6825
Sök

Avgasystem opel omega! ombyggnadsfrågor

Neerd
1 596 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
Tjena...sitter och funderar på hur man får ett lite vassare ljud i omegan.. tänkte om man kunde ta bort de 2 dämparna som är kvar och ta de 2 rören och svetsa ihop dem till ett sen sätta en ny dämpare längst bak? typ japse elr liknande? är bara osäker på hur det blir om man svetsar 2 rör till 1... annars vet jag inte vad jag ska göra. kom gärna med tips.. puss o kram på er big_smile

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

9 108 Inlägg
28 maj 2008
Ta bort den bakre dämparen bara och fixa två stora utblås så får du riktigt gött ljud tongue

Det finns annars 2 till 1-rör på mekonomen och lite överallt.

143 Inlägg
28 maj 2008
MilleN skrev:
Ta bort den bakre dämparen bara och fixa två stora utblås så får du riktigt gött ljud tongue

Det finns annars 2 till 1-rör på mekonomen och lite överallt.

lyssna på MilleN..
nån annan som e kung på Omeger e bara fjanterier

Neerd
1 596 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
har det som han beskriver nu ju... men vill ha ennu mer !!big_smile hahha

9 108 Inlägg
29 maj 2008
alex_side skrev:

ahaa, tyckte det såg ut som en Simons-dämpare typ längst bak och inte raka rör?

I värsta fall får du väl ta bort en av dämparna och se hur det blir hehe. Risken är nog att det bara låter trasigt. Låt det vara två rör i alla fall om du inte ska gå över till 2,5" eller 3", annars blir det ju bara ännu mindre ljud.

Hur som helst får du ju ta ner avgassystemet efter kattarna om du ska svetsa riktigt, är rena lögnen att få tätt om man inte svetsar eftersom det är små böjar direkt efter dämparna som man inte får på ett nytt rör på. Avgassystemet på min 2,6 var ju rostigt som fan vid ljuddämparnas fästen och jag försökte få på ersättningsrör utan att svetsa, men det gick då fan inte att hålla tätt så jag köpte bättre begagnat.

Neerd
1 596 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
alex_side skrev:

ahaa, tyckte det såg ut som en Simons-dämpare typ längst bak och inte raka rör?

I värsta fall får du väl ta bort en av dämparna och se hur det blir hehe. Risken är nog att det bara låter trasigt. Låt det vara två rör i alla fall om du inte ska gå över till 2,5" eller 3", annars blir det ju bara ännu mindre ljud.

Hur som helst får du ju ta ner avgassystemet efter kattarna om du ska svetsa riktigt, är rena lögnen att få tätt om man inte svetsar eftersom det är små böjar direkt efter dämparna som man inte får på ett nytt rör på. Avgassystemet på min 2,6 var ju rostigt som fan vid ljuddämparnas fästen och jag försökte få på ersättningsrör utan att svetsa, men det gick då fan inte att hålla tätt så jag köpte bättre begagnat.

haha nee där e raka rör faktist=D.. men sen typ som 2 biltema jaa vad de nu heter längs bak... men då kanske man ska försöka hitta ett komplett sportsystem 2,5"... vill inte det ska låta trasigt.. bara att det ska höras när man kommer haha=D roll

9 108 Inlägg
29 maj 2008
alex_side skrev:
haha nee där e raka rör faktist=D.. men sen typ som 2 biltema jaa vad de nu heter längs bak... men då kanske man ska försöka hitta ett komplett sportsystem 2,5"... vill inte det ska låta trasigt.. bara att det ska höras när man kommer haha=D roll

Nja komplett sportsystem är allt bra dyrt och onödigt om det bara är ljudet du är ute efter. Dessutom motsvarar ju ditt nuvarande dubbla 2" mer än vad ett enkelt 2,5" gör så.. smile

Jag tror nog den låter lagom mycket nu, jag får provlyssna nästa gång jag är i Hbg hehe, så får vi jämföra ljudet på 2,6 och 3,0 wink

Neerd
1 596 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
alex_side skrev:

Nja komplett sportsystem är allt bra dyrt och onödigt om det bara är ljudet du är ute efter. Dessutom motsvarar ju ditt nuvarande dubbla 2" mer än vad ett enkelt 2,5" gör så.. smile

Jag tror nog den låter lagom mycket nu, jag får provlyssna nästa gång jag är i Hbg hehe, så får vi jämföra ljudet på 2,6 och 3,0 wink

jaaa ok då väntar jag med att slösa alla mina pengar ett tag till haha=D annars bytar vi bil om din 3000 låter bättre roll

Sök