skadad front på okq8 GDS-hall (avklarat)

psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Skylla sig själv är väl att ta i men att använda sina ögon och kolla så att bilen går in ligger enligt mig på eget ansvar!

Jag VET att min bil bara går in i 1 hall av 8  på en OKQ8(ljuddämparna tar i vid skarven just där porten går ner) men ändå så kollar jag varje gång så det verkligen går. 

Hade dom som var där före dig släppt ner lyften helt?

Bara hoppas det löser sig, men mest troligt att du får stå för det själv tyvärr.

den var helt nere i botten.

psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

Decibel skrev:
Det fungerar såhär, har själv deltagit i en rättslig process ang. en skada som uppstog i en GDS-hall.

Rätten motiverade det såhär.
1: Det är bilägarens ansvar att innan inkörning kontrollera visuellt att utrustningen håller det skick som bör antas.
2: Det är bilägarens ansvar att innan inköring kontrollera ev. utstickande delar på bilen, t.ex. antenner och reserhjul på baklucka (jeep i detta fall).
3: Det är hallägarens ansvar att se till att maskiner och anordningar är besiktade och godkända enligt tillverkarens anvisningar. (vanligen varje halvår/helår).

Jag vet vad för lyft som du pratar om här, det händer att dessa "läppar" stannar i rakt läge och man får kicka till dom lite. Det kan man aldrig anse som ett funktionsfel då den går att återställa i samband med ditt ansvar i punkt 1 som bilägare. (Skulle den däremot fastnat konstant, ja då är det ett funktionsfel)

Dessa lyftar byggs enligt en norm som gör att normala standardbilar inte har problem att ta sig upp på dem, om man då sänker sin bil och bortser från kontrollskyldigheten i punkt 1, så får man helt enkelt punga ut med självrisken själv.

Villkoren för GDS-hallarna kan man få i kassan, de finns även i vissa fall på hemsidan. Där finns bl.a. ansvarstaganden ifrån stationer. Summa summarum är att du kör in och arbetar med din bil på eget ansvar.

okey det låter ju lite pesimistiskt de där men men.

läppen som vi talar om här petade jag ner då jag såg att skadan redan var gjord och den åkte upp igen.. alltså en rätt uppenbar defekt enligt mig sad
kan lägga upp en bild på hur läppen ser ut: http://www.geting.se/image.php/102244-lyft.jpg

Senast redigerat av psilo (11 maj 2008)

Decibel
11 maj 2008 · 2 911 Inlägg

psilo skrev:
okey det låter ju lite pesimistiskt de där men men.

läppen som vi talar om här petade jag ner då jag såg att skadan redan var gjord och den åkte upp igen.. alltså en rätt uppenbar defekt enligt mig sad
kan lägga upp en bild på hur läppen ser ut: http://www.geting.se/image.php/102244-lyft.jpg

mmm, problemet som uppstår då är punkt 1.
Ditt ansvar att kontrollera lyften innan du kör upp.

Tråkigt men sant, juridiken är jävlig när man råkar ut för något.

Sen ska jag inte säga att macken kanske visar goodwill och fixar självrisken åt dig eller tar det på sin försäkring, men rent juridiskt tror jag inte du kan få en "vinst".

psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

Decibel skrev:

psilo skrev:
okey det låter ju lite pesimistiskt de där men men.

läppen som vi talar om här petade jag ner då jag såg att skadan redan var gjord och den åkte upp igen.. alltså en rätt uppenbar defekt enligt mig sad
kan lägga upp en bild på hur läppen ser ut: http://www.geting.se/image.php/102244-lyft.jpg

mmm, problemet som uppstår då är punkt 1.
Ditt ansvar att kontrollera lyften innan du kör upp.

Tråkigt men sant, juridiken är jävlig när man råkar ut för något.

Sen ska jag inte säga att macken kanske visar goodwill och fixar självrisken åt dig eller tar det på sin försäkring, men rent juridiskt tror jag inte du kan få en "vinst".

kan ju hoppas på det bästa. man kan kanske ta en vänlig ton i början och säga det också att de är de ända stället jag åker till. är där ungefär en gång i veckan. sen får man väl plöja på om de är tvära. har inget att förlora tycker jag.

figgesoft
11 maj 2008 · 25 Inlägg

hade liften varit lite högre upp så hade du fått en annan vinkel och framspoliern klarat att gå över läppen?

Tyvärr är det nog så att ditt försäkringsbolag får stå för det.

Skulle du kört in i en snöpinne så kan du ju inte kräva att kommunen ska betala skadan på din backspegel, eftersom stolpen lutade ut 5cm längre än alla andra gjorde?

Hur som helst, lycka till! Det kan ju vara så att dem tar på sig ansvaret smile

Renault, It's not a car, it's a lifestyle
Renault Megane Classic (LA) "Guldbaggen" (1998)
psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

figgesoft skrev:
hade liften varit lite högre upp så hade du fått en annan vinkel och framspoliern klarat att gå över läppen?

Tyvärr är det nog så att ditt försäkringsbolag får stå för det.

Skulle du kört in i en snöpinne så kan du ju inte kräva att kommunen ska betala skadan på din backspegel, eftersom stolpen lutade ut 5cm längre än alla andra gjorde?

Hur som helst, lycka till! Det kan ju vara så att dem tar på sig ansvaret smile

ja jo kanske det. det luskad ejag inte i så mycket. men den ska ju vara i rätt läge när den är i botten.

tjaa. du de är ju lite skillnad ändå. en snöpinne är orange och syns på rätt långt håll big_smile

jo verkligen hoppas på det jag med. trist när sånt här händer. allra helst när de ALLTID är några oväntade utgifter med bilen varje månad. börjar undra om jag har taskig karma ;P

figgesoft
11 maj 2008 · 25 Inlägg

silvertejp fixar det mesta wink

lycka till!

Renault, It's not a car, it's a lifestyle
Renault Megane Classic (LA) "Guldbaggen" (1998)
psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

figgesoft skrev:
silvertejp fixar det mesta wink

lycka till!

haha. det är inget som hänger iaf. och silvertejp hade inte varit ett alternativ ens i det fallet big_smile

Thorssa
11 maj 2008 ·

Är det OKQ8 på Brynäs det gäller eller? Det finns ju en plats utan lyft där. Jag föredrar hallen i Andersberg, de har också en plats utan lyft och dessutom en vinkel på lyftarna som gör att det är enklare att köra upp på dem. Sen så slipper man tuta på personalen för att de ska öppna porten smile

airflow Avstängd
11 maj 2008 · 653 Inlägg

NJ_ skrev:

Sexyicecube skrev:
Det är ditt ansvar att kolla hur du kör, inget konstigt med det tycker jag..

håller med.. vad har man ögon till ?

*moralkärringarna har talat* lol

Jag har rätt i vad jag än säger.
psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

Thorssa skrev:
Är det OKQ8 på Brynäs det gäller eller? Det finns ju en plats utan lyft där. Jag föredrar hallen i Andersberg, de har också en plats utan lyft och dessutom en vinkel på lyftarna som gör att det är enklare att köra upp på dem. Sen så slipper man tuta på personalen för att de ska öppna porten smile

ja, precis det är där. men oftast så är den platsen utan lyft upptagen. sen så har de varit så i snömånaderna att velat spola av den under med. men hedan efter får de bli utan lyft >sad
har faktist aldrig varit i andersberg men får ta o kika upp det till nästa gång.

Thorssa
11 maj 2008 ·

psilo skrev:

Thorssa skrev:
Är det OKQ8 på Brynäs det gäller eller? Det finns ju en plats utan lyft där. Jag föredrar hallen i Andersberg, de har också en plats utan lyft och dessutom en vinkel på lyftarna som gör att det är enklare att köra upp på dem. Sen så slipper man tuta på personalen för att de ska öppna porten smile

ja, precis det är där. men oftast så är den platsen utan lyft upptagen. sen så har de varit så i snömånaderna att velat spola av den under med. men hedan efter får de bli utan lyft >sad
har faktist aldrig varit i andersberg men får ta o kika upp det till nästa gång.

Ja jag tycker det är bättre iaf. Och när du inte behöver lyft så är ju OKQ8 på Södertull att rekommendera! De har visserligen bara en hall men den är oftast ledig! Hallen är väldigt stor, man får vara ifred och det blir ofta mycket billigare! De har inte automatiskt system för tiden utan de håller koll själva så oftast brukar man få betala 50 kr bara smile

psi Stressfläkt Racing
11 maj 2008 · 337 Inlägg

Thorssa skrev:

psilo skrev:

Thorssa skrev:
Är det OKQ8 på Brynäs det gäller eller? Det finns ju en plats utan lyft där. Jag föredrar hallen i Andersberg, de har också en plats utan lyft och dessutom en vinkel på lyftarna som gör att det är enklare att köra upp på dem. Sen så slipper man tuta på personalen för att de ska öppna porten smile

ja, precis det är där. men oftast så är den platsen utan lyft upptagen. sen så har de varit så i snömånaderna att velat spola av den under med. men hedan efter får de bli utan lyft >sad
har faktist aldrig varit i andersberg men får ta o kika upp det till nästa gång.

Ja jag tycker det är bättre iaf. Och när du inte behöver lyft så är ju OKQ8 på Södertull att rekommendera! De har visserligen bara en hall men den är oftast ledig! Hallen är väldigt stor, man får vara ifred och det blir ofta mycket billigare! De har inte automatiskt system för tiden utan de håller koll själva så oftast brukar man få betala 50 kr bara smile

okey där har jag varit en gång bara. dock på vintern och det var svinkallt tongue
är bilen bara lite dammig så har jag bara dragit av med högtrycken och sämsskinn så brukar gå under halvtimmen då.

tackar för tipsen.

psi Stressfläkt Racing
12 maj 2008 · 337 Inlägg

talade med föreståndaren idag. är lyften defekt så går de på deras försäkring att reparera fronten. han skulle ta dit besiktningsman idag och jag får besked imorgon.

var dit och kikade idag och de hade hissat upp en lyft och det var fel lyft de hade hissat upp http://easyfreesmileys.com/smileys/free-mad-smileys-264.gif

Mattias_Kungsbacka
12 maj 2008 · 332 Inlägg

Hoppas det löser sig, dom är ju inte allt för smarta wink

psi Stressfläkt Racing
12 maj 2008 · 337 Inlägg

Nismo_83 skrev:
Hoppas det löser sig, dom är ju inte allt för smarta wink

menar de borde ju inte va så svårt och se vilken lyft som "läpparna" står rakt ut på tycker jag big_smile

JonasHalt
12 maj 2008 · 699 Inlägg

psilo skrev:

Nismo_83 skrev:
Hoppas det löser sig, dom är ju inte allt för smarta wink

menar de borde ju inte va så svårt och se vilken lyft som "läpparna" står rakt ut på tycker jag big_smile

Är det inte bättre att besiktningsmannen kollar alla liftar när han ändå är dära?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
airflowfredde StressFläkteR
13 maj 2008 · 277 Inlägg

Kunden har alltid rätt tongue Hota lite med div. bilforum och press så brukar de mjukna om de mot förmodan vill tjaffsa. Jag får in flera kunder som kört sönder bilar i tvättar TROTS varningslappar och mackarna tar oftast smällen utan att ens vilja se skadan.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
psi Stressfläkt Racing
13 maj 2008 · 337 Inlägg

Ja då var det klart. var dit idag och lät bilen bli plåtad och skrev lite papper. de står för skadan. smile

hade varit en jobbig smäll för penningpungen i annat fall

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2008 · 10 427 Inlägg

Kanon att dom står för det! smile

Tycker OKQ8-gds-hallar brukar vara väldigt risiga, iaf dom i Falun.
Men man får intrycket att ingenting blir gjort sen dom byggdes nångång
i forntiden (sent 80tal? tongue).

Hallen i den sköna tv-reklamen verkar ju fräsch dock tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang