850 t5 och E85.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
2 maj 2008 · 1 140 Inlägg

hallåj, som rubriken lyder, vad krävs för att köra "säkert" på e85.
någon som konveterat, vad har ni bytt då isåfall?

för jag satt å räknade en sväng igår, om bilen skulle dra cirka 30% mer med etanol, så blir det cirka 2,70:- billigare per mil än med bensin, så känns osm det vore lämpligt att kunna köra på e85 smile.

tackar för svar smile

mvh daniel

jonas 740
2 maj 2008 · 429 Inlägg

Större spridare och bränslepump. Sen behövs den mappas för att vara på den säkra sidan...
Sen räkna ut hur stor LMM ska vara mot de spridarna och bränslet du kör på.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Decibel
2 maj 2008 · 2 911 Inlägg

Räkna med 3-4000 mil innan du tjänat igen ombyggnaden.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
2 maj 2008 · 1 140 Inlägg

fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Marlboroman
2 maj 2008 · 8 234 Inlägg

tal0n skrev:
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Det kan man göra, men då lär du skruva upp trycket till 5,1 bar, vilket inte är helt lyckat, men det går. Men det bästa är att skaffa större spridare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ellertz Norrlänning
2 maj 2008 · 1 453 Inlägg

skaffa R spridare.. Eller röda saab spridare.. smile Annars så går de bra att köra på de utan att göra nått, ja körde min 850 turbo utan att göra nått på ren E85, de gick kalas big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 maj 2008 · 1 140 Inlägg

Marlboroman skrev:

tal0n skrev:
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Det kan man göra, men då lär du skruva upp trycket till 5,1 bar, vilket inte är helt lyckat, men det går. Men det bästa är att skaffa större spridare.

5,1 bar, orkar pumpen med det då? yikes

engolf
3 maj 2008 · 3 235 Inlägg

5,1 bar?! Var fick du det ifrån?...

Trycket ligger väl på ca 2.3-2.5, och alla standardpumpar skall klara tryck på 3,0 bar.
Så med ett ställbart BTR kan man höja trycket upp till 3.0 bar, och i teorin bör det räcka.
Dock kan en gammal och sliten pump ge upp, så man får nästan räkna med en ny pump vid konvertering.

Senast redigerat av engolf (3 maj 2008)

jonthe142
3 maj 2008 · 34 Inlägg

Har tittat på etanolkonverterning själv o tvcker att det här verkar bra? men vet ej
http://www.etanol-i-tanken.nu/shop.asp

Marlboroman
3 maj 2008 · 8 234 Inlägg

tal0n skrev:

Marlboroman skrev:

tal0n skrev:
fungerar inte med höjp soppatryck bara?

Det kan man göra, men då lär du skruva upp trycket till 5,1 bar, vilket inte är helt lyckat, men det går. Men det bästa är att skaffa större spridare.

5,1 bar, orkar pumpen med det då? yikes

Har du inte chipat så kan den eventuellt klarar det, men jag skulle inte försöka. Och är den chipad så skulle jag inte köra utan att ha bytt pump om jag skulle gå över till E85. Sen är det ju även som så att spridarna inte tycker om allt för höga tryck heller.


engolf skrev:
5,1 bar?! Var fick du det ifrån?...

Trycket ligger väl på ca 2.5, och alla standardpumpar skall klara tryck på 3,0 bar.

Orginalspridarna ger 310cc vid 3 bar (som även soppatrycket ligger på orginal) och ska man få ut 30% mer ur orginal spridare så lär man höja så mycket.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
4 maj 2008 · 1 140 Inlägg

jonthe142 skrev:
Har tittat på etanolkonverterning själv o tvcker att det här verkar bra? men vet ej
http://www.etanol-i-tanken.nu/shop.asp

inte någon som provat någon sådan?

jonthe142
18 maj 2008 · 34 Inlägg

ingen alls?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang