: Antara att SBP tycker lika mycket om öppen wastegate som om öppen dump... Har svårt att se mig försöka besikta med dessa grejjer faktiskt.
unpatterned: Mycket rör åt alla möjliga håll blir det. Men har lovat mig själv att till nästa lite värre bygge så ska jag använda nån kaross som ger lite mer utrymme... Visst funkar det att ta ut mycket effekt ur de gjutna rören med, men börjar man jämföra så är ju ett riktigt byggt grenrör avsevärt bättre.
axelj: Antara att SBP tycker lika mycket om öppen wastegate som om öppen dump... Har svårt att se mig försöka besikta med dessa grejjer faktiskt.
Nej jag förstår det.. Men vad görs innan besiktning? Har förstått det som att du kommer köra med mappat original styrsystem? Har du en annan styrbox som du byter till eller hur gör du den biten?
Hade du problem med att få igenom förra versionen av motorn? Har nämligen tänkt mig något liknande själv nu i år
nice bygge man får ju inte alls lust att bygga botten på blivande motorn heller
Tackar Klart du ska bygga;)
ja jag tänker det men jag måste köpa lite delar först och det är lite svårt när man går i skolan men det är bara 20 dagar kvar sen så är det dags att käna pengar
Ser ut som de billigaste "Goodride"-däcken på Däckonline, stämmer det? Antar att du inte ska köra bana hehe..
Tur man inte går till samma optiker som dig Det är Bridgestone SO2 225/40/18. Och jag har inga lysande erfarenhter av Däckonline, där handlade jag en gång, aldrig mer.
volvo_245 skrev:
ja jag tänker det men jag måste köpa lite delar först och det är lite svårt när man går i skolan men det är bara 20 dagar kvar sen så är det dags att käna pengar
Mjo, allt för ofta hänger det på pengarna tyvärr:(
Har inte hänt så värst mycket. Oljekylaren sitter på plats till slut. Grenröret är på gång för sista provmonteringen. Har börjat med att dra nya bränsleledningar, men saknar ett par kopplingar.
Men till helgen så ska det väl börja rulla på lite när man fått lön och kan börja handla det som är kvar att handla. Besiktning på onsdag, så nu börjar det pyra i knutarna.
Idag kom nya mattorna fram, lär ha tag i en frisk del bak med så jag har en fräsch matta i bilen. Min gamla va vattensjuk efter att värmepaketet läkte ut en massa vatten
Däcken på plats. Tog en stund att få dem på plats. Höll på å svor ett tag innanjag kom på vad felet va :oops: När fälgarna lackades så satt centreringarna kvar, och med färg på dem så vart diametern en annan... Liten tuva stjälper stort lass. Tog ett tag att skrapa / slipa bort lacken, sen funkade det bättre
Haft dem i i 4,5 år tror jag, men nu är det slut på eran med flammorna. Funderat fram och tillbaks, men efter en del funderingar och bilder utan flammor så insåg jag att det va vägen framåt. Såg mycket "renare" ut utan flammorna nu när fälgarna är vita.
Till mitt försvar så får man väl säga att det va "fränt" fortfarande på den tiden när jag klistrade på dem. Se har de varit en sorts kännetecken också, så därför har de fått va kvar, även om jag haft funderingar ett tag på att ta bort dem. Men när jag började modifiera bilderr på den så insåg jag att det skulle bli bäst utan dem.
Fått ner den på bakhjulen igen åtminståne. Fronten har hängts tillbaks (har bytt till svarta nät i den, ska göra det bak och i huven med) och nu börjar det likna nånting.
Smed ihop ett litet fäste för tändspolen. Ser Vettigare ut än fullösningen jag hade förra året :oops:
Hittade 2 knappar som fick hamna i konsollen. Enda funktionen de har nu är att "fylla igen" ett par hål där det skulle suttit andra knappar egentligen.
Hämtat besiktningstryckrör och nya inloppsröret som är färdigsvetsade. Även grenröret har hämtats och ska provas för sista(?) gången innan det helsvetsas och så ska det göras ett rör för avgaserna ut från wastegaten. Har hakat upp bakkjolen, men hann inte skruva fast den idag.