4526
Sök

Hur fungerar det egentligen med en diff på en fwd bil? Tänker speciellt på en QUAIFE ABT DIFF

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Tjena

Har funderat ett bra tag nu hur en diff egentligen fungerar på en fwd bil? Har kollat specifikt på "QUAIFE ABT DIFF" som ska funka på en S40 T4 01-

Vad jag förstått så ska diffen göra så att det blir lättare att få ner alla hk i backen med en fwd, stämmer det eller är jag helt ute och cyklar big_smile

Säg att en S40 T4 med 250-350hk och har just en QUAIFE diff, hur skulle det funka, går det att få ner dom hk i backen eller spinner det bara massa?

Vet inte riktigt vad jag mer ska fråga, ni som vet om just hur en diff på en fwd funkar får mer än gärna skriva i denna tråd, länkar mottages gärna med info om hur just diff för fwd funkar osv tongue

2 164 Inlägg
16 maj 2008
Diffential har du ju redan nu och de finns på alla bilar.
De som du tänker skaffa är antingen en lamell spärr eller en diff spärr som gör att hjulen snurrar lika fort.
Skilnaden är ju på dom 2 att lamell spärren har en mjukare ingång och pasar mer för gat körning medans diff spärr är mer för bana.
Att hjulen snurrar lika fort gör de enklare att få ner kraften i baken och inte att de spinner bara på ett hjul.
Med mycket effekt spinner de ändå och då är ju ändå 4*4 att rekomendera eller bra bakhjulsdrivet om man kör väldigt mycket från stillastående.

MVH

F

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Diffential har du ju redan nu och de finns på alla bilar.
De som du tänker skaffa är antingen en lamell spärr eller en diff spärr som gör att hjulen snurrar lika fort.
Skilnaden är ju på dom 2 att lamell spärren har en mjukare ingång och pasar mer för gat körning medans diff spärr är mer för bana.
Att hjulen snurrar lika fort gör de enklare att få ner kraften i baken och inte att de spinner bara på ett hjul.
Med mycket effekt spinner de ändå och då är ju ändå 4*4 att rekomendera eller bra bakhjulsdrivet om man kör väldigt mycket från stillastående.

MVH

F

Tackar för det snabba svaret och informationen smile
Jo 4x4 är ju det ultimata inge snack om saken, men 4x4 lär ju sluka en hel del bensin vilket inte är så positivt då bensinpriser är högt i dagsläget big_smile

Rwd har jag aldrig gillat riktigt, vet inte varför heller så, föredrar fwd eller 4x4 beroende bil osv.

509 Inlägg
16 maj 2008
Quaifen ser ju också till att ytterhjulet får mer kraft i en kurva istället för att innerhjulet ska spinna bort allt, men när de väl släpper med en quaife så går de rätt fram. Körde med min på bana å den funkade jäkligt fint tills den skar. sad
Måste ha en till.

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Thiger_84 skrev:
Quaifen ser ju också till att ytterhjulet får mer kraft i en kurva istället för att innerhjulet ska spinna bort allt, men när de väl släpper med en quaife så går de rätt fram. Körde med min på bana å den funkade jäkligt fint tills den skar. sad
Måste ha en till.

Aha ok nu förstår jag lite mer, men säg om man ej ska köra något bana utan bara gata, ska man ha quaife diff då eller kvittar det? Tråkigt de som hände med din, hur kommer det sig att den skar då? Körde du hårt som f*n eller var de kass kvalité, för dom är ju inte direkt billiga diffarna big_smile

509 Inlägg
16 maj 2008
Pappi skrev:
Thiger_84 skrev:
Måste ha en till.

Aha ok nu förstår jag lite mer, men säg om man ej ska köra något bana utan bara gata, ska man ha quaife diff då eller kvittar det? Tråkigt de som hände med din, hur kommer det sig att den skar då? Körde du hårt som f*n eller var de kass kvalité, för dom är ju inte direkt billiga diffarna big_smile

Den hjälper på gatan med. med orginaldiff så kommer kraften hoppa mellan hjulen å bilen beter sig som en kåt ål. Med quaifen så blir bilen mer stabil å man får bättre grepp fö båda hjulen får lika mycke kraft.
Vet inte hur de gick till med diffen, skyller på oljan. Men men de e bara å köpa nytt..

509 Inlägg
16 maj 2008
og900turbo skrev:
hehe man ska ha svetsdiff pÖjkar wink

Min quaife svetsade sig själv hehe, inte så kul å svänga med. Funka bättre på rwd.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
16 maj 2008
Thiger_84 skrev:
Måste ha en till.

Har inte Quaife livstids garanti på sina diffar? Eller har jag bara drömt det tongue

Är också jävligt sugen på en diffbroms till min, synd bara att de är så jävla dyra och att motorn kräver så mkt uppmärksamhet tongue

509 Inlägg
16 maj 2008
axelj skrev:
Thiger_84 skrev:
Måste ha en till.

Har inte Quaife livstids garanti på sina diffar? Eller har jag bara drömt det tongue

Är också jävligt sugen på en diffbroms till min, synd bara att de är så jävla dyra och att motorn kräver så mkt uppmärksamhet tongue

Jo de har man men fick med diffen till motorn jag köpte å killen hade inte skickat in garantisedeln som följer med. Måste göras inom en månad efter köp om garantin ska gälla.

1 688 Inlägg
16 maj 2008
Jag har en Quaife diff-broms av LSD-typ.
Funkar skitfint, bromsar precis lagom tycker jag, funkar klockrent att fickparkera med och i kurvor osv big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Thiger_84 skrev:
Pappi skrev:
Thiger_84 skrev:
Måste ha en till.

Den hjälper på gatan med. med orginaldiff så kommer kraften hoppa mellan hjulen å bilen beter sig som en kåt ål. Med quaifen så blir bilen mer stabil å man får bättre grepp fö båda hjulen får lika mycke kraft.
Vet inte hur de gick till med diffen, skyller på oljan. Men men de e bara å köpa nytt..

Okej då hänger jag med hur du menar big_smile aha ok inte roligt de dära med din diff. Hur ofta ska man byta olja i en diff då? Jo de är bara och köpa en ny, tyvärr så är dom inte billiga direkt så big_smile

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
axelj skrev:
Thiger_84 skrev:
Måste ha en till.

Vad menar du med att motorn kräver mycket uppmärksamhet?

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Jag har en Quaife diff-broms av LSD-typ.
Funkar skitfint, bromsar precis lagom tycker jag, funkar klockrent att fickparkera med och i kurvor osv big_smile

Lät riktigt nice med din beskrivning. Vad menar du med att den bromsar precis lagom? big_smile

Inläggskritiker
990 Inlägg
16 maj 2008
Pappi skrev:
Tjena

Har funderat ett bra tag nu hur en diff egentligen fungerar på en fwd bil? Har kollat specifikt på "QUAIFE ABT DIFF" som ska funka på en S40 T4 01-

Vad jag förstått så ska diffen göra så att det blir lättare att få ner alla hk i backen med en fwd, stämmer det eller är jag helt ute och cyklar big_smile

Säg att en S40 T4 med 250-350hk och har just en QUAIFE diff, hur skulle det funka, går det att få ner dom hk i backen eller spinner det bara massa?

Vet inte riktigt vad jag mer ska fråga, ni som vet om just hur en diff på en fwd funkar får mer än gärna skriva i denna tråd, länkar mottages gärna med info om hur just diff för fwd funkar osv tongue

Ska du bara ha 250-350hk så behöver du väl inte direkt oroa dig för hjulspinn annars med.

jag har Quaife diff i min, eller får den monterad den 23e.
Den ger konstant drivning på båda hjulen dvs bättre grepp då orginal diffar sällan driver jämt = ett hjul spinner oftast mer än det andra = förlust.
En quaife diffad FWD bil med R-Däck är riktigt nice, du kommer hänga på många rwd bilar som, kanske inte på 402m, men när bilen väl rullar så ja då jävlar.

Bild nedan på livstidsgaranti på quaife diffen. (Bilden finns stor under mitt galleri)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35427/271172_hr47kd.jpg

https://www1.garaget.org/archive/36/35427/53885/53885-762731.jpg
Senast redigerat av Hammarslag (16 maj 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Meister
6 763 Inlägg
16 maj 2008
Hammarslag skrev:
Pappi skrev:
Tjena

Ska du bara ha 250-350hk så behöver du väl inte direkt oroa dig för hjulspinn annars med.

Den ger konstant drivning på båda hjulen dvs bättre grepp då orginal diffar sällan driver jämt = ett hjul spinner oftast mer än det andra = förlust.
En quaife diffad FWD bil med R-Däck är riktigt nice, du kommer hänga på många rwd bilar som, kanske inte på 402m, men när bilen väl rullar så ja då jävlar.

Bild nedan på livstidsgaranti på quaife diffen. (Bilden finns stor under mitt galleri)

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hr47kd.jpg

http://www1.garaget.org/archive/36/3542 … 762731.jpg

250-300hk så lär man ju behöva diffbroms annars lär de ju spinna brutal-långt. FWD suger ju om man ska åka rakt fram men de visste du säkert innan. Men det är en diffbroms inte en diffspärr

Inläggskritiker
990 Inlägg
16 maj 2008
camaro67 skrev:
Hammarslag skrev:
Pappi skrev:
Tjena

250-300hk så lär man ju behöva diffbroms annars lär de ju spinna brutal-långt. FWD suger ju om man ska åka rakt fram men de visste du säkert innan. Men det är en diffbroms inte en diffspärr

Hehe hade inga jätte stora problem o haka på div V8or på rullande landsväg vad jag vet utan diff, men kanske drömde. 402m är däremot annorlunda men aldrig fattat nöjet med det.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 827 Inlägg
16 maj 2008
Huvudargumentet till en diffBROMS på en FWD är ju kurvegenskaperna. Rakt fram kan det ju kvitta.

Med diffbroms så spinner som sagt inte innerhjulet vid kurvtagning. Samtidigt så när du gasar, så "drar" båda framhjulen dig åt det hållet du svänger åt. Det är med andra ord en otrolig skillnad i kurvtagningsförmåga när du kör riktigt aktivt med diffbroms jämte utan.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Hammarslag skrev:

Ja 250-350hk är vad som är plannerat, man vill ju att bilen ska hålla smile

Aha okej fan vad nice för dig då, vad kommer diffen att kosta dig?
Jo de har man märkt ganska så väl att ena hjulet spinner mer än det andra. Någon speciellt med R-däck eller vad? 402m är inge som jag ens funderat på, har tänkt mer på rödljus race osv big_smile

1 582 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:

Hänger tyvärr inte med på vad som är skillnaden mellan en diffbroms och en diffspärr?
Vad är en Quaife för nåt då? Diffbroms eller diffspärr?

Nej jag visste inte direkt att en FWD suger om man ska köra rakt fram smile vet i allafall att 4x4 är det extrema men hört att det är mer krångel med en 4x4 om något skulle gå sönder big_smile

Inläggskritiker
990 Inlägg
16 maj 2008
Pappi skrev:
Hammarslag skrev:

Ja 250-350hk är vad som är plannerat, man vill ju att bilen ska hålla smile

Aha okej fan vad nice för dig då, vad kommer diffen att kosta dig?
Jo de har man märkt ganska så väl att ena hjulet spinner mer än det andra. Någon speciellt med R-däck eller vad? 402m är inge som jag ens funderat på, har tänkt mer på rödljus race osv big_smile

Diffen kosta 11250kr på racestuff.se
Sen kostar det ytterligare 7500kr att få den monterad, men då sätts även nya lager och 95ans uppgraderingssats in i saab lådan. (saab lager är dyra)
R-Däck, mjukt gummi biter hårt o bara enkelt mönster = får ner mycket kraft ihop med diff.
Diff är en bra invenstering, främst för oss saab ägare med bilar ifrån 1995 och neråt, då diffarna var ganska dåliga, annars håller saablådorna bra.
Volvos diffar brukar väl hålla bra, men de är inte odödliga heller så quaife diff är ett bra köp.

Sök