6650
Sök

Bilen överhettar av någon anledning :S

346 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Hej, jag har en V40 2,0 SE -97:a och för någon anledning så överhettar den...

jag har bytt termostaten och givaren samt kollat att alla säkringar är hela...
och kopplar jag sladdarna direkt till kylfläkten så börjar den snurra så det är inget fel på själva fläkten...

vart kan felet ligga? och vad bör jag ta för nästa steg?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 maj 2008
vattenpumpen kanske har gett upp... försvinner det vatten så kan det vara toppen som bråkar..

luft i systemet

2slow

346 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
azid skrev:
vattenpumpen kanske har gett upp... försvinner det vatten så kan det vara toppen som bråkar..

luft i systemet

nej vattnet försvinner inte sad
och om det har kommit luft... hur vet jag det? och hur luftar jag ur den?
Senast redigerat av nabil_akhlaque (25 maj 2008)

21 761 Inlägg
25 maj 2008
Såna där fläktar ska ha ett relä någostans i motorrummet som ger huvudströmmen eftersom de drar en hel del ström, termostaten och givaren har då bara till uppgift att styra relät så att det drar.

Kolla vart kablarna från givaren eller termostaten går, det borde gå någon kabel till ett relä. jag har inte haft en V40 så jag kan inte beskriva mer exakt tyvärr.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
25 maj 2008
relät till elfläkten kanske har gett sig? smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 maj 2008
nabil_akhlaque skrev:
azid skrev:

luft i systemet

nej vattnet försvinner inte sad
och om det har kommit luft... hur vet jag det? och hur luftar jag ur den?

jag skulle låta bilen stå igång med expandtions kärlets lock öppet då märker du ju även om fläkten slår till när motorn blir varm

2slow

BTLulle
25 maj 2008
Ta lös kontakten ur givaren som sitter i kylaren och bygla i kontakten med en kabel, går fläkten då så är relä och säkring hela. Funger det då så kan det vara givaren i kylaren som är paj. Kolla bara så det är givaren till fläkten och inte nivågivaren. Enda sättet att kolla givaren är att man ohm mäter den samtidigt som man stoppar den i en panna vatten och kokar den och ser om den börjar leda ström då den blir varm.

MVH Peter

Sök