Volvo 745 startar inte när motorn är varm

Cessi
4 juni 2008 · 3 Inlägg

Hej! Problem med min Volvo 745 -90 GLE automat. Den startar inte när den är varm eller det är varmt ute. Om jag stannar under vägen för ett kort tag och sedan vill starta igen så går det inte. Så fort gasen släpps så stannar motorn. Startmotorn går. Har bytt generator och batteri.
Det finns ett litet kort skorrande ljud precis när man startar bilen, som en snedtändning. Inte kul i sommarvärmen.
Cessi

E3_Henrik Teknik Informatör
5 juni 2008 · 371 Inlägg

kolla tändningsdetaljer...gärna fördelarlocket...ibland kan det samlas lite olja där i och då leder det inte ström så bra...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
blacken
5 juni 2008 ·

Kolla startmotorn eller soppapumpen..

M103
5 juni 2008 · 1 570 Inlägg

När du startar den på morgonen, går den jämt och bra då??

Cessi
5 juni 2008 · 3 Inlägg

Ja, det är först när motorn blivit varm och man stängt av den och sedan skall starta igen som problemet uppstår. I synnerhet om det är varmt ute! Den har haft sådana perioder förr de senaste åren och sedan har det löst sig under vintern. Min bilmek bytte senast luftmassemätare  och drog på tomgången lite, men problemet kvarstår.

antalpromille
5 juni 2008 · 38 Inlägg

kolla insugspackningen, den kan orsaka samma felsymptomer när bilen är varm, men bilen ändå går bra innan den kommit upp i normal arbetstemp.

Gearhead Ford Performance Racing
5 juni 2008 · 91 Inlägg

va ett liknande på polarns 525a ville absolut inte starta efter att han kört, va fan hete de nu igen, varmlufts någonting ? ventilen eller va fan det hete känner igen de!

Ford Sierra cosworth "Cosworth performance" (1991)
vullen Mr White
5 juni 2008 · 1 072 Inlägg

Kolla tändspolen...När lindningarna i den blir gammal så blir de svårstartad varm.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Cessi
5 juni 2008 · 3 Inlägg

Tack för svaren! Det känns skönt att man inte är ensam. Jag lutar åt att det kan vara något med startmotorn kanske. Min beskrivning var nog oklar. Så här är det: När man stannar motorn efter en stunds körning och sedan skall starta igen så händer INGET. Först då bilen fått stå en (längre) stund startar den igen. Nu skall jag våga mig iväg och testa lite och samtidigt skaffa en reparationsbok. Kanske en bra början efter alla års innehav av denna gamla trotjänare till bil. Då lär jag mig förhoppningsvis var startmotorn sitter och kan kolla era tips också.

Drönirettab
5 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Eftersom det är en automatväxlad bil så kan det kanske även vara problem med brytaren som känner av att växelväljaren står i neutralläge, men jag vet inte om det är något "vanligt" fel. Har aldrig haft en automatväxlad bil.

Det är ju iaf två ställen på startmotorn som du kan testa att mäta spänningen med en multimeter (när motorn är varm och startmotorn krånglar alltså), dels där den grova batteripluskabeln sitter fast på startmotorn och dels vid stift 50 på startmotorns solenoid.

Där den grova batterikabeln sitter fast ska det alltid finnas batterispänning, vid stift 50 så ska det finnas spänning just när nyckeln vrids i startläge (inte annars).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang