HJÄLP! Buggyn startar inte

021-Buggy
27 maj 2008 · 29 Inlägg

Idag har jag gjort ett ryck och plockat ihop min buggyn som har blivit motor lackad och liknande men den vill inte starta vet inte vad jag ska börja med. Men den verkar inte suga fram något bränsle och gnista har den inte heller och en solig sommardag som denna de är jue då man vill ha den. Behöver all hjälp jag kan få

Volkswagen Typ 1 "Volksrod" (1961)
Drönirettab
27 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Sitter det mekanisk pump eller har du bytt till elpump?
Är det vanlig tändning med brytarspetsar?

021-Buggy
27 maj 2008 · 29 Inlägg

mekaniskpump sen fördelare med brytarspetsar

Volkswagen Typ 1 "Volksrod" (1961)
Drönirettab
27 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Jag antar att tändningen är så enkel som ett brytarsystem borde vara, i så fall får du kolla så att det kommer fram spänning till tändspolen när tändnyckeln dels är i läge 2 och dels vid startläget. Kolla också att brytarna är rätt justerade så att de inte ligger ihop hela tiden. Om du har skruvat i motorn så kika en extra gång att den är nollad rätt.

Att det inte kommer bränsle ska ju inte ha med tändningen att göra, det är nog ett annat fel. Kanske skräp i bränsleröret eller filtret (om det sitter ett sånt), pumpen kan förstås vara dålig. Skruva loss pumpen och ta bort bensinslangarna, håll för båda slanganslutningsrören med fingarna så att det är tätt och "pumpa" sedan med hävarmen.

Om det går lätt att pumpa så betyder det att pumpen är dålig, det ska gå väldigt trögt om pumpen är hel.

021-Buggy
27 maj 2008 · 29 Inlägg

tack men hur nollar man en sådan motor? rätt ny på gammla folka motorer. Slangarna är helt nya dom kommer ifrån biltema men de borde itne vara nå fel tkr jag och filtret är också helt nytt men förstår inte vad du mena för hävarm i pumpen?

Volkswagen Typ 1 "Volksrod" (1961)
Drönirettab
28 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Jag vet inte exakt hur man nollar den motorn, någon insatt får ge råd om det.

Pumpen har en metallarm som sticker rakt ut, det är den som vickas upp och ner av mellanaxeln (brukar vara den axeln vad jag vet) så att pumpen pumpar.

021-Buggy
28 maj 2008 · 29 Inlägg

okej tack men jag har testat lite idag men han vill inte få någon gnista ändå=/ testade att justera avståndet mellan brytarspetsarna men de funkar ändå inte=/sen sög jag fram lite bensin till filtret och men då kom de lite sen har de inte kommit nå mer=/

Volkswagen Typ 1 "Volksrod" (1961)
Smajly
28 maj 2008 · 3 059 Inlägg

Har du ingen gnista?
Byt kondensator, byt brytare, kolla dina tändkablar.. Kolla fördelarlocket så att allt finns.. även det lilla fjäderbelastade stiftet i mitten av locket.

Kolla att allt är kopplat som det ska.. Här har du kopplingscheman: http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?t=1239

Har du orginal soppetank på den? Då finns det möjlighet att det sitter ett filter i tanken också innanför slanganslutningen. Skruva av den och dra ut o kolla där. Soppapumpen kan vara kass.. det sitter ett membran i den som kan gå sönder och då blir de inge sug. Lossa soppapumpen och ta bort den o kolla stötstången som sitter under ner i hålet.. den kan du ta upp.. kolla längden på den.. kan slitas rätt bra efter antal år och kostar bara ett par tjugor ny. En ny pump är inge dyrt heller.

Mät din tändspole så du har ström fram till den iallafall.. har du det så mät så det går ström i sladden från den till fördelaren.

http://www.beachbuggy.se

Drönirettab
28 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Har du även mätt spänningen på tändspolen, som jag skrev?

Oj, lite sen.

Senast redigerat av Drönirettab (28 maj 2008)

olirc
28 maj 2008 · 245 Inlägg

Låter som tändspolen inte funkar om du inte har nån gnista över tändstiften?

021-Buggy
29 maj 2008 · 29 Inlägg

tack för alla svar ska ut och kika på det på en gång:)

Volkswagen Typ 1 "Volksrod" (1961)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang