6402
Sök

Tändproblem Vento

2 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Hallå.
Har en Vento-93, 1,8.
Problem:
Bilen rycker kraftigt efter ett par km för att sedan dö. Fick bogsera hem den igår.
Kollade lite och hittade en skadad tändkabel. Bytte tändkablar och stift samt rengjorde en kontakt under insprutningen som var full med olja / bensin.
Bilen startade perfekt. Åkte och tankade bara för att komma halvvägs hem och bilen dör igen. Kollade kontakten igen och den var åter oljig. Rengjorde och torkade. Efter 15 min startade bilen och jag tog mig hem. Väl hemma hörde jag att det knäpper om fördelardosan. Min kunskap sträcker sig till att det är ett problem med tändningen big_smile Någon som har idéer?
Tilläggas bör att motorn och kylslangar är så pass varma att man bränner sig på dem. Normalt?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 maj 2008
tvärdör bilen nu eller börjar den gå illa för att till slut inte orka mer? du kan ju lossa fördelarlocket o kolla hur det ser ut där under. du kan ju även känna på tändspolen för o veta om den blir väldig varm. (isf trasig)

kan vara nån givare som strular när motorn blir varm.

angående värmen, kylarvätskan på en varmkörd motor brukar vara ca 80-90 grader. alltså inte direkt skönt att känna på...
Senast redigerat av henke_99 (25 maj 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Testade lite förut och fick ett nytt symptom. Ett slumpvis tickande ljud från fördelarlocket. Kan ju vara någon gnista som hoppar men det borde väl inte yttra sig så att bilen stannar?
Kan det vara tändmodulen som strular till det när bilen blir varm?

Sök