Vatten driven bil! Ta en titt

Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Hmm. skrev:
120 liter lär inte räcka långt heller, och inte 200 liter heller...  sen så helt plötsligt har man en "bil" i lastbils storlek. funkar inte. . . . . . det, och.. alltså. elda ved/kol är ju inte direkt miljövänligt? menar, dåtidens lok rykte ganska mkt..

Ved är biobränsle så det är ingen fara med dom emmisionerna. Det värsta med röken från biobränslet är svavlet, det binder sig med vatten och blir svavelsyra. hmm
Kol (inte träkol) är fossilt och är lika illa som olja.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Jimm
19 maj 2008 · 1 661 Inlägg

Ja, så kommer du behöva stoppa i ved hela tiden. Och ha världelös effekt.

Ramrod
19 maj 2008 · 674 Inlägg

Jag har ett annat tipps.  Sök på youtube "Magnet engine"   & liknande... DET är intressant!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Var inne på samma spår för ett tag sedan Ramrod, det enda dåliga med den tekniken är det ap-kassa vridmomentet.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
camaro67 Meister
19 maj 2008 · 6 763 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Hehe, det gjorde ju en grupp skolungdomar för ett tag sedan, en vedeldad volvo tror jag det var smile

EDIT: HIttade artikeln i en bilsporttidning, det var visst en 142:a driven på ved med hjälp av de gaser som uppstår i förbränningen.

Jag är lite sugen på att bygga en gengas-bil. Jag har tillgång till skog så de vore ju rätt så trevligt big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
19 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Toffe10 skrev:

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Jänkarna har gjort en bil som går på vatten....Eller den använder sig av vattnet så att den genererar ström som driver en elmotor, tror de e Chevrolet som har en sådan koncept bil sen är de någon till också..Top Gear hade ett inslag om Chevan...

De va iaf en GM-maskin. Men vad jag har hört så har oljeshejkerna köpt patentet. Men jag vet inte de verkar inte som om de är riktigt sant eftersom att de hade tjänat mer på att använda tekniken själva.

Men de har iaf byggt en bil som går på vatten.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

camaro67 skrev:

Toffe10 skrev:

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Jänkarna har gjort en bil som går på vatten....Eller den använder sig av vattnet så att den genererar ström som driver en elmotor, tror de e Chevrolet som har en sådan koncept bil sen är de någon till också..Top Gear hade ett inslag om Chevan...

De va iaf en GM-maskin. Men vad jag har hört så har oljeshejkerna köpt patentet. Men jag vet inte de verkar inte som om de är riktigt sant eftersom att de hade tjänat mer på att använda tekniken själva.

Men de har iaf byggt en bil som går på vatten.

Om shjekerna äger patentet så är det ju bra att ha när deras olja blir för dyr eller tar slut.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Ramrod
19 maj 2008 · 674 Inlägg

Gulmun skrev:
Var inne på samma spår för ett tag sedan Ramrod, det enda dåliga med den tekniken är det ap-kassa vridmomentet.

Sant.. Men inget bensinpris & ingen skatt...   Ska man bara mellan A & B så kan det duga. Sen tar man kult bilen på helgen..  big_smile

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
BiggerDigger
19 maj 2008 · 288 Inlägg

tror inte en sekund på att man kan driva ett fordon med vatten. Lite kemiskt tänkt så finns det olika energinivåer på olika ämnen i olika kemiska formler, och exempelvis är bensin=kol och vid förbräning med syre så minskar man den kemiska energin i kol som då bildar exempelvis koldioxid.

Alltså energi avges och nivån på kolet sjunker. Samma sak gäller då omvänt för att dela upp koldioxid, att tillföra enegi och dela upp det till kol och syre.


Så väte o syre har högre energi än vatten.

Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Ramrod skrev:

Gulmun skrev:
Var inne på samma spår för ett tag sedan Ramrod, det enda dåliga med den tekniken är det ap-kassa vridmomentet.

Sant.. Men inget bensinpris & ingen skatt...   Ska man bara mellan A & B så kan det duga. Sen tar man kult bilen på helgen..  big_smile

Jovisst. Bara det att en magnetmotor som kostat multum i neodynium-magneter och annat material typ räcker för att driva en cyckel-dynamo... Då cycklar jag heller själv för att slippa bensinen. wink

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Hmm.
19 maj 2008 ·

Alltså seriöst, vill man ha en bil som "går på vatten". så småningom borde ju skatten bli tio kronor liter för vatten.... I sverige iallafall.

Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

BiggerDigger skrev:
tror inte en sekund på att man kan driva ett fordon med vatten. Lite kemiskt tänkt så finns det olika energinivåer på olika ämnen i olika kemiska formler, och exempelvis är bensin=kol och vid förbräning med syre så minskar man den kemiska energin i kol som då bildar exempelvis koldioxid.

Alltså energi avges och nivån på kolet sjunker. Samma sak gäller då omvänt för att dela upp koldioxid, att tillföra enegi och dela upp det till kol och syre.


Så väte o syre har högre energi än vatten.

Ja, alltså oxidation (förbränning) av kol ger koldioxid + värme. Oxidation av väte ger divätemonoxid (H2O) + värme. Du kan inte avge eller förstöra energi, bara omvandla den. Begriper inte riktigt vad du menar..?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
camaro67 Meister
19 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Hmm. skrev:
Alltså seriöst, vill man ha en bil som "går på vatten". så småningom borde ju skatten bli tio kronor liter för vatten.... I sverige iallafall.

Givetvis. De kommer bli som med diesel. Färg på den. Utan drivmedelskatten går Sverige under

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
BiggerDigger
19 maj 2008 · 288 Inlägg

Gulmun skrev:

BiggerDigger skrev:
tror inte en sekund på att man kan driva ett fordon med vatten. Lite kemiskt tänkt så finns det olika energinivåer på olika ämnen i olika kemiska formler, och exempelvis är bensin=kol och vid förbräning med syre så minskar man den kemiska energin i kol som då bildar exempelvis koldioxid.

Alltså energi avges och nivån på kolet sjunker. Samma sak gäller då omvänt för att dela upp koldioxid, att tillföra enegi och dela upp det till kol och syre.


Så väte o syre har högre energi än vatten.

Ja, alltså oxidation (förbränning) av kol ger koldioxid + värme. Oxidation av väte ger divätemonoxid (H2O) + värme. Du kan inte avge eller förstöra energi, bara omvandla den. Begriper inte riktigt vad du menar..?

Menar att för att få ut enegi ur vatten måste de till en lägre energi nivå, och vilken skulle det vara?

Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

BiggerDigger skrev:
Menar att för att få ut enegi ur vatten måste de till en lägre energi nivå, och vilken skulle det vara?

Lägre energi nivå? Jämfört med vad?

Vattnet i sig besitter inte någon energi men du kan ladda det om du så vill.
Ta en hink med vatten och gå upp för en stege. Nu har du laddat vattnet med lägesenergi vilken du kan ta till vara på. Du kan exempelvis hälla det genom en turbin och omvandla lägesenergin till elektricitet.
Dock så får du inte tillbaka lika mycket som mödan gav efterssom det utvecklas värme i generatorn tack vare friktionen mellan elektronerna och koppartrådarna de färdas i och du har dessutom också blivit varm av att klättra på en stege med en hink vatten. Det har alltså gått åt mer än vad det har gett.
MEN! Efterssom lägesenergin i vattnet kan omvandlas till el tack vare gravitationen så har det också ett energiinnehåll du kan mäta i MJ/kg precis som du kan mäta brännvärdet MJ/kg i allt brännbart.

Du får allt ta och specifisera uttrycket "energi nivå" lite närmre så en idiot som jag begriper vad tu talar om...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
ProNet
20 maj 2008 · 10 Inlägg

Hej alla
tack för era svar, kommentar och dikussioner tongue
kanske jag var itne så tydligt, men någon påpekade iaf att "water4gas gör att bilen drar mindre sopa och inte noll"  exakt vad ja tänkte på och menade
alltså absolut inte att tanka vatten och köra tongue
utan om ni kan hjälpa mig vart jag kan köpa delarna eller nån svensk gruide hur jag kan skapa ett sånt mod på min bil för att den ska dra mindre bränsle smile

om någon bor i stockholm och orkar mecka me mig och göra lite testar är beredd smile
kan även betala för jobbet big_smile det är ju roligt iaf att holla på me sånt

väntar på fler svar smile

Kesler
20 maj 2008 · 3 650 Inlägg

testa dig fram..prova blanda vatten med bensinen , börja med 10% vatten resten bensin tongue

ProNet
20 maj 2008 · 10 Inlägg

Kesler skrev:
testa dig fram..prova blanda vatten med bensinen , börja med 10% vatten resten bensin tongue

skojare tongue
verkar ingen kunna eller ha svar, vill inte köpa boken om det är inte så mycket jag kommer fatta av den pga min dåliga engelska roll

men få se va jag kan fixa om ingen kommer på nått


EDIT:

tänkte bara fråga er, är det säker att köpa från http://www.runyourcarwithwater.com/ ? inga falska paypal och script körning?

49dollar kostar det ca 350kr, innte mycke, men vill ej dom ska rensa mitt konto sen tongue

Senast redigerat av ProNet (20 maj 2008)

absolutrobban Maskin Operatör
20 maj 2008 · 130 Inlägg

Hm Det här med att en bil kan gå på vatten är ju lite otroligt men eftersom att väte går att förbränna så borde man ju kunna ta en vätetank och på nå vis få till ett förbränningssystem ja menar hallå det är ju 2008 så det borde ju inte va omöjligt men sen kan man ju fundera på hur mkt det kostar med rent väte tongue

Volvo S40 2,0T
Toffe10 Lastbils Mekaniker
20 maj 2008 · 357 Inlägg

Innox skrev:

Toffe10 skrev:

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Jänkarna har gjort en bil som går på vatten....Eller den använder sig av vattnet så att den genererar ström som driver en elmotor, tror de e Chevrolet som har en sådan koncept bil sen är de någon till också..Top Gear hade ett inslag om Chevan...

Menar du GM Hywire? Den går inte på vatten, den går på väte. Däremot släpper den ut vatten.

Jopp de kan vara en av dom jo, tror de finns två-tre stycken...Jo de finns en som använder vattnet för att producera väte och så finns de en som på något vänster genererar ström från vattnet som driver två elmotorer....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang