Projekt: NJ_'s Ford sierra 4x4 (cossie replica) Just Nu: de du ;)

Galad8
13 augusti 2008 · 1 997 Inlägg

Härlig uppdatering!

Hehe, strobbarna är värdelösa ja. wink
Har provat såna men dom ja har nu är gode mycke bättre!

Snygg dvd också! smile

NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

hehe tack tongue kommer en bättre imorrn då jag kanske har lackat skärmen och slipat lite äcklig rost på dörrarna tongue men är det ingen som vet vart man hittar färgkoden på en sierra -90

D.i.l.l.i.g.a.f
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

nice stereo och snyggt med positionsljus i blinkers smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

tackar tackar smile kommer hända lite mer imorrn då man kanske får allt på plats.. men jag funderar fortfarande på vart jag ska sätta delningsfiltrena... :S

D.i.l.l.i.g.a.f
Majoren442
13 augusti 2008 · 213 Inlägg

hmm är det inte en sådan ford som Ronny & Ragge har? ser bra ut lycka till i fortsättningen

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

Majoren442 skrev:
hmm är det inte en sådan ford som Ronny & Ragge har? ser bra ut lycka till i fortsättningen

dom har en taunus, inte en sierra... finns ju ingen likhet mer än märket nästan hehe tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Big_JN
13 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

Roligt att du kommit i gång med Forden igen, kommer att bli bra detta!

PS
Köpte mig en Sierra XR4X4 för två veckor sen för 5000kr som ska renoveras och förbättras! smile

NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Majoren442 skrev:
hmm är det inte en sådan ford som Ronny & Ragge har? ser bra ut lycka till i fortsättningen

dom har en taunus, inte en sierra... finns ju ingen likhet mer än märket nästan hehe tongue

är väl taunus och/eller granada dom kör ? som glenne säger tongue

D.i.l.l.i.g.a.f
NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

Big_JN skrev:
Roligt att du kommit i gång med Forden igen, kommer att bli bra detta!

PS
Köpte mig en Sierra XR4X4 för två veckor sen för 5000kr som ska renoveras och förbättras! smile

låter fint big_smile kommer en projekttråd då ? wink

D.i.l.l.i.g.a.f
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

NJ_ skrev:

_Glenne_ skrev:

Majoren442 skrev:
hmm är det inte en sådan ford som Ronny & Ragge har? ser bra ut lycka till i fortsättningen

dom har en taunus, inte en sierra... finns ju ingen likhet mer än märket nästan hehe tongue

är väl taunus och/eller granada dom kör ? som glenne säger tongue

det är en taunus med raggarspinn dom kör haha tongue



när kommer uppdateringen idag då? smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

_Glenne_ skrev:

NJ_ skrev:

_Glenne_ skrev:

dom har en taunus, inte en sierra... finns ju ingen likhet mer än märket nästan hehe tongue

är väl taunus och/eller granada dom kör ? som glenne säger tongue

det är en taunus med raggarspinn dom kör haha tongue



när kommer uppdateringen idag då? smile

det spöregnar ute... mad har inte gjort ett skvatt med bilen än, och i garaget står en vespajävel i 2000olika delar yikes mad får se om man kan snöra ut skitmoppen å baxa in fårrden ist, inge kul att stå ute i regn och skruva...

D.i.l.l.i.g.a.f
Galad8
13 augusti 2008 · 1 997 Inlägg

NJ_ skrev:

_Glenne_ skrev:

NJ_ skrev:

är väl taunus och/eller granada dom kör ? som glenne säger tongue

det är en taunus med raggarspinn dom kör haha tongue



när kommer uppdateringen idag då? smile

det spöregnar ute... mad har inte gjort ett skvatt med bilen än, och i garaget står en vespajävel i 2000olika delar yikes mad får se om man kan snöra ut skitmoppen å baxa in fårrden ist, inge kul att stå ute i regn och skruva...

Haha, kom ett monsun-regn här ute nyss...

Men nu verka de klarna upp.
Haha skulle va kul å se dig Snöra ut moppen, å Baxa in forden iställe... lol

NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

Galad8 skrev:

NJ_ skrev:

_Glenne_ skrev:

det är en taunus med raggarspinn dom kör haha tongue



när kommer uppdateringen idag då? smile

det spöregnar ute... mad har inte gjort ett skvatt med bilen än, och i garaget står en vespajävel i 2000olika delar yikes mad får se om man kan snöra ut skitmoppen å baxa in fårrden ist, inge kul att stå ute i regn och skruva...

Haha, kom ett monsun-regn här ute nyss...

Men nu verka de klarna upp.
Haha skulle va kul å se dig Snöra ut moppen, å Baxa in forden iställe... lol

haha nu ska vi inte märka ord tongue blir så less då de jämt ska stå nå skrot i garaget...

Nån som har nån bra ide på vart jag kan ha delningsfilterna ?

D.i.l.l.i.g.a.f
Big_JN
13 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

NJ_ skrev:

Big_JN skrev:
Roligt att du kommit i gång med Forden igen, kommer att bli bra detta!

PS
Köpte mig en Sierra XR4X4 för två veckor sen för 5000kr som ska renoveras och förbättras! smile

låter fint big_smile kommer en projekttråd då ? wink

Kommer lite senare har lite att fixa med XR2:an först men sen så jävlar! smile

NJ_
14 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

Big_JN skrev:

NJ_ skrev:

Big_JN skrev:
Roligt att du kommit i gång med Forden igen, kommer att bli bra detta!

PS
Köpte mig en Sierra XR4X4 för två veckor sen för 5000kr som ska renoveras och förbättras! smile

låter fint big_smile kommer en projekttråd då ? wink

Kommer lite senare har lite att fixa med XR2:an först men sen så jävlar! smile

hehe låter fint det wink

D.i.l.l.i.g.a.f
Niotusen
14 augusti 2008 · 272 Inlägg

Angående dina frågor om trim på Dohc'n tidigt i tråden så har jag under mina äventyr upptäckt att det behövs en hel del oljebyten även vid orginal, och att topparna är väldigt känsliga, så ska man turbokonvertera måste man vara försiktig, noggrann och absolut inte glömma att byta olja väldigt ofta.

De flesta som slänger på snurra på fordar använder sig av OHC eller den så kallade "pinto" motorn, just för att den håller bra mycket bättre än DOHC'n, och för att många godsaker från Cossien passar däri.

Men bli inte avskräckt för det, har sett en lirare med kompressor på dohc'n!


Lycka till!

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
NJ_
14 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

Niotusen skrev:
Angående dina frågor om trim på Dohc'n tidigt i tråden så har jag under mina äventyr upptäckt att det behövs en hel del oljebyten även vid orginal, och att topparna är väldigt känsliga, så ska man turbokonvertera måste man vara försiktig, noggrann och absolut inte glömma att byta olja väldigt ofta.

De flesta som slänger på snurra på fordar använder sig av OHC eller den så kallade "pinto" motorn, just för att den håller bra mycket bättre än DOHC'n, och för att många godsaker från Cossien passar däri.

Men bli inte avskräckt för det, har sett en lirare med kompressor på dohc'n!


Lycka till!

Tack för svaret, nä nogon turbokonvertering blir inte aktuellt. var mest inne på kammar, porta/plana toppen och dyl.

Jo jag såg tråden om kompressorn wink

D.i.l.l.i.g.a.f
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
14 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

tyvärr så är det ju väldigt tunt med trimmdelar till DOHC motorn.... men du kan ju göra lite små saker som gör ganska mkt på den motorn endå.... porta och plana toppen, rensa kattarna, lätta svänghjulet, ställa om tändningen lite, ställa upp soppatrycket, sportsystem och sportfilter... sen har du en rapp sierra smile

Senast redigerat av _Glenne_ (14 augusti 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
NJ_
14 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

har monterat öppet filter redan, har en rensad org.katt som ska i när jag tar ner lådan och då kanske man lättar svänghjulet i samma veva tongue

D.i.l.l.i.g.a.f
Niotusen
14 augusti 2008 · 272 Inlägg

Glömde att säga att jag tror avgasbygge kan vara rätt så avgörande, har inte varit i kontakt med så många olika sierror, men nog är avgasröret förbannat krokigt på min sierra, har nygligen bytt ut det mot ett helt rakt rör från framröret, förutom lite manligare ljud tror jag faktiskt att detta kan spela en liten roll med tanke på att orginalröret liknar en labyrint mer än ett avgasrör och det borde ju helt klart vara lite utav en flaskhals för motorn.

Fullflödesdämpare är ju att föredra så man inte blir hörselskadad på kuppen, för ljudet från en sierra utan kattar och dämpare är styvare än något annat motorljud jag stött på hittils, det skär liksom in i huvudet på en.

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang