effektökning utan katalysatorer?

mi5pen
28 maj 2008 · 20 Inlägg

Hej.

Kör en Omega 2.6:a. Den har ju dubbla kattar. Får man någon effekt ökning om man fimpar dom och bara har rör där i stället?

Micke

sandzoo
28 maj 2008 · 2 072 Inlägg

japp de sägs att de får mer effekt big_smile

Sandzoo i da house
MilleN
28 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Jag prövade på en Omega 2,0 och jag tyckte nästan den gick sämre... Det ska ju vara ett visst mottryck i sugmotorer.

Jag körde med ersättningsrör även på en Omega 3000 24V och inte heller där märkte jag någon skillnad när jag satte tillbaks kattarna innan besiktning..

Slutsats: Du kan få köpa mina katersättningsrör för 200 spänn om du vill wink Dom är bara att skruva fast på din Omega.

Blida
28 maj 2008 · 654 Inlägg

En bra fråga,vanligen så brukar man väl kanske vinna lite mera flås.
Men iom att många motorer är den andra olik och exakt hur det blir på din bil har ja inte en aning om tyvär.
En N/A motor behöver dock ha ett visst "motstånd" för att gashastigheten skall bli bra.
Har lite med fyllnads effekten - gasflödets hastighet att göra.Typ hur fort avgaserna kan lämna systemet utan att flödet stannar upp.
prova ta bort den och sätt ett vanligt rör i mellan så märker du sen.

mi5pen
28 maj 2008 · 20 Inlägg

MilleN skrev:
Jag prövade på en Omega 2,0 och jag tyckte nästan den gick sämre... Det ska ju vara ett visst mottryck i sugmotorer.

Jag körde med ersättningsrör även på en Omega 3000 24V och inte heller där märkte jag någon skillnad när jag satte tillbaks kattarna innan besiktning..

Slutsats: Du kan få köpa mina katersättningsrör för 200 spänn om du vill wink Dom är bara att skruva fast på din Omega.

Är de dubbla rör? För jag har 2 rör som går ihop till ett i sista ljudisen

Micke

jonTe
29 maj 2008 · 5 710 Inlägg

Visst ger det en viss effekt.....men den är så liten att det är svårt att avgöra om det märks.
Jag tycker heller inte att det är värt besväret, ligga slita i gamla rostiga avgasrör varje år inför besiktningen.......nä roligare saker kan man ju tänka sig.

MVH Jonas
..............
MilleN
29 maj 2008 · 9 108 Inlägg

mi5pen skrev:
Är de dubbla rör? För jag har 2 rör som går ihop till ett i sista ljudisen

Micke

Ja det är samma avgassystem på 3000 24V som på 2,6 så det är prick samma. Samma skruvhål på ersättningsrören som på kattarna och allt, bara att smäcka dit.

Phaetoon
29 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
viccoA
29 maj 2008 · 3 110 Inlägg

Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

Jag håller med!
Att ligga och ta bort kattarna på gamla sura standardbilar är tämligen meningslöst.
Köp en racekatt om ni nu tvunget vill få mindre mottryck.

mi5pen
29 maj 2008 · 20 Inlägg

MilleN skrev:

mi5pen skrev:
Är de dubbla rör? För jag har 2 rör som går ihop till ett i sista ljudisen

Micke

Ja det är samma avgassystem på 3000 24V som på 2,6 så det är prick samma. Samma skruvhål på ersättningsrören som på kattarna och allt, bara att smäcka dit.

vad ska du ha för dem i sånt fall?

Micke

minst
29 maj 2008 · 3 Inlägg

WildThing skrev:

Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

....samt att blir man tagen av tex en flygande besiktning och saknar katalysatorer så åker man på en miljöbot som är dryga 10 000:-

till och med ännu mer än 10.000 snarare 17.000. Brors polare fick böter för att han kört utan katt...

Volvo C303 "TGB11" (1975)
falloutboy
29 maj 2008 · 1 723 Inlägg

jag märkte ingen skillnad mellan kattlöst och med katt. så nu sitter den på.

Hamilton
29 maj 2008 · 8 868 Inlägg

Om inte annat så blir det större "effekt" i bötes kontot.....

Fotograf på tierpidag.se
Hassle
16 november 2008 · 1 Inlägg

jag slet bort kattarna på min 12v omega 3000, O det gjorde skillnad iallafall. blev mycket starkare o varv villig. Sen det här med miljön så fick jag bättre avgasvärden med smile

Markus_MR2
17 november 2008 · 761 Inlägg

Effektökningen består nog i psykologiska hästkrafter i form av ökat motorljud. Du vinner kanske en aning effekt på höga varvtal men förlorar den på de lägre. Så summa sumarum är att det är inte lönt att krångla med det, du slipper bli skititig, slipper krångla inför varje besiktning och miljön mår bra.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
wildboy_87_
17 november 2008 · 1 062 Inlägg

jag vet att det märkes ganska bra på min bil när jag plocka av kissen iofs en trimmad turbobil
men ändå

mvh

Team Björkeryd
skalmanen
17 november 2008 · 354 Inlägg

Kat. är överskattat smile

discokapten Kapten på disco!
17 november 2008 · 1 729 Inlägg

WildThing skrev:

Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

....samt att blir man tagen av tex en flygande besiktning och saknar katalysatorer så åker man på en miljöbot som är dryga 10 000:-

Källa på det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
17 november 2008 · 1 729 Inlägg

minst skrev:

WildThing skrev:

Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

....samt att blir man tagen av tex en flygande besiktning och saknar katalysatorer så åker man på en miljöbot som är dryga 10 000:-

till och med ännu mer än 10.000 snarare 17.000. Brors polare fick böter för att han kört utan katt...

Källa på det? Du får gärna visa en sida där det finns en tryckt lagtext om att det är 17k i böter på att köra utan katt, om du inte kan komma fram till till någon form av fakta tycker jag att du ska sluta sprida den här myten.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
skalmanen
17 november 2008 · 354 Inlägg

Har oxå lite svårt att tro det där..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang