6681
Sök

Grenrör skakat loss från motorblock, Peugeot 309, hjälp :)

1 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Jag är ny på det här med forum, det kanske ni ser snart :-D

Köpte min peugeot 309 - Look -89 för att lära mig meka lite, men har ju fått kommentaren att det kanske inte var den bästa bilen att börja med.. så nu har grenröret lossat från själva motorblocket.

Pratade med en som sa att bultarna brukar vara av mässing, och i tumstorlek. Och tum tror jag säkert att det är och det ser ut som att bultarna iaf är guldfärgade. Det är två genomgående bult, med en slags fjäder på nederdelen. Både skalle och mutter är lite skadad, svårt att få grepp om. Har sprutat på massa 5-56, hjälpte nog för det har vibrerat loss mer efter det.. men jag lyckas inte dra åt.

Så; jag har inte utrymme eller kraft nog att skruva åt muttern igen, plus att jag skulle vilja låsa den med en extra mutter då, fast jag har inga tum muttrar.

Så frågan är: Tror ni att jag kan såga av bulten och byta mot en i rostfritt? hur blir rostfritt när det vibrerar och upphettas? är risken stor att den går av, mässing är ju mjukare? och är det nån som vet varför fjädrarna sitter där? (jag har min teori, som kan hända stämmer)

Tacksam för svar!!
Mvh
Pia

Sök