Min Volvo 855 T5 -94 blå ryker när jag står still o gasar till?

225hk_automat
15 april 2008 · 35 Inlägg

Hej

Jag är ny härsmile
Har lite frågor angående min Volvo 855 T5 -94 automat.
Bilen har gått 30 000mil.
Har bytt vevhusventilationen plus slangarna,gort kompressions prov och de var bra på alla 5 cylindrarna,
kollat avgasvärdet och de var också bra.
Tändstiften var väldigt sotiga.
Drar lite olja också.

Bilen går bra pigg o så men det visslar ordentligt o Turbon när den får jobba på högre varvtal
är de vanligt ska de vara så?

Den blå ryker också står den still på tomgång ett tag några minuter o sedan gasar man till kommer det en blå rök puff kan det bero på?

Skulle vara jätte tacksam för svar.

Charas
15 april 2008 · 28 Inlägg

det beror troligast på att din turbo håller på att ladda sina sista ladd, ta och känn på axeln om den glappar

sakta kör man ändå dör man
225hk_automat
15 april 2008 · 35 Inlägg

hej

Jo den är glapp lite upp o ner.
Har haft bort rörena dem två stora svarta och det är lite olja i dem men inte mycke.
Bilen går bra o drar på bra.

Du tror de kan vara turbon?
Tror du det kan vara ventiltätningarna?

225hk_automat
15 april 2008 · 35 Inlägg

det har visslat länge om turbon men går lika bra?

WilYawn Golle
15 april 2008 · 448 Inlägg

Alla symptom du har beskrivit tyder på att turbon börja ge sig.

James May: In other news.... I've fitted a fan!
IamFredrik Blivande VD!
15 april 2008 · 64 Inlägg

Jag är inte säker på att det är turbon som ger sig.. en turbo ska ju glappa ytterst lite upp och ner.. men inte så illa så dom rör i väggarna, då kan du säga hejdå till impellerna :-D

Anledningen till att jag INTE tror turbon ger sig är att han säger den ryker blått när han står still och gasar... står han still och har automat så tror jag knappast faktiskt turbon laddar så abnorma mängder så att den börjar anstänga sig hårt... Går bilen som den ska? Är den tröttare än förr? Ja då tror jag också på turbon

Känns den pigg osv ännu? Kolla ventiltätningarna... eller kolla är väl inte det lättaste men är dom inte bytta så hade jag bytt dessa före... ett sätt är ju att be en polare eller tjejen eller farsan eller vem som helst kolla:

Är bilen kall, ge 1/4 dels gas när du startar den och kommer det ett moln av blårök, då är det tätningarna...

Frågar du mig så hade jag trott detta då jag haft exakt samma syntom på min Audi för 1 vecka sen smile

/F

Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
940_Sebbe Bilmekaniker
15 april 2008 · 84 Inlägg

turbon kass 99% säker..

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
Poulsen462 Långtradarchaufför
15 april 2008 · 282 Inlägg

225hk_automat skrev:
hej

Jo den är glapp lite upp o ner.
Har haft bort rörena dem två stora svarta och det är lite olja i dem men inte mycke.
Bilen går bra o drar på bra.

Du tror de kan vara turbon?
Tror du det kan vara ventiltätningarna?

Är det inte turbosnurran så är det ventiltätningarna, någe av de är de

BMW - Det stavas som det låter:)
940_Sebbe Bilmekaniker
15 april 2008 · 84 Inlägg

har aldrig bytt ventiltätningar på 850-modellerna p g a att det rykt. Då har jag servat långmilare upp emot 40,000-60,000 mil. Däremot har turbon bytts mellan 25-30,000 mil på de flesta.

"som har rykt då alltså, måste tillägga smile"

Senast redigerat av 940_Sebbe (15 april 2008)

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
225hk_automat
16 april 2008 · 35 Inlägg

Men kan turbon vara dålig när bilen går bra?
Den är pigg o går skit bra förutom att det ryker när den stått stilla på tomgång o man gasar till lite kommer det en blå rök puff men gasar ja direkt efter så ser det bra ut.
Visst turbon visslar när man gasar på ordentligt men det är bara när man just pressar den låter bra om man gasar på lite den drar iväg bra.

Har nu kollat upp om den ryker när den är kall o det ryker nästan inget när den är kall
men så fort den börjar bli lite varm börjar de ryka lite o sen då om man gasar till kommer den blå röken.

Men det kan vara turbon endå som är dålig fast den går bra?

fegge_89
16 april 2008 · 1 302 Inlägg

225hk_automat skrev:
Men kan turbon vara dålig när bilen går bra?
Den är pigg o går skit bra förutom att det ryker när den stått stilla på tomgång o man gasar till lite kommer det en blå rök puff men gasar ja direkt efter så ser det bra ut.
Visst turbon visslar när man gasar på ordentligt men det är bara när man just pressar den låter bra om man gasar på lite den drar iväg bra.

Har nu kollat upp om den ryker när den är kall o det ryker nästan inget när den är kall
men så fort den börjar bli lite varm börjar de ryka lite o sen då om man gasar till kommer den blå röken.

Men det kan vara turbon endå som är dålig fast den går bra?

Är lite osäker på ämnet men vad jag har fått information om är att det är riktigt illa när en turbobil ryker med blå rök.
Bilen kan gå bra och så men turbon är på väg att gå sönder.

Charas
19 april 2008 · 28 Inlägg

upp och ner ska den ju glappa lite, det är väl in och ut (axialt) den inte får glappa.. visslar turbon ovanligt mkt "börjar" den ge upp.

Senast redigerat av Charas (19 april 2008)

sakta kör man ändå dör man
mc_vw
19 april 2008 · 135 Inlägg

Jag har lite utavsamma problem tror jag, min har gått 26 000 mil. Men det är dock bara ibland detta sker, har dock sätt att det kommer en avgas dimma någonstans vid min turbo när man gasar på när man har huven uppe. kan detta vara atta turbon börjar ge upp? farligt att fortsätta köra, vad kan hända? Kan även nämna att min lambda lampa lyser. vad kostar det att skifta turbo i en T5R om man gör det själv?

mc_vw
19 april 2008 · 135 Inlägg

men och andra sidan så hände detta endast när jag hade bytt vevhusvent. samt gjort ren motorn med en billig olja sedan slagit i en ny satsa castrol GTX,samtidigt den stod på pallbockar. Har inte lagt märke till det efteråt. Kanske berodde på detta?

mc_vw
21 april 2008 · 135 Inlägg

Kände på min min turbo axel idag, upp oche ner glappar den LITE, in och ut inget alls. Måste väl betyda att de inte är turbon som skulle kunna vara på väg på min då!?

ESTRANDBERG88 Hojmek
21 april 2008 · 748 Inlägg

Hade precis samm problem med min har automat jag med! Stog man stilla å gasade till så vart det ett rejält moln bakom bilen, bytte till en ny turbo å vips problemet borta. Som sagt ventiltätningarna är det väääääldtigt sällan på 850,isarna.

Ahlsen
21 april 2008 ·

skulle också sätta lite pengar på att det är turbon som börjar ge sig

225hk_automat
24 april 2008 · 35 Inlägg

Tack för alla svar.
Men jag fortsätter köra med bilen.
Väntar o ser den går ju bra som sagt förutom det där med blå röken o visslandet.

R0b1n hej
24 april 2008 · 291 Inlägg

se till så att inte bilen eventuellt slurpar i sig för mö olja, är turbon dålig, och det blåryker så bäljar han i sig olja.

bara ett tips.


Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
ESTRANDBERG88 Hojmek
18 september 2008 · 748 Inlägg

Hmm tydligen så vare inte turbon på min heller sad Ny turbo men samma sak fortfarande, har gjort komptest men en mekaniker på volvo tror stenhårt på att det är ventiltätningarna. bilen har precis slagit om till 20 000. Den drar en del olja å luktar fan.

Komptestsresultat.

Cylinder 1 = 12.8 kg.
Cylinder 2 = 11.6 kg
Cylinder 3 = 12.7 kg
Cylinder 4 = 10.5 kg
Cylinder 5 = 11.8 kg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang