Bas projekt (försök)

Jontedude
11 juni 2008 · 43 Inlägg

Tjena.

Har köpt kicker paketet för 3000kr. Sagt vara asbra, men ja vet inte. Har ju en volvo V40 och olacerat den emot bakre ryggstöd i skuffen. Förslag på annan placering? Visst det dunkar ren bas i hela bilen. Men den borde kunnatrycka på lite mer trots det är en v 40 tycker man. Om det finns någon världsvan därute som kan tipsa om något på något vis alls så snälla hjälp. Den borde palla tycker man.

eriksson87
11 juni 2008 · 590 Inlägg

Jontedude skrev:
Tjena.

Har köpt kicker paketet för 3000kr. Sagt vara asbra, men ja vet inte. Har ju en volvo V40 och olacerat den emot bakre ryggstöd i skuffen. Förslag på annan placering? Visst det dunkar ren bas i hela bilen. Men den borde kunnatrycka på lite mer trots det är en v 40 tycker man. Om det finns någon världsvan därute som kan tipsa om något på något vis alls så snälla hjälp. Den borde palla tycker man.

bakom ryggstödet så elementen/porten spelar bakåt mot luckan eller? smile

andreas_gbg_
11 juni 2008 · 1 634 Inlägg

Till att börja med då... Varför borde den trycka på mer? Du har betalat 3000kr. Bästa/enklaste placeringen är intill ryggstödet spelandes mot bagageluckan, det funkar alltid (i en kombi).

Ta och läs igenom det du skrivit och redigera, fick läsa 4 ggr innan det blev någon klarhet i texten, och då talar jag inte bara om stavfelen. Sen skadar det inte att skriva EXAKT vad det är du har köpt.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Jontedude
11 juni 2008 · 43 Inlägg

Alright.

Jag har basen emot bakre ryggstöden i skuffen, riktad emot bakluckan.
Basen i fråga är en Kicker VES12. Jag vet inte hur mycket watt eller rmswatt den är på. Men steget man fick till är ett Kicker ZX 100,2. Klarar nog bara av 50 x 2 WRMS bryggat. (Har enbart basen kopplad till den).

Detta är som sagt kopplat i en Volvo V40. Allt i volvon är original utom stereo och basen, frontsystemet är helt original.

Jag vill nu kräma ut så mycket som möjligt ur basen, Den klarar ju inte allt om man öser på steget till max. Men jag som ny på dethär undrar om stereon ska ha någon bas på alls, eller om man ska sköta all bas med steget. Stereon är en Denver på 4x50w. Basen på stereon går från -7 till +7.

Pillar varje dag på steg och stereo men får ingen reson på det hela. På steget kan man endast ändra på ett "bass"- reglage och ett "gain" reglage. För mycket på "gain" resulterar i skorr från konen.

Så det jag är mest ute efter i detta fall är:

1: Placering (var den ska vara vänd, om man ska bygga in den på något vis och isf hur)
2: Inställningar på stereo (alltså vart jag ska öka basen, på steget eller stereon eller båda)

Drönirettab
11 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Lådans placering är ju rätt, det kan man konstatera. Inställningarna på stereon ska vara i neutralläge, dvs baskontrollen ska stå i "0" läge så att den varken förstärker eller dämpar.

Steget:

"Input level" ska vara uttryck, dvs i läge "LO" eftersom det är lågnivåkablar anslutna.
"Xover" ska stå i läge "LO".
"Bassboost" ska vara nervriden till att börja med.

För att göra en grundinställning av ljudet så ser du först till att volymkontrollen på stereon och gainkontrollen på steget är nervridna helt. Mata in en skiva i stereon och vrid upp volymen till ca 70-75%, vrid sedan upp stegets gainkontroll tills bashögtalaren precis börjar skorra/låta illa. Vrid ner gainen liitegrann tills ljudet slutar låta illa. Nu är systemet grundinställt.

Tycker du att basen spelar för lite bas så kan du testa att vrida upp "bassboost" litegrann i taget, men såna här funktioner brukar ofta kunna göra att ljudet blir sämre tyvärr.

Viktigt är ju att strömförsörjningen och alla övriga kablar är i bra skick, annars kan man inte utnyttja sakerna på ett bra sätt.

Om baslådan ändå inte kan spela mer bas så kan det helt enkelt vara så att grejorna inte kan spela högre, i just din bil.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2008)

Jontedude
11 juni 2008 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Lådans placering är ju rätt, det kan man konstatera. Inställningarna på stereon ska vara i neutralläge, dvs baskontrollen ska stå i "0" läge så att den varken förstärker eller dämpar.

Steget:

"Input level" ska vara uttryck, dvs i läge "LO" eftersom det är lågnivåkablar anslutna.
"Xover" ska stå i läge "LO".
"Bassboost" ska vara nervriden till att börja med.

För att göra en grundinställning av ljudet så ser du först till att volymkontrollen på stereon och gainkontrollen på steget är nervridna helt. Mata in en skiva i stereon och vrid upp volymen till ca 70-75%, vrid sedan upp stegets gainkontroll tills bashögtalaren precis börjar skorra/låta illa. Vrid ner gainen liitegrann tills ljudet slutar låta illa. Nu är systemet grundinställt.

Tycker du att basen spelar för lite bas så kan du testa att vrida upp "bassboost" litegrann i taget, men såna här funktioner brukar ofta kunna göra att ljudet blir sämre tyvärr.

Viktigt är ju att strömförsörjningen och alla övriga kablar är i bra skick, annars kan man inte utnyttja sakerna på ett bra sätt.

Om baslådan ändå inte kan spela mer bas så kan det helt enkelt vara så att grejorna inte kan spela högre, i just din bil.

The truth makes a man sad... Har faktiskt testat det dära. Fått till det lite bättre men det där extra klöset... Det är inte långt kvar tills jag är nöjd, bara precis lite lite lite mer dunk. Men men.

Kablarna är ju kickers egna så de ska fungera fint, de sitter som berg. Basen är ju inte dålig, bara jag som är petig jobbig kille som inte vill slösa cash tongue

Jontedude
11 juni 2008 · 43 Inlägg

Kom och tänka på en sak. Steget är ju tamt som bara den. Man kanske kan prova med ett bättre steg som ger lite mer rmswatt? Kan det öka på kvaliten?

Drönirettab
11 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Inte helt omöjligt att basen spelar bättre då. Ifall steget är för klent så frestas man ju att dra på så pass mycket att steget ger distorderad signal, det i sin tur kan göra att basen bottnar fastän den inte borde göra det.

Med ett kraftigare steg så är chansen stor att basen får renare signal och kan spela mer bas än tidigare, men man får vara uppmärksam på konutslag och eventuella oljud ändå.

Jontedude
11 juni 2008 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Inte helt omöjligt att basen spelar bättre då. Ifall steget är för klent så frestas man ju att dra på så pass mycket att steget ger distorderad signal, det i sin tur kan göra att basen bottnar fastän den inte borde göra det.

Med ett kraftigare steg så är chansen stor att basen får renare signal och kan spela mer bas än tidigare, men man får vara uppmärksam på konutslag och eventuella oljud ändå.

Låter som en god idé då. Tips på några steg som kan användas?

Horsyhorse
11 juni 2008 · 1 727 Inlägg

Vad exakt för Kickergrejjor hade du?

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jontedude
11 juni 2008 · 43 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Vad exakt för Kickergrejjor hade du?

Jag har kicker VES12 paketet. www.micro.se så är det bara ett kicker paket där.

330beamer
11 juni 2008 · 78 Inlägg

Med 100 wrms till en 12:a tror jag inte att det händer så mycket mer. Tyvärr. Fick hem min nya bas ikväll. Rockford fosgate p3D212. Kör med ett monosteg som ger 320 wrms i 2 ohm. Men kör i 1 ohm wink. Dunkar på bra men basen vill ha det dubbla...wink

Horsyhorse
11 juni 2008 · 1 727 Inlägg

Slutsteget som ingår spelar det den ska, men vill du ha ut mer av basen måste du tyvärr investera i kraftigare slutsteg.
Och OM du gör det, kan du koppla in Kickersteget till högtalarna i fram, klart lyft.
Tips på sub-steg skulle jag kunna ge, passar 2-4000:-?
Alpines D-monosteg spelar riktigt bra, finns i alla prislägen.
Axton slutsteg finns för 2-2500:-
Det finns massor att välja på, men se till att det åtminstånde lämnar 250 RMS.
(Det finns inga steg som lämnar 1000 ärliga watt för 2000:-)
Eller så köper du ett på Micro som matchar, KICKER ZX350.2 o bryggar, minst! Pris 2395:-
Du kanske har, men glöm inte bra strömkabel/jord till slutsteg/en.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jontedude
12 juni 2008 · 43 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Slutsteget som ingår spelar det den ska, men vill du ha ut mer av basen måste du tyvärr investera i kraftigare slutsteg.
Och OM du gör det, kan du koppla in Kickersteget till högtalarna i fram, klart lyft.
Tips på sub-steg skulle jag kunna ge, passar 2-4000:-?
Alpines D-monosteg spelar riktigt bra, finns i alla prislägen.
Axton slutsteg finns för 2-2500:-
Det finns massor att välja på, men se till att det åtminstånde lämnar 250 RMS.
(Det finns inga steg som lämnar 1000 ärliga watt för 2000:-)
Eller så köper du ett på Micro som matchar, KICKER ZX350.2 o bryggar, minst! Pris 2395:-
Du kanske har, men glöm inte bra strömkabel/jord till slutsteg/en.

Pierre

Okej. Ska prova en polares steg och se hur stor skillnaden är. Troor inte att basen själv heller låg på så värst mycket rmsw. Jag hittar ju ingen info om baslådan. Men kan tänka att den bara ligger på 100-200 rmsw..  Vad händer då om man kopplar in ett steg som klöser 250 rms?

Horsyhorse
12 juni 2008 · 1 727 Inlägg

Det gör inget att slutsteg ligger "över", tänk: bättre sakta med stor motor än frenetiskt med liten.
Ett kraftigare steg kopplar bättre grepp på basen, vilket bruka resultera i (visst ere förj-igt) bättre ljud.
Sedan får man hålla öronen öppna(!) om det börjar låta illa.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
12 juni 2008 · 2 009 Inlägg

Kicker är bra grejer men det du har köpt är ju det absolut billigaste kicker man kan köpa.
Så nått supertyck kan du nog inte förvänta dig trots allt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Jontedude
12 juni 2008 · 43 Inlägg

Okej. Nej jag har nu märkt det. Så om ni känner någon som är sugen på xbox 360 och har nått grymt kicker bas+steg så säg bara till wink

Vad är det för slags ljud man ska hålla öronen öppna efter när man testar grymmare steg?

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
12 juni 2008 · 2 009 Inlägg

Jag skulle rekommendera mutant istället om du är på en budget.
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?ProdID=2040
Detta paketet kommer rocka röv med din kombi.
Iallafall för dom pengarna. Där skulle jag nästan kunna lova att man inte får mer för stålarna oavsett var man letar.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Jontedude
12 juni 2008 · 43 Inlägg

Jag får tacka för alla tips, har ni fler så kom gärna med dem!!!

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
12 juni 2008 · 2 009 Inlägg

Tja ett stöddigare slutsteg har jag ju tillsalu begagnat på blocket.
http://www.blocket.se/vi/16721710.htm?ca=22_s

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang