(Bilder&Text) Din systemkamera - Lär dig hantera den rätt.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 november 2008 · 4 418 Inlägg

Så nu ligger bilderna till exemplena uppe igen. Hade råkat radera från photobucket big_smile

bollen1986
3 december 2008 · 3 714 Inlägg

detta hade jag missat helt smile

mycket bra info
vad jag har varit missnöjd med att aldrig få till bra bilder som amatörfotograf men med denna text så blev det helt plötsligt enkelt nästan big_smile

så denna guide var till mycket stor hjälp

skulle vilja ha mera tips angående att fota i mörker samt stativ osv osv
samt hur man fotar neonljus utan att det blir dåligt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
WallinJR Det SKA gå!
27 december 2008 · 434 Inlägg

Tummen upp för dig Jill !
Det här kommer bli fantastiskt nu när nya kameran är beställd och
men har hajjat lite innan den kommit. så bara o sätta igång!
Bita sig i läppen och hoppas på det bästa! hehe så tack så hemskt mycket ! big_smile

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
Kalle_Ponken
27 december 2008 · 1 752 Inlägg

Tack så mycket Jill!smile Blir perfekt o läsa igenom några gånger nu när man äntligen har köpt sig systemare:) Sen är det bara o öva,öva, ÖVA! tongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Snooze
27 december 2008 · 131 Inlägg

Mycket bra tråd och nyttig att läsa igenom för mig som precis investerat i sin första systemkamera smile

Volvo V70 "R-Design" (2013)
Kalaspinglan
4 februari 2009 · 697 Inlägg

Det här va great smile

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 februari 2009 · 4 418 Inlägg

Härligt att höra big_smile

Darkie dARKiE
5 februari 2009 · 5 031 Inlägg

Jag har en fråga,

Har börjat att försöka fota i mörker.
Men har ett problem med att nästan alla mina bilder blir "gula" i nyansen alltid.. Vad gör jag för fel?

Har bara orginal objektiv (18-55mm) och stativ men man borde väl ändå kunna ta bra bilder utan "gula" nyansen med en såpass ny kamera (Canon Eos 300D)

/mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 februari 2009 · 4 418 Inlägg

Darkie skrev:
Jag har en fråga,

Har börjat att försöka fota i mörker.
Men har ett problem med att nästan alla mina bilder blir "gula" i nyansen alltid.. Vad gör jag för fel?

Har bara orginal objektiv (18-55mm) och stativ men man borde väl ändå kunna ta bra bilder utan "gula" nyansen med en såpass ny kamera (Canon Eos 300D)

/mvh skog

Det är vitbalansen som skapar det.
Jag gissar att du har på auto?
Ställ in kameran på "egen vitbalans"
Ta något vitt(typ A4) och ta en bild på det, tryck sedan ok för använda den vitbalans som inställning.

Eller om du anv PS så kan du dra lite i spakarna så att du får bort det gula smile

Darkie dARKiE
5 februari 2009 · 5 031 Inlägg

Jill skrev:

Darkie skrev:
Jag har en fråga,

Har börjat att försöka fota i mörker.
Men har ett problem med att nästan alla mina bilder blir "gula" i nyansen alltid.. Vad gör jag för fel?

Har bara orginal objektiv (18-55mm) och stativ men man borde väl ändå kunna ta bra bilder utan "gula" nyansen med en såpass ny kamera (Canon Eos 300D)

/mvh skog

Det är vitbalansen som skapar det.
Jag gissar att du har på auto?
Ställ in kameran på "egen vitbalans"
Ta något vitt(typ A4) och ta en bild på det, tryck sedan ok för använda den vitbalans som inställning.

Eller om du anv PS så kan du dra lite i spakarna så att du får bort det gula smile

Jag har auto ja!
Men får prova detta då! tack så mycket big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
11 februari 2009 · 5 031 Inlägg

Förlåt om man låter tjatig.

Men vad i helskotta gör man för fel om kameran vägrar att ta kort och det bara står "BUSY" i displayen. När den väl tar kort så blir bilden skitdålig (ser knappt vad det är på bilden) eller helt svart.

Försöker med allt, ändra bländare och testar med blixt och slutartid men får typ 8av10 ggr allt "BUSY" i displayen och den vägrar ta kort.. Har försökt med Vitt A4 papper och ha egen vitbalans och grejor.. sad

/skog

(mörkertagning)



*edit*
Tror jag kommit på det nu, fick till ett par bilder ikväll.. : )

Senast redigerat av Darkie (11 februari 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Yanoos
14 augusti 2009 · 13 Inlägg

Nattfoto = manuell skärpa! wink
Kanske dags att formatera minneskortet hmm

Eller kanske en uppdatering av programmet i kameran tongue

Senast redigerat av Yanoos (14 augusti 2009)

T200
30 september 2009 · 83 Inlägg
Turbo X
fontheking5
25 november 2009 · 825 Inlägg

Bra tråd med bra tips , tyvärr köpte jag nog fel objektiv på grund av ovisshet . Visste inte att det fanns ett objektiv med stablisering och 1 utan och så klart så ingick ju det utan stablisering så jag får väl lära mig kameran mer och  kanske köpa ett sådant objektiv för hur jag än gör så blir både för bilden och bilden suddig som få . Mitt fel alltihop men jag tycker att dom borde ha sagt det på Elgiganten att det fanns 2 objektiv. Läste det några dagar senare i en foto tidning sad Typiskt mig och min vanliga otur .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
fontheking5
25 november 2009 · 825 Inlägg

Darkie skrev:
Förlåt om man låter tjatig.

Men vad i helskotta gör man för fel om kameran vägrar att ta kort och det bara står "BUSY" i displayen. När den väl tar kort så blir bilden skitdålig (ser knappt vad det är på bilden) eller helt svart.

Försöker med allt, ändra bländare och testar med blixt och slutartid men får typ 8av10 ggr allt "BUSY" i displayen och den vägrar ta kort.. Har försökt med Vitt A4 papper och ha egen vitbalans och grejor.. sad

/skog

(mörkertagning)



*edit*
Tror jag kommit på det nu, fick till ett par bilder ikväll.. : )

Har samma problem med min .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
fontheking5
25 november 2009 · 825 Inlägg

Min tar kort med dom blir inte bra .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
MrJAM
3 januari 2010 · 1 464 Inlägg

fontheking5 skrev:

Darkie skrev:
Förlåt om man låter tjatig.

Men vad i helskotta gör man för fel om kameran vägrar att ta kort och det bara står "BUSY" i displayen. När den väl tar kort så blir bilden skitdålig (ser knappt vad det är på bilden) eller helt svart.

Försöker med allt, ändra bländare och testar med blixt och slutartid men får typ 8av10 ggr allt "BUSY" i displayen och den vägrar ta kort.. Har försökt med Vitt A4 papper och ha egen vitbalans och grejor.. sad

/skog

(mörkertagning)

*edit*
Tror jag kommit på det nu, fick till ett par bilder ikväll.. : )

Har samma problem med min .

Mer som ett allmänt tips som är bra att tänka på: Får ni problem med kameran och ni inte har direkt koll på vad som går fel, så nollställ inställningarna genom menyn (refererar till respektives manual) och testa igen. Som ny är det inte helt ovanligt att det rattas på både det ena och andra utan koll. wink

http://img710.imageshack.us/img710/7835/reset.jpg

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
jagarbosse Bilentusiast
3 januari 2010 · 489 Inlägg

MrJAM skrev:
Som ny är det inte helt ovanligt att det rattas på både det ena och andra utan koll. wink

sen är det dock så man ofta lär sig smile

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
MrJAM
4 januari 2010 · 1 464 Inlägg

jagarbosse skrev:

MrJAM skrev:
Som ny är det inte helt ovanligt att det rattas på både det ena och andra utan koll. wink

sen är det dock så man ofta lär sig smile

Sant. Eller både och. Jag har ju själv satt kameran i ett läge utan åtvändo, fast jag ville lära mig. Så hur goda intentioner man än har så är det bra att veta.

Ett praktexempel är att det kanske är oerhört störande att man inte hinner "lära sig" när man står där med fel inställningar ute i skogen med en 18-taggare på kornet eller liknande. Jag erfar att det är lättare att lära sig från en grundinställning och göra det "värre" med vilje än att ha det riktigt illa och inte veta vad felet är, exempelvis att ta bilder på fel sätt och utgå från dessa resultat istället. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
fontheking5
4 januari 2010 · 825 Inlägg

MrJAM skrev:

fontheking5 skrev:

Darkie skrev:
Förlåt om man låter tjatig.

Men vad i helskotta gör man för fel om kameran vägrar att ta kort och det bara står "BUSY" i displayen. När den väl tar kort så blir bilden skitdålig (ser knappt vad det är på bilden) eller helt svart.

Försöker med allt, ändra bländare och testar med blixt och slutartid men får typ 8av10 ggr allt "BUSY" i displayen och den vägrar ta kort.. Har försökt med Vitt A4 papper och ha egen vitbalans och grejor.. sad

/skog

(mörkertagning)

*edit*
Tror jag kommit på det nu, fick till ett par bilder ikväll.. : )

Har samma problem med min .

Mer som ett allmänt tips som är bra att tänka på: Får ni problem med kameran och ni inte har direkt koll på vad som går fel, så nollställ inställningarna genom menyn (refererar till respektives manual) och testa igen. Som ny är det inte helt ovanligt att det rattas på både det ena och andra utan koll. wink

http://img710.imageshack.us/img710/7835/reset.jpg

Jag fick tyvärr fel objektiv med när jag köpte den , missade att det inte var Stablisering i det objektivet som följde med . Men jag letar efter ett sådant . Sen är jag ingen expert på kameror heller . Men det blir nog bättre framöver .Hoppas jag i alla fall

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang