4946
Sök

Saab 900i v8 108hk -88, få ut mer effekt...

7 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Hej, jag har en Saab 900i v8, 108h.
Motorn går fint, lite rost, bara 22.000mil. Går skitfint och bra på landsväg, känns nästan som att flyga fram;)

Men så fort man ska ha i lite last, eller dra en vagn, eller några polare och lite last eller bara ta sej upp för en backe så börjar man ligga illa till.. Jag önskar mej helt enkelt lite mera muskler i motorn..
Är inte så van att handskas med motorer men har läst massor på forumet för att komma på någon bra taktik.
De här förslagen har jag kommit på, låter det dumt, eller har ni någon annan idee eller kan berätta hur jag ska göra så skriv!

1. Byta motor, köpa gammal volvo eller ny saab på skroten, men verkar lite avancerat och ganska dyrt.. Skulle kanske kunna bli ganska mycket fel, speciellt om jag inte får besiktiga bilen!

2. Stoppa i en turbo. Men vet inte vad det gör för skillnad egentligen. låter bra!

3. Större avgassystem såg jag någonstanns, vet inte vad det skulle göra för skillnad men det har ändå nästan rostat ihop..

Skriv snälla något så jag vet hur jag ska gå till väga! Bilen är en familje klenod och jag hoppas jag kan hotta upp den lite!

1 002 Inlägg
9 juni 2008
dreman skrev:
Hej, jag har en Saab 900i v8, 108h.
Motorn går fint, lite rost, bara 22.000mil. Går skitfint och bra på landsväg, känns nästan som att flyga fram;)

Men så fort man ska ha i lite last, eller dra en vagn, eller några polare och lite last eller bara ta sej upp för en backe så börjar man ligga illa till.. Jag önskar mej helt enkelt lite mera muskler i motorn..
Är inte så van att handskas med motorer men har läst massor på forumet för att komma på någon bra taktik.
De här förslagen har jag kommit på, låter det dumt, eller har ni någon annan idee eller kan berätta hur jag ska göra så skriv!

1. Byta motor, köpa gammal volvo eller ny saab på skroten, men verkar lite avancerat och ganska dyrt.. Skulle kanske kunna bli ganska mycket fel, speciellt om jag inte får besiktiga bilen!

2. Stoppa i en turbo. Men vet inte vad det gör för skillnad egentligen. låter bra!

3. Större avgassystem såg jag någonstanns, vet inte vad det skulle göra för skillnad men det har ändå nästan rostat ihop..

Skriv snälla något så jag vet hur jag ska gå till väga! Bilen är en familje klenod och jag hoppas jag kan hotta upp den lite!

tror inte du har en saab 900i v8.. men däremot kanske 8v..tongue

förslag 1. är ett jäkla jobb, som kräver mycket kunskap.
förslag 2. lite mindre jobb än förslag 1, men ändå mycket, och kräver även det kunskap.
förslag 3. billigt, lätt, men du förlorar effekt.

...

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 juni 2008
du får nog läsa lite mer än så om du inte vet va turbon eller ett större avgas skulle göra för nytta

då ska du nog inte ge dig in på o försöka bygga om till annan motor

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Smålänning
7 887 Inlägg
9 juni 2008
Sista förslaget är att köpa en SAAB turbomotor från en LTT på skroten och stoppa i din bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
ojfan!!big_smile försökte vara nogrann och få med allt jag visste, men kanske drog i lite väl mycket;P

vad kan/vill jag göra då? Finns det något annat alternativ? MINDRE avgassystem?

7 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
jag ska altså inte göra så mycket själv utan mest titta och ta hjälp av goda vänner.. men tänkte be om goda råd så jag vet vad man kan göra och vad som är vanligt att göra på en så gammal bruksbil.

1 002 Inlägg
9 juni 2008
dreman skrev:
ojfan!!big_smile försökte vara nogrann och få med allt jag visste, men kanske drog i lite väl mycket;P

Byt in saaben till en annan med turbo.

...

1 327 Inlägg
9 juni 2008
Stoppa i en turbo kan vara ett alternativ men isf blir det ju att byta ut hela motorn då kolvar osv är annat i en turbo. Om du nu inte vill börja bygga om motorn. Och även regga om bilen till en turbo..

Börja med att byta till större avgassystem och se om det blir nån skillnad.

Har du bytt luftfilter på senaste? Det kanske kan göra så den går bättre.

1 002 Inlägg
9 juni 2008
Aero T16 skrev:

en sugmotor vill ha motstånd.!

...

500 Inlägg
9 juni 2008
dahboy skrev:
dreman skrev:

Byt in saaben till en annan med turbo.

Kan inte annat än att hålla med. En sugis är svår/dyrtrimmad.

7 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
nä, men har bytt topplockspackning.. och det var ju ett jävla jobb, så nu har jag liksom kommit in i det lite..

Och anledningen att jag frågar är just att jag undrar och har jävligt svårt att som total nybörjare förstå något över huvudtaget. tänkte att inga frågor är för dumma, men så var det tydligen.

1 327 Inlägg
9 juni 2008
dahboy skrev:
Aero T16 skrev:

Okej, var nog lite fel av mig. Har bara bytt på turbo och det gav skillnad. Sugmotor är det nog tvärtom med.

1 002 Inlägg
9 juni 2008
Aero T16 skrev:
dahboy skrev:
Aero T16 skrev:

Okej, var nog lite fel av mig. Har bara bytt på turbo och det gav skillnad. Sugmotor är det nog tvärtom med.

Japps.. en turbo bil vill ha lätt avgasflöde.

...

1 002 Inlägg
9 juni 2008
dreman skrev:
Och anledningen att jag frågar är just att jag undrar och har jävligt svårt att som total nybörjare förstå något över huvudtaget. tänkte att inga frågor är för dumma, men så var det tydligen.

Har vi gjort något annat än sagt sanningen.? kallar du det att vi dumförklarar dig och din fråga..? hmm..

...

3 295 Inlägg
9 juni 2008
men ett sportsystem till din bil skulle nog inte sitta helt fel tror jag..tex ett sånt här från www.speedparts.se
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_a … 7-93.shtml

sen får du ju tänka på att en bil från 1988 som hade 108hk från fabrik när den släpptes kanske inte är lika pigg nu som då, hästar springer väldigt lätt vilse med åren wink

mvh
Senast redigerat av Slave_joe (9 juni 2008)

7 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
nä, inte av dej! men av en kommentar precis i början.. tycker jag har fått mycket bra saker att tänka på nu, säg gärna till om ni kommer på något mer. tack!

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 juni 2008
ett lagom avgasrör e bra på sugis med.. inte bara rakt rör kankse men.. nog finns de väl nån lite bortsprungen kuse o hämta.. men bilen borde inte vara skitslö tyckeer ja.. är den nyligen servad?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

7 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Slave_joe skrev:
men ett sportsystem till din bil skulle nog inte sitta helt fel tror jag..tex ett sånt här från www.speedparts.se
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_a … 7-93.shtml

sen får du ju tänka på att en bil från 1988 som hade 108hk från fabrik när den släpptes kanske inte är lika pigg nu som då, hästar springer väldigt lätt vilse med åren wink

mvh

jo, den har inte alla hästar hemma!

3 295 Inlägg
9 juni 2008
kan ju även vara så att det är nåt som är igensatt, tex en gammal ljuddämpare eller ett luftfilter eller kanske tillochmed katalysatorn, om den finns på din bil..

Smålänning
7 887 Inlägg
9 juni 2008
Jo, Gör en storservice det första du gör. Så fruktansvärt störande trötta ska dom inte vara.

Fick du dit kamkedjan 100% rätt när du hade bytt topplockspackningen?

På sin tid var den ju ett effektmonster nästan i storleksklassen wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök