Volvo s60 turbo / utbytesturbo

zzzoder
15 maj 2008 · 358 Inlägg

Jag har i dagsläget en S60 2.4 T .. chippad till 250 hk. 200 hk orginal.

Tänkte gällande T5 samt R motorerna.. där är väll turbon större?

Om man skulle få tag i en sådan snurra och slänger på min bil.. vad bör jag mera ordna med då så att bilen går bra? .. 

Måste den bytas till orginal inför besiktningen? eller är de inte så stor skillnad så att de märker av de?
Vad kan jag räkna med för effekt ökning?

Senast redigerat av zzzoder (15 maj 2008)

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
Pikey
15 maj 2008 · 2 283 Inlägg

Ändra titel så blir det fler som svarar

R.I.P. Michael Jackson!
zzzoder
15 maj 2008 · 358 Inlägg

Pikey skrev:
Ändra titel så blir det fler som svarar

done,
Vissa gånger så saknas de lite celler mellan öronen på mig big_smile men hoppas att de där namnet kan locka in flera

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
micke777
16 maj 2008 · 185 Inlägg

Det sitter 16T i s60 T5, byter du till ett sånt aggregat o större spridare måste du även byta programvara.
Besiktning är inga problem.
Effekten är lite svårt att gissa, men med 16T större spridare o en 3" downpipe med racekatt så kanske det blir en ca280hk.

zzzoder
16 maj 2008 · 358 Inlägg

Okej,
Lönar det sig att byta turbo? eller räcker de igentligen med att ställa upp ladd på nuvarander samt byta spridare o soppa tryck?

Hmm, lönar de sig ens med chippet som jag har i isåfall? .. chippet ställer väll upp alla parametrar lite grann.. så då kanske man inte ska på och pillra med hårdvara hur som helst?

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
micke777
16 maj 2008 · 185 Inlägg

Chippet du har nu e ju anpassat för det du har i bilen nu. Byter du till en annan turbo o spridare behövs ett nytt chip. Det är ingen idé att byta spridare med din org turbo, den kommer bara att gå fett med dem.
Tror inte att din turbo du har i nu klarar av att leverera mera effekt än vad den gör nu.

Ring o prata med TM Racing, dem kan nog svara på alla dina frågor. http://www.tmracing.se/

zzzoder
16 maj 2008 · 358 Inlägg

micke777 skrev:
Chippet du har nu e ju anpassat för det du har i bilen nu. Byter du till en annan turbo o spridare behövs ett nytt chip. Det är ingen idé att byta spridare med din org turbo, den kommer bara att gå fett med dem.
Tror inte att din turbo du har i nu klarar av att leverera mera effekt än vad den gör nu.

Ring o prata med TM Racing, dem kan nog svara på alla dina frågor. http://www.tmracing.se/

Tack för tipset smile

Ringer nu direkt..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
Stjernfelt Volvo performance for life !
16 maj 2008 · 183 Inlägg

som sagt inte lönt att bygga vidare effekt på din nuvarande lättrycksturbo. satsa på en 16T eller 18T/19T då istället! med mappning och nya spridare bör den första ge 280hp och den andra runt 300hp! byter du sen avgass kan du få ut nånn häst till!

Powered by autotech.
Ford Focus ST "ATM" (2007)
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang