Är lite sugen på en probe men blir fundersam när ägaren säger att det inte är en turbo (har en bit för att åka och kolla). Finns den med en 2.2:a på Effekt kW: 108 men utan turbo ?
Ford probe turbo har 108kw. Skulle vara underligt om det är samma effekt utan!!!
Finns dock en modell från sent 80-tal som har en 2.2 liters motor utan turbo! Fast den har ju iofs lite mindre hästkrafter. Men kan ju vara så att säljaren inte vet hur en turbo ser ut. Be han ta en bild så får du se om det är turbomotorn!
PS. GL heter den utan turbo, 2.2 liter. Från första generationens probe. GT heter den med turbo. DS.
Hmm det är tydligen en GL.. utan turbo det konstiga är att när man kollar på vägverket säger den 108Kw
då har man ju en klar nackdel när det är dags för försäkring då misstänker jag.
Vad har dom olika motorerna för effekt ?
Hmm, nu ska vi se här.
GL har ca 110 HK LX från 1989 har också 110 HK. Men LX får 140 HK 1990 och från 1991 till 92 så har den 145 HK. Första generationens GT (Turbo) har 145 HK från 1989-1992. Men turbomotorn har ett högre vridmoment än LX 3liters motor. GT har 250 Nm. Ca. Medans LX har ca 216 NM.
Sen kommer ju 2:a generationens probe GT. Den modellen jag har. Den har ca 165 hk på 2.5 liter Och sen har ju Base eller SE ca 120 hk.
Jadå, dom går helt okej. Satsa då på den andra generationens. Den modellen jag har. Helst 96 eller 97 för då är dom som bäst. Ska du köpa den modellen jag har, kontrollera knackningar från ventiler! Är hydraliska lyftare. Ska inte knacka, då är dom slut. En annan svag länk är drivknutar med. Men det hörs tydligt kan jag lova.
PS. Finns turbokit för en billig peng till V6:an med DS.
Jadå, dom går helt okej. Satsa då på den andra generationens. Den modellen jag har. Helst 96 eller 97 för då är dom som bäst. Ska du köpa den modellen jag har, kontrollera knackningar från ventiler! Är hydraliska lyftare. Ska inte knacka, då är dom slut. En annan svag länk är drivknutar med. Men det hörs tydligt kan jag lova.
PS. Finns turbokit för en billig peng till V6:an med DS.
Mvh Andrée
det värsta är väl att dom ligger liteför högt för min plånbok just nu
Ska ha en vanlig A till B bil men den får ju inte vara för tråkig för det