Hej alla glada. Behöver hjälp med felsökning & rekomenderad åtgärd. Det är så här att Jag köpte en XC70 -00 5/4 -08 med nybytt motor på verkstad.
Som läckte olja från första dagen jag tog över den. Men lade ingen större energi på det för den hade trots allt gått ca 25000 mil utbytes motorn.
För ca 3v. sedan då vi hade hämtat en bil på släp med XC:en i stockholm. Väl hemma inte långt ifrån rann det nästan rakt ut oljan från motorn. så snart den var vamkörd. Samtidigt började den dra lite, lite glykol. som blev mer & mer. Pratade med firman jag köpte bilen av. & lämnade in den för felsökning på verkstad. Sista dagarna märktes det på motorn när den kall startats att den gick ojämt första minuten, för att sen gå jämare. Diagnos lampa hade tänts.
Då hitta de detta: Båda vevaxel pack boxarna. drivaxel pack box, plus misstänkt läcka från packning på växellåda. Samt dålig topp-packning. Den hade nämligen börjat att bygga tryck i kylsystemet. De plocka i bort toppen, inget fel på topppackningen, Turbon helt neroljad.
Verkstaden tror att det kan vara en spricka i blocket eller toppen. Deras rekomendation är att byta motorn igen... ? Firman är inte helt imot att stå för kostnaden. Men de är sega i komunikationen & lite svåra att tyda.
Har ingen liknande erfarenhet på liknande problem med någon tidigare motor.
Är tacksam för alla analyser som kan tänkas dyka upp.
Senast redigerat av Ramrod (13 maj 2008)
With great freedom comes great responsebility