Regler för svetsning?

Knezzen
17 maj 2008 · 38 Inlägg

Tjipp!

Ska börja svetsa upp golv i min projektbil inom kort (en Volvo 245 -76) och undrar vilka regler som gäller vid svetsning.

Får man svetsa utanför garaget hemma på garageuppfarten? Vilka skyddsgrejjer måste man använda etc?



//Knezzen

Ford Capri 2.0S Turbo "Cosworth" (1980)
Saffranskalle Palfinger tekniker
17 maj 2008 · 1 248 Inlägg

http://www.svbf.se/start/Dok/main_ha.asp
där står allt du behöver veta tongue

Volvo Xc70 (2001)
Knezzen
17 maj 2008 · 38 Inlägg

Tackar! Verkar som om min garageuppfart inte uppfyller kraven tongue Hur ska man göra då tro....?

//Knezzen

Ford Capri 2.0S Turbo "Cosworth" (1980)
Saffranskalle Palfinger tekniker
17 maj 2008 · 1 248 Inlägg

men varför får du inte svetsa ändå??

Volvo Xc70 (2001)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
17 maj 2008 · 1 201 Inlägg

du skit i regler o doningar, Ha på en Bra hjälm, Typ speedglas sen äre bara o ha en hink vatten Alt bransläckare i närheten om nått går fel,
Ev ett par handskar beroende på hur känslig man är wink

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
17 maj 2008 · 1 248 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
du skit i regler o doningar, Ha på en Bra hjälm, Typ speedglas sen äre bara o ha en hink vatten Alt bransläckare i närheten om nått går fel,
Ev ett par handskar beroende på hur känslig man är wink

ungefär dit jag tänkte komma big_smile

Volvo Xc70 (2001)
Muttley
17 maj 2008 ·

vore bra om du har en kompis som sitter brandvakt så de inte börjar brinna med. så har du nån att prata med också smile

Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Som sagt. Ha en fylld vattenkanna redo och en vattenslang i närheten
(men inte för nära, för du vill inte punktera slangen med en svetsloppa)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Saffranskalle Palfinger tekniker
17 maj 2008 · 1 248 Inlägg

Phaetoon skrev:
Som sagt. Ha en fylld vattenkanna redo och en vattenslang i närheten
(men inte för nära, för du vill inte punktera slangen med en svetsloppa)

det låter som du talar av egna erfarenheter big_smile

Volvo Xc70 (2001)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

volvo_245 skrev:

Phaetoon skrev:
Som sagt. Ha en fylld vattenkanna redo och en vattenslang i närheten
(men inte för nära, för du vill inte punktera slangen med en svetsloppa)

det låter som du talar av egna erfarenheter :D

Faktiskt inte. Men jag har råkat "elda" upp en vattenslang genom en smärre gräsbrand. Visserligen blev det en ganska så bra brandgata, men inte så populärt kanske.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Saffranskalle Palfinger tekniker
17 maj 2008 · 1 248 Inlägg

Phaetoon skrev:

volvo_245 skrev:

Phaetoon skrev:
Som sagt. Ha en fylld vattenkanna redo och en vattenslang i närheten
(men inte för nära, för du vill inte punktera slangen med en svetsloppa)

det låter som du talar av egna erfarenheter big_smile

Faktiskt inte. Men jag har råkat "elda" upp en vattenslang genom en smärre gräsbrand. Visserligen blev det en ganska så bra brandgata, men inte så populärt kanske.

hur fan kan du elda vattnet som är i slangen då??lol

Volvo Xc70 (2001)
Lindgren_
17 maj 2008 · 2 644 Inlägg

Som sagt ha vatten nära! Bättre att blåsa med tryckluften om du har om det börjar brinna än att hälla vatten om det bara brinner lite.. men annars häll vatten..

Och har för helvette inget som brinner i närheten.. Jag svetsade klockan 10 på min gick in runt halv 11 sen halv 3-4 på natten vakna morsan av att det lukta rök.. så sa hon åt mig att kolla garaget jag sa "nej för fna det är ju skitsent jag orkar inte".. så gick pappa ner och kolla ut i garaget från ett fönster i källarn så hörde jag "Nu jävlar har vi problem hela garaget är rök fyllt" den känslan i magen vill jag inte känna igen , kände fan att jag hade gråten i halsen trodde bilen var helt åt helvette och allting.. så jag sprang ut i kallsonger öppna porten så bolma det ut rök.. Sen på med hjul på bilen och ut med den fort som fan.. sen var det  isoleringen eller vad det är som sitter på insidan av huven som börja brinna.. för jag hade tagit bort den så låg den i hörnet på garaget så hade en loppa hoppat ditt och tänt på.. men det var brannsäkert så det glödde bara och rök tror jag.. för den låg mot väggen till huset och under bilen fulltank i bilen + gastuber osv i garaget.. Jag är så sjukt  glad att min bil och hela huset och det finns kvar!

Så nu tänker jag 10 gånger extra när jag svetsar..

Men det är bara svetsa på..! var ute det är smartast och ta bort allt som brinner och ha en polare som sitter och kolalr i bilen när du svetsar under och han under när du svetsar på ovansidan smile


Ursäkta stavningen och sånt är svintrött.. tongue

Senast redigerat av Lindgren_ (17 maj 2008)

Johan Lindgren
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

volvo_245 skrev:

Phaetoon skrev:

volvo_245 skrev:

det låter som du talar av egna erfarenheter big_smile

Faktiskt inte. Men jag har råkat "elda" upp en vattenslang genom en smärre gräsbrand. Visserligen blev det en ganska så bra brandgata, men inte så populärt kanske.

hur fan kan du elda vattnet som är i slangen då??lol

Slangen brann med blå låga. Tog ett bra tag innan det blev hål på den. Bara ett par meter av den som blev förstörd. Sen slocknade den förstås när vattnet började läcka ut.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
The_DLC
17 maj 2008 · 24 Inlägg

Knezzen skrev:
Tjipp!

Ska börja svetsa upp golv i min projektbil inom kort (en Volvo 245 -76) och undrar vilka regler som gäller vid svetsning.

Får man svetsa utanför garaget hemma på garageuppfarten? Vilka skyddsgrejjer måste man använda etc?



//Knezzen

Undrar om detta kan vara något för dig? http://www.brandinfo.se/information/inf … f_info.pdf

Är själv licenssvetsare och fick under utbildningen en gång och senare i arbetet se hur lätt det kunde ta eld om man inte var nog försiktigt. Man kommer förvisso ganska långt på sunt förnuft... Skönare att jobba fritt genom att man vet att man har förberett sig väl om ändå olyckan skulle vara framme.

Lycka till!

gorre
17 maj 2008 · 250 Inlägg

Knezzen skrev:
Tjipp!

Ska börja svetsa upp golv i min projektbil inom kort (en Volvo 245 -76) och undrar vilka regler som gäller vid svetsning.

Får man svetsa utanför garaget hemma på garageuppfarten? Vilka skyddsgrejjer måste man använda etc?



//Knezzen

om jag har förstått reglerna rätt så behöver du inte heta arbeten om du svetsar hemma i DITT garage.
men om du svetsar i grannens garage utan heta arbeten och garaget brinner ner så täcker inte försäkringen. Har hört att detta endast gäller om du tar betallt för det du gör men som sagt inget jag har en pålitlig källa för.

så om du svetsar hemma så är det lugnt bara du har nått att släcka med i närheten.

Corvair65 Stolt pappa
17 maj 2008 · 161 Inlägg

Heta arbeten gäller för företag eller "betalt arbete". Men jag rekommenderar ändå starkt att följa alla föreskrifterna. Själv håller jag hårt på brandvakt. Svetsar ALDRIG ända tills jag ska knoppa. Även om försäkringen täcker så är det inte kul att mista grejorna eller i ännu värre fall familjen och eget liv.

irover
18 september 2013 · 1 Inlägg

Länsförsäkringar tillåter inte heta arbeten (Svets slip o dyl) i privata garage för deras hemförsäkringar. Fick just reda på detta av deras ombud.

Stripz Voodoo
18 september 2013 · 1 444 Inlägg

Ha en brandfilt, skärma av där du ska svetsa, håll koll ca en timma efter du svetsat för vem vet en loppa kanske har legat och glödit nånstans. Typ vad jag brukar göra när jag svetsar lr kapar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
caromania Forummoderator
18 september 2013 · 9 296 Inlägg

En timme...

Kan berätta om en spännande händelse det gassvetsades i Amazonen för 25 år sedan. En loppa antände  tydligen vassmattan som ligger över kardantunneln men vi märkte inget fastän vi kollade noga. Dagen efter när vi kom ut i garaget var det dimma i Lützen över hela garaget. Vassmattan hade kolat rakt igenom, hela vassmattan var mer eller mindre förbränd och glödde mycket sparsamt i den kant som var kvar.

Så det finns bara ett recept. Inget brännbart inom en kilometers radie typ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stripz Voodoo
18 september 2013 · 1 444 Inlägg

caromania skrev:
En timme...

Kan berätta om en spännande händelse det gassvetsades i Amazonen för 25 år sedan. En loppa antände  tydligen vassmattan som ligger över kardantunneln men vi märkte inget fastän vi kollade noga. Dagen efter när vi kom ut i garaget var det dimma i Lützen över hela garaget. Vassmattan hade kolat rakt igenom, hela vassmattan var mer eller mindre förbränd och glödde mycket sparsamt i den kant som var kvar.

Så det finns bara ett recept. Inget brännbart inom en kilometers radie typ.

Precis skärma av som jag skrev  gäller för dom som har vett båda sidor där de ska svetsas dvs svetsar man  under så kolla så inget ligger på andra sidan eller  i närheten ..

en timma  är  en  godtumregel

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang