2943
Sök

check engine lyserSaab 9-3

7 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#1
så står det på instrumentpanelen på min saab 9-3 -99 200hk
som jag satte på en annan downpipe så att kattten försvann och även bytte backre ljuddämparen å slutröret till 3" varför säger instrumentpanelen så?

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
27 april 2008
#2
Datorn i bilen har märkt att det är något som inte riktigt stämmer?. Kanske blev annat motstånd i motorn?
Senast redigerat av THEBADGUY (27 april 2008)

Allt för den där jävla hatten!

7 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#3
jo de borde ju blitt annat motstånd. men va ska ja göra? vill ju itne att de ska stå så. sen e ja ju inte hundra på i fall de e nått. men ja kan inte höra något missljud å oljan ser fin ut.

131 Inlägg
27 april 2008
#4
Så här gör du för att kolla upp felkoden:
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

I drive I laugh and I Conquer

120 Inlägg
27 april 2008
#5
bla skrev:
så står det på instrumentpanelen på min saab 9-3 -99 200hk
som jag satte på en annan downpipe så att kattten försvann och även bytte backre ljuddämparen å slutröret till 3" varför säger instrumentpanelen så?

Jag fick liknande signal i min när jag satte på 3" dp med sportkat. men om du inte har kat på din så borde din lambda nr 2 få superfel värden eftersom den sitter egentligen efter kat..

120 Inlägg
27 april 2008
#6
Speed_Advanced skrev:
Så här gör du för att kolla upp felkoden:
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Men om jag tagit av kabeln en gång hur ska jag då kunna se vart felet är då?

7 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#7
v4_backram skrev:
bla skrev:
så står det på instrumentpanelen på min saab 9-3 -99 200hk
som jag satte på en annan downpipe så att kattten försvann och även bytte backre ljuddämparen å slutröret till 3" varför säger instrumentpanelen så?

Jag fick liknande signal i min när jag satte på 3" dp med sportkat. men om du inte har kat på din så borde din lambda nr 2 få superfel värden eftersom den sitter egentligen efter kat..

jag har bara en lambda

7 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#8
Speed_Advanced skrev:
Så här gör du för att kolla upp felkoden:
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

okaj. tack så mkt. så mkt bättre svar gick nog inte att få antar jag. återstår bara å se om ja klarar av att åtgärda de.

60 Inlägg
27 april 2008
#9
Lägg genast en beställning på en steg 3 box med anpassat program wink


120 Inlägg
28 april 2008
#10
Jaktlund skrev:
Lägg genast en beställning på en steg 3 box med anpassat program wink

de är faktiskt påväg! wink

120 Inlägg
28 april 2008
#11
bla skrev:
v4_backram skrev:
bla skrev:
så står det på instrumentpanelen på min saab 9-3 -99 200hk
som jag satte på en annan downpipe så att kattten försvann och även bytte backre ljuddämparen å slutröret till 3" varför säger instrumentpanelen så?

Jag fick liknande signal i min när jag satte på 3" dp med sportkat. men om du inte har kat på din så borde din lambda nr 2 få superfel värden eftersom den sitter egentligen efter kat..

jag har bara en lambda

Jaha okej smile

5 710 Inlägg
28 april 2008
#12
Fick du DP:n tät?

MVH Jonas
..............

155 Inlägg
23 augusti 2008
#13
Fick du ordning på problemet
Skoj att veta vad som orsakade det samt hur du åtgärdade felet

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 januari 2011
#14
Sen är det ju så att blinkkoderna fungerar bara till T5 motorer. Du som har den från 99 är det en AERO så fungerar inte detta för dig då du har en Trionic 7 Motor.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 januari 2011
#15
Revotech skrev:
Sen är det ju så att blinkkoderna fungerar bara till T5 motorer. Du som har den från 99 är det en AERO så fungerar inte detta för dig då du har en Trionic 7 Motor.

Är det en 200 hk-99 är det en T5-bil och ingen Aero, det enda de har gemensamt är motorn - motorstyret. De såldes som 9-3 "Sport" och var ofta ganska enkelt utrustad med t ex tygsäten.


5 710 Inlägg
10 januari 2011
#16
Dock är jag osäker på om blinkversionen verkligen funkar på NG900/9-3?

MVH Jonas
..............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 januari 2011
#17
åk och läs ut felkoderna!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 januari 2011
#18
Tomaz73 skrev:
kwansa skrev:
åk och läs ut felkoderna!

tid bokad på saab imon kl.7

Good smile hoppas det löser sig, det kan vara så simpelt att downpipen läckte innan den satt sig riktigt...eller något svårare som en trasig lambda. roll eller så har det inget med bytet och göra lol
Senast redigerat av kwansa (10 januari 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 893 Inlägg
10 januari 2011
#19
Nu har jag Volvo, men jag har åkt med "Check Engine" lampan i över ett år nu. Fick den släckt idag (Förhoppningsvis för gott!).
Om jag fattat det rätt, så är det lagstadgat med funktionen på den lampan???
Den tänds när det är "nått vaj" med avgasreningen, och den slocknar inte av sig själv, eller ens om man har loss batteriet, utan den måste "resettas" med instrument. (Dator)

Min lös efter jag fick Ferittas avgassystem med race kat monterat.
Det var för litet motstånd i katten. Lampan tändes efter 5 dagar, till en månad.
(Fem dagar om man körde lugnt. Över en månad, om man körde som ett svin hela tiden.)
Jag resettade den inför besiktning, där får den inte lysa.
Idag fick jag äntligen åkt upp till Trollhättan och Autotech, där de monterade på en adapter på sonden som sitter på sidan av katten.

Har man monterat annan downpipe och plockat bort katten, så kommer den lampan som amen i kyrkan.

Kör man original, så indikerar lampan att nått inte stämmer med avgasreningen.
Vet man med sig att den lyser för att man bytt till ej original bitar, så är det ju inte farligt att köra med bilen.
Är bilen standard och den lyser, så är det läge att ta reda på vad som får den att lysa, kan ju vara nått allvarligt?
Senast redigerat av Kristian_V (10 januari 2011)


Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 januari 2011
#20
jonTe skrev:
Dock är jag osäker på om blinkversionen verkligen funkar på NG900/9-3?

Tror inte att de gör det... Men åandra sidan.. Det är ju inbyggt i T5 syset.. Men åandra sidan igen är ju detta 20 mHz boxar ist fär 16mHz

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök