ang. Diskant!

ROE
28 april 2008 · 336 Inlägg

Vad tror ni mest på om man ska uppvisnings spela en massa billiga diskanter "6x9" (element och diskant) eller ett par rejäla?

(Vad jag menar exempel. Kicker KS693 "dyrare" eller ca 20 st billigare)

tack för svar!

Senast redigerat av ROE (28 april 2008)

//
Roe
AspeliN
28 april 2008 · 65 Inlägg

dyrare!

Volvo 244 TIC
ROE
28 april 2008 · 336 Inlägg

AspeliN skrev:
dyrare!

självklart tror jag också på det att de kommer bli renare men, frågan är om de blir högre och fyller upp till bassarna?

//
Roe
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 april 2008 · 2 353 Inlägg

ROE skrev:

AspeliN skrev:
dyrare!

självklart tror jag också på det att de kommer bli renare men, frågan är om de blir högre och fyller upp till bassarna?

Nej nej, i ett sånt fall är det kvantitet som gäller, däremot skulle jag personligen säga att det räcker med en diskant per 2-4st midbasar.
/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TT-Avant
28 april 2008 · 6 851 Inlägg

vad¨diskant? du kommer ALDRIG kunna fylla upp till basarna med enbart diskanter..!!

Senast redigerat av TT-Avant (28 april 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ROE
28 april 2008 · 336 Inlägg

TT-Avant skrev:
vad¨diskant? du kommer ALDRIG kunna fylla upp till basarna med enart diskanter..!!

"6x9"

//
Roe
TT-Avant
28 april 2008 · 6 851 Inlägg

ROE skrev:

TT-Avant skrev:
vad¨diskant? du kommer ALDRIG kunna fylla upp till basarna med enbart diskanter..!!

"6x9"

6x9 är dock inte diskanter. Det finns ofta 6x9" coaxialer eller triaxialer, men då är det både bas,mellanregister och diskanter i samma högtalare.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ROE
28 april 2008 · 336 Inlägg

TT-Avant skrev:

ROE skrev:

TT-Avant skrev:
vad¨diskant? du kommer ALDRIG kunna fylla upp till basarna med enbart diskanter..!!

"6x9"

6x9 är dock inte diskanter. Det finns ofta 6x9" coaxialer eller triaxialer, men då är det både bas,mellanregister och diskanter i samma högtalare.

räknas som diskant wink Men jag förstår vad du menar lite otydlig där bara

//
Roe
TT-Avant
28 april 2008 · 6 851 Inlägg

*suck*..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ROE
28 april 2008 · 336 Inlägg

TT-Avant skrev:
*suck*..

har man rejäl bas så har resten ej mycket att säga till om eller? plus där är en diskant på en 6x9

//
Roe
rydaan
28 april 2008 · 1 Inlägg

ROE skrev:

TT-Avant skrev:
*suck*..

har man rejäl bas så har resten ej mycket att säga till om eller? plus där är en diskant på en 6x9

resten av systemet har lika stor betydelse för att få bra ljud

twin_cam Smålänning
28 april 2008 · 7 877 Inlägg

Asså, du är väll inte ute att spela högt bara, utan du vill väll att det ska låta bra också eller?

JAg tror betydligt mer på RIKTIGT trevägs kitsystem med 8", 5,25 och diskanter drivet av ett väldimensionerat slutsteg.

Finns väll inga genvägar till perfekt ljud om jag förstått allt rätt wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
28 april 2008 · 6 851 Inlägg

ROE skrev:

TT-Avant skrev:
*suck*..

har man rejäl bas så har resten ej mycket att säga till om eller? plus där är en diskant på en 6x9

öhh, jo..även om man har mycke bas så skall resten av systemet ha mest att säga till om.
Bas eller subbas som du antagligen tänker på, är ett så smalt band (mellan typ 60-20hz) så den spelar ju minst i hela registret.
Midbasen,mellan register och viss del av diskant är det man har mest nytta av när man lyssnar på musik, och det är väl det som har mest att säga till om, om man inte vill bygga ren dB bil..
Detta är vad jag anser.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
twin_cam Smålänning
28 april 2008 · 7 877 Inlägg

TT-Avant skrev:

ROE skrev:

TT-Avant skrev:
*suck*..

har man rejäl bas så har resten ej mycket att säga till om eller? plus där är en diskant på en 6x9

öhh, jo..även om man har mycke bas så skall resten av systemet ha mest att säga till om.
Bas eller subbas som du antagligen tänker på, är ett så smalt band (mellan typ 60-20hz) så den spelar ju minst i hela registret.
Midbasen,mellan register och viss del av diskant är det man har mest nytta av när man lyssnar på musik, och det är väl det som har mest att säga till om, om man inte vill bygga ren dB bil..
Detta är vad jag anser.

Precis... Vem vill åka omkring med bara muller i bilen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
28 april 2008 · 6 851 Inlägg

twin_cam skrev:

TT-Avant skrev:

ROE skrev:

har man rejäl bas så har resten ej mycket att säga till om eller? plus där är en diskant på en 6x9

öhh, jo..även om man har mycke bas så skall resten av systemet ha mest att säga till om.
Bas eller subbas som du antagligen tänker på, är ett så smalt band (mellan typ 60-20hz) så den spelar ju minst i hela registret.
Midbasen,mellan register och viss del av diskant är det man har mest nytta av när man lyssnar på musik, och det är väl det som har mest att säga till om, om man inte vill bygga ren dB bil..
Detta är vad jag anser.

Precis... Vem vill åka omkring med bara muller i bilen?

Ja, eller bara muller och pipande..(sub och diskant)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Faniskogen Skogsfan
29 april 2008 · 649 Inlägg

Nej, det blir ju ingen särskilt rolig historia.. så ifall du nu vill ha ett ljud som du kan någorlunda njuta av så uppnår du inte det utan ett bra framsystem. Som sagt, basen är väll egentligen bara en utfyllnad mer än den centrala delen i systemet.
Jag har själv just nu mest bas och diskant i bilen och ja det börjar bli jobbigt, så gör det riktigt från början och börja med framsystemet och sedan sätter du i en bas när du vet hur mycket bas du behöver så att säga.
Och det behöver väll nödvändigtvis inte vara diskant i 6x9or? även om det är det i de flesta.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
ROE
29 april 2008 · 336 Inlägg

Då får jag tro på er erfarenhet nu eftersom jag har köpt ett par SS30. Ni veteraner som vet vad blir lagom för volym på låda till dem och sluten eller portad?

tack i förhand!

//
Roe
TT-Avant
29 april 2008 · 6 851 Inlägg

Får man fråga vad ett par SS30 är?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Domiseven f.d. Robospine
29 april 2008 · 208 Inlägg

TT-Avant skrev:
Får man fråga vad ett par SS30 är?

vvs-prylar, de var fan inte billiga.. det verkar som att ROE köpte de två sista också.

sorry wink
verkar vara kicker diskanter

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
ROE
29 april 2008 · 336 Inlägg

TT-Avant skrev:
Får man fråga vad ett par SS30 är?

ett par 6,5or med "diskanter" från kicker. Med andra ord ett kit.

//
Roe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang