spridare med ca 410-420cc

antalpromille
3 juni 2008 · 38 Inlägg

är på jakt efter något som flödar ca 39-40% mer än det jag har nu pga tänkt etanolkonvertering. de jag har är 300cc och behöver därför ca 410-420cc. nån som vet om nån model som passar? eller kanske redan konverterat sin bil med andra spridare med bra resultat? motorn i fråga är en volvo b230fk med et:ns elsystem och 531-topp.

Ellertz Norrlänning
3 juni 2008 · 1 453 Inlägg

Saaabs röda flödar 431 cc... De tänkte ja konvertera min med framöver smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
3 juni 2008 · 1 453 Inlägg

Saaabs röda flödar 431 cc... De tänkte ja konvertera min med framöver smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
760turbo
3 juni 2008 · 220 Inlägg

om inte jag har fel så är 431 sista siffrorna i bosch nr och då flödar saabs röda spridare 359cc smile

antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

760turbo skrev:
om inte jag har fel så är 431 sista siffrorna i bosch nr och då flödar saabs röda spridare 359cc smile

kollade upp det precis, å det är som du säger. så dessa kan ja ju inte använda tyvär, å det käns för lite med t5ans 391cc spridare å för mycket med 440cc med sad

NxV ElectroRaggare
4 juni 2008 · 883 Inlägg

Hellre för mycket än för lite..? big_smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Losgard
4 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Enklast är ju att skaffa en ställbar btr istället, då kan du ju ställa så du får rätt perfekt!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

NxV skrev:
Hellre för mycket än för lite..? big_smile

vill ju inte ha en nästan 50%ig ökning när det är optimalt med 39-40% tongue

antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

Losgard skrev:
Enklast är ju att skaffa en ställbar btr istället, då kan du ju ställa så du får rätt perfekt!

hur kan jag mäta hur mycket en pridare flödar vid visst bränsletryck? och hur mycket kan jag pressa mina stackars 300cc spridare?
kom faktiskt på att jag har en pump från b230e liggandes, den är ju van vid att jobba mot 5bar så den å en btr isf kanske, men måste ju ändå kunna mäta när det är lagom.

Senast redigerat av antalpromille (4 juni 2008)

antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

TurbOla Reservdansk
4 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Lagom till 19t och duktigt med laddtryck! tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

TurbOla skrev:
Lagom till 19t och duktigt med laddtryck! tongue

fast det va ju inte riktigt det som va syftet med spridarna, inte än iaf.

Andreas 940 -utan 940
4 juni 2008 · 1 728 Inlägg

Jag har kört på ren E85 med originalspridarna och höjt bränsletryck, enda anledning att byta spridare är om man vill skona soppapumpen.

unpatterned
4 juni 2008 · 294 Inlägg

radialpower säljer lucas 444cc billigt.

motorn klarar av att reglera 10%+- så de skall nog gå bra.

Att tillägga då att jag kör med dem i min t5a, vilken har 310cc spridare original

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 572 Inlägg

antalpromille skrev:
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

japp det stämmer!!  sen kan du även vända kontakten på vevaxelgivaren för att få högre händläge.

Jag körde med E85 R-spridare(gröna 968:or) och 15G turbo 157km/h på 402m, det motsvarar i regionen 250hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:
Lagom till 19t och duktigt med laddtryck! tongue

inte på E85...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 572 Inlägg

NxV skrev:
Hellre för mycket än för lite..? big_smile

Kolla ur syklonens kolv såg ut efter en uppfettning...  risken är att man får detonationer i ringlandet och förstör kolven..    men för all del inom rimliga gränser så är väl mer soppa att föredra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
4 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Mjäää...

Flödesökningen är ungefär roten ur tryckökningen så skall man ha 40% mer så måste man dubbla soppatrycket vilket inte alls är att rekommendera av flera anledningar.

/Göran

Losgard skrev:
Enklast är ju att skaffa en ställbar btr istället, då kan du ju ställa så du får rätt perfekt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

torpis skrev:

antalpromille skrev:
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

japp det stämmer!!  sen kan du även vända kontakten på vevaxelgivaren för att få högre händläge.

Jag körde med E85 R-spridare(gröna 968:or) och 15G turbo 157km/h på 402m, det motsvarar i regionen 250hk.

låter vettigt det, då är det nog dessa spridare jag vill åt. funkar bra med ladtrycket med?

torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 572 Inlägg

antalpromille skrev:

torpis skrev:

antalpromille skrev:
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

japp det stämmer!!  sen kan du även vända kontakten på vevaxelgivaren för att få högre händläge.

Jag körde med E85 R-spridare(gröna 968:or) och 15G turbo 157km/h på 402m, det motsvarar i regionen 250hk.

låter vettigt det, då är det nog dessa spridare jag vill åt. funkar bra med ladtrycket med?

Jag laddade 1.3bar i övrigt original allt, med katt och hela baletten.  Nackdelen, 1.5liter/mil bensin blir massa liter E85 :p

men den gick som fan, laddade 1.9bar då gick stakarna av i ET motorn...  vill minnas den gick bra på 1.6bar med.

Sålde bilen med 1.1bar i ladd och S40 turbospridare, skulle uppskatta 210hk då, trött i mina ögon men köparen vart lyrisk.

allt bygger på att man tänker till och dimensionerar rätt...  väljer noga vem man lyssnar på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang