fått ett litet bekymmer, när jag startade bilen förut så funkade bara baslådan i bilen. högtalarna var sten döda inte ett ända ljud från dom, vad äre som har hänt ??
fått ett litet bekymmer, när jag startade bilen förut så funkade bara baslådan i bilen. högtalarna var sten döda inte ett ända ljud från dom, vad äre som har hänt ??
nån kunnig?
///Tobbe
Är högtalarna stegade ?
Om de är det, kolla så att stegen fungerar.
Om dom inte är det kolla kablarna som går ifrån stereon till högtalarna, om du inte hittar några fel där prova med en annan stereo. Kanske det inbyggda förstärkeriet som gått åt pipan ?
nån kunnig?
///Tobbe
Är högtalarna stegade ?
Om de är det, kolla så att stegen fungerar.
Om dom inte är det kolla kablarna som går ifrån stereon till högtalarna, om du inte hittar några fel där prova med en annan stereo. Kanske det inbyggda förstärkeriet som gått åt pipan ?
kablarna går från stereon till högtalarna, ganska konstigt lufte ur den vänstra högtalaren och såg att en sladd hade lossnat å så fort jag stoppa in den igen så funka allt :S, men allt ska väl inte ge sig pga en sladd hoppat ur?? så jag provade å rycka ur den igen och då fungerade allt utom den högtalaren. man blir lite förvirrad. får kanske köpa ny stereo alltså.
kablarna går från stereon till högtalarna, ganska konstigt lufte ur den vänstra högtalaren och såg att en sladd hade lossnat å så fort jag stoppa in den igen så funka allt :S, men allt ska väl inte ge sig pga en sladd hoppat ur?? så jag provade å rycka ur den igen och då fungerade allt utom den högtalaren. man blir lite förvirrad. får kanske köpa ny stereo alltså.
//Tobbe
om en sladd hoppat (säg plus) och den jordar kommer det bli överslag och du borde knäcka en säkring, finns automatsäkringar i vissa stereos har jag för mig som är automatiskt återställande när strömmen slås av.
Nu har vinterbilen säckat ihop! Det är så att halvljusen och p-ljusen sluta fungera, men helljusen funkar. Har kollat säkringar och alla dom är hela. Så vet inte vad det kan vara =/ Nån som har en aning om vad det kan vara?
Mycket tacksam för svar, det ska ju funka när jag börjar åka med den på måndag.
Kollat jordningen på kylarbalken? tänkte säga att den sitter precis vid turbon men du fattar
Okej, jag gjorde rent expanditionskälet idag så kom massa vatten runt där då. Kan det ha nått med det och göra?
Ja det kan det, du kan ha fått vatten i säkringsboxen osv och bränt massa grejjer men tror inte det. http://geting.se/image.php/201264-jordpunkt.JPG Där har du jordpunkten, som du ser så sitter den inte riktigt nära expansionskärlet.Kablarna brukar trilla ur kabelskorna, det rostar osv. ta väck kablarna klipp av dom o på med nya kabelskor. slipa sedan kontaktytan på balken, gör rent allt med T-röd för att få väck fettrester osv sedan skruver du fast det igen och lägger typ tectyl eller något bra skydd över det. crc batery pole protector tex.
Nu på senaste tiden har det skrikit lite från motorn men jag trodde det var fläkten som lät. men idag när jag kollade så insåg jag att det kom från motorn eller nånstans däri kring . Så har laddat upp en video så kolla gärna och säg vad det kan vara
Nu på senaste tiden har det skrikit lite från motorn men jag trodde det var fläkten som lät. men idag när jag kollade så insåg jag att det kom från motorn eller nånstans däri kring . Så har laddat upp en video så kolla gärna och säg vad det kan vara
Är det när kopplignen är nertryckt eller när bilen ligger i friläge? finns det tillräckligt med olja i lådan? i motorn? är det från framsdan eller baksidan av motorn? (lät som det kom från kopplingskåpan, men svårt att avgöra på film)
det vi trodde det kunde vara var att Urtrampningslageret hade gjort sitt? för det låter endast när kopplingen är uppsläppt. Och olja har jag i motorn men i lådan vet jag inte? hur kan jag se det? ljudet kommer från "framdelen" av motorn.
Är det när kopplignen är nertryckt eller när bilen ligger i friläge? finns det tillräckligt med olja i lådan? i motorn? är det från framsdan eller baksidan av motorn? (lät som det kom från kopplingskåpan, men svårt att avgöra på film)
det vi trodde det kunde vara var att Urtrampningslageret hade gjort sitt? för det låter endast när kopplingen är uppsläppt. Och olja har jag i motorn men i lådan vet jag inte? hur kan jag se det? ljudet kommer från "framdelen" av motorn.
På min är urtrampningslagret kasst, men det låter bara när man frikopplar. Slutar när man släpper upp kopplingen.
På min är urtrampningslagret kasst, men det låter bara när man frikopplar. Slutar när man släpper upp kopplingen.
Oljestickan sitter vid avgasröret, du ser nere på motorn att det är en liten grejj där
ang lagret så är det rätt som ni säger, urtrampningslagret låter endast när man frikopplar. Men det siutter ett stödlager i svänghjulet som axeln som går in i lådan sitter på. detta lager KAN ju börja låta, dock inget jag hört talas om innan bara plocka bort hela kopplingen, demontera svänghjul pressa ur gammla lagret i med ett nytt och montera och kolla.
ev kan det vara oljan i lådan som sagt sitt och därför sjunger det runt primärdreven. borde dock rassla då tycker jag så jag gissar på svänghjulslagret.
Men... Växellådans ingående axel och vevaxeln på motorn snurrar ju med samma hastighet så fort man släpper upp kopplingen. Alltså kan inte det heller låta om kopplingen är "låst"....