7653
Sök

Motorn har skurit, var hittar jag en ny till min BMW E36 318iS?

261 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Jag har lärt mej en läxa att inte köra nån 4-a mer..6-a som gäller...hoppas ni kan hjälpa mej vart jag hittar nån 325 motor till min...

mvh gianni

Me-BboyLuna

3 235 Inlägg
11 juni 2008
Renovera den gamla kanske?

Med.lem
3 759 Inlägg
11 juni 2008
Vad hände!?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 585 Inlägg
11 juni 2008
Titta på någon skrot osv brukar va ganska lätt att få tag på en begagnad motor. Finns en hel del på blocket också. men bildelsbasen är en rätt så bra sida där du garanterat hittar en motor fast det kanske inte är i närheten av där du bor men med lite tur så kanske:P

261 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Jolle87 skrev:
Titta på någon skrot osv brukar va ganska lätt att få tag på en begagnad motor. Finns en hel del på blocket också. men bildelsbasen är en rätt så bra sida där du garanterat hittar en motor fast det kanske inte är i närheten av där du bor men med lite tur så kanske:P

TACK för tipset!!har kollat också på bildesbasen som du skrev..hittate en 325.a en motor som hade gått bara 16 min hade gått 23..hoppas d fixar sej..tack allafall!!

Me-BboyLuna

261 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Renovera den gamla kanske?

Ja men vill inte ha nån 4-a mer vetu..den va bra o pigg o gåå..men sen bara dog den på vägen hem från danmark...hoppas jag fixar detta nu..tack allafall.

Me-BboyLuna

261 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Vad hände!?

Den läkte olja nånstans..jag var på väg hem från Danmark på natten inte nån stans en Mack öppen..d va annat i danmark allt e öppet...men den hade knappt olja i motorn sen min mobil hade ingen batteri heller mitt ute i ingenstans,,,sen klickade det hela tiden när jag körde men när jag tryckte full gas lät det inte mer..jag låg i 150-160 vetu ville hem so fort som möjligt sen bara small det trodde hela bilen skulle sprängas ja det va det sen va vi jag o brorsan mitt i skogen ingen jävel vågar stanna vetu..men vi hade tur en snubbe samma ålder typ han stannade me sin Passat fråga va som hände vi bara motorn paja o vi hade 5 mil kvar till hem..sen kom hjälpen o vi komm hem o nu e bilen avställd o jag lessen utan bil..

Me-BboyLuna

5 198 Inlägg
11 juni 2008
Hade väl varit en smart ide å ta det lungt istället för att stressa på.. eller stanna å försöka få lite olja eller få en telefon å ringa med..

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juni 2008
Går det att stoppa i en 325 motor i din bil utan att det bli onödigt krångel?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 juni 2008
Framför allt är väl bilen helbilsgodkänd vilket innebär att man inte får ändra så mycket
som en skruv i bilen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

78 Inlägg
11 juni 2008
hahha en 6:a skär aldrig... Smart att köra i den hastigheten då det bara blir tusen ggr värre.. Samma sak om toppackningen har gått, då tar man det lugnt.

Aja man lär sig. Lycka till iaf.

Btw: Laga.se är jäääkligt bra testa den hittar nästan allt jag vill ha där big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juni 2008
Vad får man betala för en BMWmotor på skroten? (Laga, bildelsbasen etc)

1 585 Inlägg
11 juni 2008
Runt 5000-8000kr för en komplett motor.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juni 2008
Vad kostar det att köpa en i Tyskland och frakta hit?

dARKiE
5 031 Inlägg
11 juni 2008
Tokken skrev:
Framför allt är väl bilen helbilsgodkänd vilket innebär att man inte får ändra så mycket
som en skruv i bilen.

En -93 är inte helbilsgodkänd. Däremot -98 och uppåt..
Det finns dock regler på hur mycket effekt i procent bilen får öka med. Även om man bytar till en annan motor från samma kaross. En 318 är reggad med en motor och en 325 med en annan. Sen vet jag inte om det ligger inom den lagliga gränsen för ett switch lagligt..

EDIT;
Hittade detta.
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Senast redigerat av Darkie (11 juni 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Norrlänning
1 453 Inlägg
14 juni 2008
Haha.. Så går de när man kör Bmw... tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 juni 2008
Ellertz skrev:

äsh du snackar dynga wink

edit
kolla efter fiddes garage på blocket han sysslar mycket med gamla BMW och säljer mängder med saker

8 921 Inlägg
14 juni 2008
BboyLuna skrev:
Mr_EmCom skrev:
Vad hände!?

Den läkte olja nånstans..jag var på väg hem från Danmark på natten inte nån stans en Mack öppen..d va annat i danmark allt e öppet...men den hade knappt olja i motorn sen min mobil hade ingen batteri heller mitt ute i ingenstans,,,sen klickade det hela tiden när jag körde men när jag tryckte full gas lät det inte mer..jag låg i 150-160 vetu ville hem so fort som möjligt sen bara small det trodde hela bilen skulle sprängas ja det va det sen va vi jag o brorsan mitt i skogen ingen jävel vågar stanna vetu..men vi hade tur en snubbe samma ålder typ han stannade me sin Passat fråga va som hände vi bara motorn paja o vi hade 5 mil kvar till hem..sen kom hjälpen o vi komm hem o nu e bilen avställd o jag lessen utan bil..

roll fattar inte mycket av den texten...

Men du har kört med för lite olja i motorn och blir förvånad över att den skär....
Varken V6a eller någon annan motor råder bot på att du kört med för lite olja wink
Senast redigerat av Hamilton (14 juni 2008)

Fotograf på Tierp iDag

Norrlänning
1 453 Inlägg
14 juni 2008
Team-Adolfsson skrev:
Ellertz skrev:

äsh du snackar dynga wink

edit
kolla efter fiddes garage på blocket han sysslar mycket med gamla BMW och säljer mängder med saker

Hehe joo kanske wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Sök