okeej, fan detta låter vettigt. då skippar jag att leta efter en T16 och letar upp en S ist då så kraven är att man hittar en årsmodell från 91 till 93? ska börja kolla runt nu å se om det finns någe //Tobbe
Det är en liten missuppfattning det där,för både 900s och T16 är båda Turbo 16 bilar.Det är som sagt skillnaden mellan LTT och FTT som avgör det.
Du lär säkert hitta en LTT (900s) lätare än en FTT - men skulle du "trilla" över en FTT är det ingen nackdel i sig.Då har du både APC systemet (som gör en FTT) och den 7:a primär som sitter i FTT lådan. Skillnaden på just 7:ans primär är längre mellan växlarna som turbon kan jobba + att varvtalet bilr lägre på högre hastigheter. Kan säga att just med 7.an blir varvtalet vid 120 km/t 3.000 varv.
Ang kravet som inte är ett "krav" i sig - utan en rek. Det är inget hinder i sig att ta MY90,men det blir jo en liten extra utgift på ett annat bränslechip.
Sedan rent teoretisk kan du leta T16 ner till MY 89 som jo då är FTT,dock bara med den res att dom bilarna är med bosch system.
Nu vet jag inte hur mycket du kan/vill göra med din bil - men själv rev jag ut rubbet av min gamla bil och lade in hela el-systemet från donatorbilen.
Lycka till med jakten
Vad blir det för varv i 120 km/h med lådan ifrån en LTT då?
så då var det dags att ta på vinterdäcken, när jag kom ut och kollade på dom så såg dom förjävliga ut så var tvungen å göra någe åt dom så jag tog och slipade ner dom och sedan målade på svart hammarlack ! bättre är innan iaf !! så nu ska jag låta färgen torka sen blire att sätta på dom !
Hahah, sådär ser mina ut också så jag har funderat på hur jag ska göra på bästa sätt för att fixa till dem. Kan du förklara hur du gjorde? Funderade även på om du gjorde någon rostbehandling efter slipningen, eller behövs det inte?
så då var det dags att ta på vinterdäcken, när jag kom ut och kollade på dom så såg dom förjävliga ut så var tvungen å göra någe åt dom så jag tog och slipade ner dom och sedan målade på svart hammarlack ! bättre är innan iaf !! så nu ska jag låta färgen torka sen blire att sätta på dom !
Hahah, sådär ser mina ut också så jag har funderat på hur jag ska göra på bästa sätt för att fixa till dem. Kan du förklara hur du gjorde? Funderade även på om du gjorde någon rostbehandling efter slipningen, eller behövs det inte?
Riktigt fin bil förresten
jag tog bara sandpapper och slipade noga så jag fick bort all rost och sedan drog jag 2 lager hammarlack. så mera behövdes det inte men man kan ju vara noggrannare än vad jag var
jo det skulle den, köper du den får du dessutom en biege skinninredning på köpet, ganska ovanliga (mao är den i fint skick kan du sälja den för lika mkt som bilen)
okej får höra av mig på den
tänkte på det där med att det inte gick att växla, vad kan det bero på?
Senast redigerat av Driverking (14 september 2009)
Nu så har jag ring och kolla med ägaren på bilen. Motorn och turbon går bra. Men jag undrar över varför det bara är 160hk och inte 175 som i dom flesta andra t16 motorerna. Kan det ha nått med att det är "lucas insprutning" eller det kanske inte har någon betydelse?
Blir eventuellt att åka och kolla på den i helgen, men verkar den bra så köper jag den?
Nu så har jag ring och kolla med ägaren på bilen. Motorn och turbon går bra. Men jag undrar över varför det bara är 160hk och inte 175 som i dom flesta andra t16 motorerna. Kan det ha nått med att det är "lucas insprutning" eller det kanske inte har någon betydelse?
Blir eventuellt att åka och kolla på den i helgen, men verkar den bra så köper jag den?
//Tobbe
Det har inget med lucas sprutet att göra - utan det blev så på senare modeller att "vanl" T16 hade 160hk medan det det bara var Aero bilarna som fick 175hk
Det är APC systemet som styr hur mycket effekt bilen har - så ant är det bara leta upp en APC box med 175 hk eller "modda" den befintliga
Kommer du så långt med ditt projekt kan du gå in på denna sidan:
Nu så har jag ring och kolla med ägaren på bilen. Motorn och turbon går bra. Men jag undrar över varför det bara är 160hk och inte 175 som i dom flesta andra t16 motorerna. Kan det ha nått med att det är "lucas insprutning" eller det kanske inte har någon betydelse?
Blir eventuellt att åka och kolla på den i helgen, men verkar den bra så köper jag den?
//Tobbe
Det har inget med lucas sprutet att göra - utan det blev så på senare modeller att "vanl" T16 hade 160hk medan det det bara var Aero bilarna som fick 175hk
Det är APC systemet som styr hur mycket effekt bilen har - så ant är det bara leta upp en APC box med 175 hk eller "modda" den befintliga
Kommer du så långt med ditt projekt kan du gå in på denna sidan:
Som lär ge dig många bra tips på hur man kan gå tillväga med en OG 900
bosch och lucas har då inge med det att göra eller så då spelar det ingen roll vilket jag har då? aa men vad bra så då byter jag bara APC boxen och har 175hk stämmer det? vill bara vara säker. Alla tipps är välkomna!