3245
Sök

Baslåda Beter Sig Konstigt ?

Bas Galen
41 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Hejsan ! ^^ Helt ny här och har precis köpt mig en ny bil,
En volvo S70 (Klaga inte)

Men det är så att där sitter 2 st 12'' MDS Fanatic basar på 800W stycket på ett slutsteg på 1500W med en kondensator till.
Grejjen är den att allt satt där och var kopplat av killen från början, Har ingen aning om vad för grejjer det är.
Det funkade fint på låg volym, Hade kvar samma volym och tryckte in fälgarna i baksätet. Då började den slå egna takter.
Stängde av stereo och när jag lastat av när jag kom hem tänkte jag testa igen.
Nu när jag startar stereon slår dom ett hårt slag sen står dom bara och vibrerar, båda två i samma takt.
Alla sladdar verkar sitta kvar och Kondensatorn får en laddningsspänning på 13 volt samma som batteriet får då med andra ord.

Tänkte bara fråga om någon annan stött på samma fel, och isåfall hur löste ni det ?

Tacksam för svar !

//Fredrik

...

2 911 Inlägg
1 maj 2008
Kontrollera jorden i karossen.

Risken finns att du kommit åt jorden så den släppt eller är dålig, vilket då gör att du grillar signaljorden i huvudenheten, d.v.s. stegen jordar via lågnivån istället för i din jordpunkt i karossen.

Undersök innan du provar slå på igen.

49 Inlägg
1 maj 2008
låter som kortslutning nånstans.

Man får vänja sig...

7 Inlägg
1 maj 2008
kan ju vara så att steget har fåt sig en smäll när du körde, så att en lödningen har gått sönder eller ohm mm

2 911 Inlägg
1 maj 2008
Lindstrom_SAAB_ skrev:
kan ju vara så att steget har fåt sig en smäll när du körde, så att en lödningen har gått sönder eller ohm mm

Nu blev jag nyfiken, "" eller ohm "" ?
Utveckla den teorin tack smile

237 Inlägg
1 maj 2008
Kan vara steget som har Gått sönder, kanske har bränt hmm

Abaaaaaaaaa

10 287 Inlägg
1 maj 2008
Spekulera inte så mycket för stackars Fredrik. Han bör börja i exakt med det som Decibel föreslår.

/Göran

Decibel skrev:
Kontrollera jorden i karossen.

Risken finns att du kommit åt jorden så den släppt eller är dålig, vilket då gör att du grillar signaljorden i huvudenheten, d.v.s. stegen jordar via lågnivån istället för i din jordpunkt i karossen.

Undersök innan du provar slå på igen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bas Galen
41 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Spekulera inte så mycket för stackars Fredrik. Han bör börja i exakt med det som Decibel föreslår.

/Göran

Hehehe tack göran.
Grejjen är den att jag inte direkt hittar någon jord till karossen. Ska försöka rita ett litet kopplingsschema här eftersom det går på eget batteri.

Batteri Pluspol ---- Grenar in på kondensatorns baksida.

Batteri Minuspol ---- Grenar in på kondensatorns vänstra sida.

Röd Kabel Kondensator Höger Sida [likadan som den till pluspolen på batteri ] ---- Slutsteg

Slutsteg liten röd kabel [Remote som nån sade tror jag ?] ---- Radion verkar det som..

Slutsteg kopparkablar 4st ---- 2 på var sida om lådan. 2 till var bas då.

Slutsteg silver kabel 2 kontakter [Sånna med pinne i mitten och ring runt om. Koppar eller guldplätterat tror jag ?] ---- Ser ut att gå till radion dom med

Blå kablar lösa ? [Samma som ovan fast blå] ---- Leder antagligen också fram till radion. Men varför dom bara ligger och slänger i bagaget vet jag inte ...

Det var typ den lättaste jag kunde få ihopa. Kan rita något i Photoshop om det behövs. Men ni kanske klurar ut denna.

Och om någon bor i Helsingborgs trakten som är hajj på detta så kan jag ju köra ut bilen så får ni titta på det om ni har lust smile

Även tack för alla svar ! smile Jag hoppas verkligen att slutsteget INTE gått sönder ... får väl testa ringa till MDS imorgon . Men om dom är som all annan support i sverige är dom väl lika kloka som en nybörjare som mig smile

// Fredrik

...

10 287 Inlägg
2 maj 2008
Utveckla: Vad menar du med "eget batteri"?
Om du kör med dubbla batterier där din HU är ansluten till motorbatteriet och därmed jordad i karossen och kör slutsteget på ett annat batteri som inte är direktjordat i karossen så ber du om problem.

/Göran

Frept skrev:
Grejjen är den att jag inte direkt hittar någon jord till karossen. Ska försöka rita ett litet kopplingsschema här eftersom det går på eget batteri.

(Groucho Marx).

Bas Galen
41 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Okej jag kollade upp allting och fann jorden i karossen som dock inte var särskilt bra jordad.

Inga av kablarna var varken bra skalade eller bra bra gjorda överhuvudtaget så jag skala om och koppla ihopa allting igen.
Dock får jag samma resultat. Ett dunk och vibration. Jag tittade på alla sladdar och vid ett uttag står där "Remote" som påminner om ett nätverksuttag fast smalare. Där sitter ingenting :S

Möjligen ska där kanske inte det men man hör ju talas om den hela tiden så varför skulle den inte.

Och det där med batteri blev lite fel. Pluspolen på bilens batteri går till pluspolen på baslådans batteri med nån form av tjock säkring emellan. Sen går Minuspolen på baslådans batteri till karossen och kondensator samma med pluspolen in i kondensatorn, Sen är slutsteget kopplat som det ska ...

Tänkte försöka fixa bilder idag. Så att ni kan få se.

Lägger en edit sen.

...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 maj 2008
Frept skrev:
Okej jag kollade upp allting och fann jorden i karossen som dock inte var särskilt bra jordad.

Inga av kablarna var varken bra skalade eller bra bra gjorda överhuvudtaget så jag skala om och koppla ihopa allting igen.
Dock får jag samma resultat. Ett dunk och vibration. Jag tittade på alla sladdar och vid ett uttag står där "Remote" som påminner om ett nätverksuttag fast smalare. Där sitter ingenting :S

Möjligen ska där kanske inte det men man hör ju talas om den hela tiden så varför skulle den inte.

Och det där med batteri blev lite fel. Pluspolen på bilens batteri går till pluspolen på baslådans batteri med nån form av tjock säkring emellan. Sen går Minuspolen på baslådans batteri till karossen och kondensator samma med pluspolen in i kondensatorn, Sen är slutsteget kopplat som det ska ...

Tänkte försöka fixa bilder idag. Så att ni kan få se.

Lägger en edit sen.

Remote som du nämner är en fjärrkontroll till basförstärkningen.
Finns lite olika utförande beroende på tillverkare och modell av steg.
Rockford tex. har två olika, en där man påverkar nivån på en fast frekvens och en där man även kan ändra vilken frekvens som skall höjas.
Dock anser jag och många med mig att det är av ondo, ett påfund av jävulen som försämrar ljudet mer än det gör nytta. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
3 maj 2008
Innan du har fixat bra och pålitliga anslutningar för jord och matningsspänning så vill vi inte prata med dig...wink

Seriöst, skall det vara mening att felsöka i installationer som jävlas så måste man först se till att alla strömanslutningar är 100% ok. Annars är det som att skulptera i gelepudding.Sedan kan man börja felsöka (om man nu har problemen kvar efter detta).

Som du beskriver så kan du mycket väl ha grillat signaljorden i din HU.

/Göran

Frept skrev:

(Groucho Marx).

1 785 Inlägg
3 maj 2008
Frept skrev:
Hejsan ! ^^ Helt ny här och har precis köpt mig en ny bil,
En volvo S70 (Klaga inte)

Men det är så att där sitter 2 st 12'' MDS Fanatic basar på 800W stycket på ett slutsteg på 1500W med en kondensator till.
Grejjen är den att allt satt där och var kopplat av killen från början, Har ingen aning om vad för grejjer det är.
Det funkade fint på låg volym, Hade kvar samma volym och tryckte in fälgarna i baksätet. Då började den slå egna takter.
Stängde av stereo och när jag lastat av när jag kom hem tänkte jag testa igen.
Nu när jag startar stereon slår dom ett hårt slag sen står dom bara och vibrerar, båda två i samma takt.
Alla sladdar verkar sitta kvar och Kondensatorn får en laddningsspänning på 13 volt samma som batteriet får då med andra ord.

Tänkte bara fråga om någon annan stött på samma fel, och isåfall hur löste ni det ?

Tacksam för svar !

//Fredrik

13volt låter som en låg laddspänning! 14.0-14.4 volt bör du ha över ditt batteri och över steget.

Prova att få upp spänningen i ditt system och se om det löser sig. Om inte, prova steget i någon annans bil. Jag har svårt att tro att du har fått några skador på steget.

Med steget igång kan du mäta spänningen över dina kontaktpunkter. Testa mellan minus på steget och på en jordpunkt i bilen. mer än 0.2volt bör du inte kunna mäta upp. Mät mot lite olika jordpunkter. Förläng kabeln till multimetern och mät spänningsfallet från batteriets minus till stegets minus. Det viktiga är att du får upp spänningen nog att mata ditt steg.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bas Galen
41 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Jag menade innan att jag har fixat jorden och allting ^^. Kopplat om allt och bytat jordpunkt. Spänningen ligger oavsett vilket på ca 13.2 - 13.5 i Laddspänning.

Var inne i Helsingborg igår då var där en kille som kunde kollat på det. Men han ville ha en Multimeter, Sånna springer jag runt med i bakfickan ...

Får väl leta upp nån som kan testa det. Se om det är steget. Annars får jag väl kontakta MDS och tvinga dom att fixa skiten.

...

1 785 Inlägg
3 maj 2008
Frept skrev:
Jag menade innan att jag har fixat jorden och allting ^^. Kopplat om allt och bytat jordpunkt. Spänningen ligger oavsett vilket på ca 13.2 - 13.5 i Laddspänning.

Var inne i Helsingborg igår då var där en kille som kunde kollat på det. Men han ville ha en Multimeter, Sånna springer jag runt med i bakfickan ...

Får väl leta upp nån som kan testa det. Se om det är steget. Annars får jag väl kontakta MDS och tvinga dom att fixa skiten.

Du kan fixa ett ganska billigt med helt okej instrument på haraldnyborg.

http://www.haraldnyborg.se/images/2424.jpg 

88kr

Konstigt att inte killen som kunde hjälpa till hade instrument!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
3 maj 2008
Ja, man behöver ju inte alls något dyrt instrument. Flera kanske tror att man måste ha ett som kostar runt tusenlappen eller så, men det där som dbjanoz länkar till duger hur bra som helst smile. Allt blir betydligt enklare med en multimeter när det handlar om felsökning inom bilel.

Bas Galen
41 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Frept skrev:

Du kan fixa ett ganska billigt med helt okej instrument på haraldnyborg.

http://www.haraldnyborg.se/images/2424.jpg 

88kr

Konstigt att inte killen som kunde hjälpa till hade instrument!

Jag tackar för tipset ! smile Sticker iväg och köper en sån sen. Sen mäter jag runt så får jag se om det blir rätt på skiten ;D

Och ja. jag trodde nästan alla sånna kostade mycket. men 88 kr är ju en skitsumma smile

...

21 761 Inlägg
3 maj 2008
Visst skiljer det säkert på en dyr jämfört med en billig hur pass exakt de mäter, men tar man exempelvis en vanlig spänningsmätning så skiljer det knappast uppåt 0,5V mellan en dyr och billig. En billig kanske däremot inte tål hög värme så bra eller att man tappar den i backen, sånt kan man nog räkna med.

1 785 Inlägg
3 maj 2008
Drönirettab skrev:
Visst skiljer det säkert på en dyr jämfört med en billig hur pass exakt de mäter, men tar man exempelvis en vanlig spänningsmätning så skiljer det knappast uppåt 0,5V mellan en dyr och billig. En billig kanske däremot inte tål hög värme så bra eller att man tappar den i backen, sånt kan man nog räkna med.

Mät-tolleranserna i ett billigt instrument är ganska bra i ett billigt instrument när det gäller spänningsmätning. Där emot om man använder den till att mäta låga strömmar i millli Ampere och Micro Ampere inne i elektronsika kretsar bör man gärna ha ett instrument som ligger runt 1000kr men i detta fallet räcker ett instrument för en 100lapp.

Börja med att kolla späningen över batteriet när du har bilen igång med all utrustning i bilen avstängd och se så du har minimum 14.0volt vid batteriet. Det ideala är att ha 14.2volt.

Slå sedan på halvljus och heljus och se om generatorn orkar bibehålla laddspänningen. Ev behöver du öka motorvarvet en aning till 1500-2000varv.

Där efter kan du slå av helljus och kolla spänningen över steget med stereon avslagen sedan påslagen. Notera skillnaden och skriv till oss här vad du får fram för spänningar under din mätning

Något som skulle vara intressant att veta är även vilken kvadratarea du har på strömkabeln som matar steget. Allt för klen kabel ger för högt motstånd. Det är särskillt känsligt vid låga spänningar som i ett 12volt system.

105 Inlägg
6 februari 2009
Är 99% säker på att det är slutsteget som fått sig en smäll och gått sönder någon stans. Har haft exakt samma problem, alla symptomen verkar stämma överens med mina.

Sök