Tjena.
Min vackra 940 -93 var för en månad sedan inne på 25500-milaservice. Allt gick galant och det blev billigt och bra. Teknikern tog även ut filtret som sitter i slangen från vevhusventilationen för det tyckte han var bra (-"Det blir ju bara igensatt"). Två veckor senare började den misstända, tveka och gå allmänt skitkass, både när man gasar på och håller jämn fart. Har sedan dess på min knappa lediga tid hängt på bilforum, kollat felkoder, rengjort svänghjulslägesgivaren, bytt tändkablar, fått nya felkoder, mätt upp lambdan och LMM, köpt ett fördelarlock osv. Lite småpill då och då för att komma fram till ngt.
Men idag kom mitt breakthrough. Jag kollade en FAQ för vevhusventilation av ren nyfikenhet och tänkte att jag skulle kolla lite där, och mycket riktigt, slangen har spruckit upp flera centimeter. Tjuvluft, någon??
Min fråga är: Vart köper jag en sån slang till ett bra pris, vad heter den?
Även: Vart köper jag ett sådant filter han tog ur? Tänkte att det kan nog vara bra att ha, det sitter ju där av en anledning, eller hur?
Samt: Är det skadligt för motorn att köra med trasig slang? Jag måste ju komma till och från jobbet men nåt totalhaveri är jag inte sugen på.
Tack för ett grymt bra forum med massa nyttig kunskap för oss som vill men inte kan än

Mvh MaxPax