Xenon - Humanhabit?

evil-one
20 juni 2008 · 350 Inlägg

vilket kit passar min beemer? 6000k ? vad menas me H4-1 , H4-2  ?

Nordh ><((((º>
20 juni 2008 · 115 Inlägg

volvonisse440 skrev:
vill ju inte tipsa dej om att byta direct.. fränt med xeon.. men dom är för starka så effter ett år drygt bör du byta reflektorerna annars blir det en prick på besiktningen.. och dessa reflektorer är inte så skitbilliga. mvh jocke jag hoppas du gör ett bra val tongue

JapMax skrev:
Och vadå "men dom är för starka så effter ett år drygt bör du byta reflektorerna annars blir det en prick på besiktningen" Vadå skulle de bleka reflektorn, lr vad menar du?

Jag tror att han menar att xenonlampor skulle vara varmare än halogen, och därmed bränna sönder reflektorn. Detta är dock inte fallet, eftersom xenon faktiskt är svalare än halgoenlampor (35w vs 55w)

Om detta inte var vad du menade, ignorera denna post.

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.
HenkeEdge NDE Level IIA Technician/Analyst
20 juni 2008 · 40 Inlägg

Hur är det med xeonkonverterat och att besikta bilen, har dom blivit hårdare mot "lampmoddning"?
Tur att man har orginalxeon på beemern men på hellyset har man ju vanlig H7-lampa.

Mitt andra intresse --> http://www.minhembio.com/HenkeEdge
Rallyhalle
20 juni 2008 · 4 299 Inlägg

HenkeEdge skrev:
Hur är det med xeonkonverterat och att besikta bilen, har dom blivit hårdare mot "lampmoddning"?
Tur att man har orginalxeon på beemern men på hellyset har man ju vanlig H7-lampa.

H7an får du byta till Xenon om du vill. Helljuset o dimljuset får man konvertera till xenon, men inte halvljuset.

Så de e bara o byta ut helljuset om de nu va de du undra roll

//Jacob

Germax
21 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Nordh skrev:

volvonisse440 skrev:
vill ju inte tipsa dej om att byta direct.. fränt med xeon.. men dom är för starka så effter ett år drygt bör du byta reflektorerna annars blir det en prick på besiktningen.. och dessa reflektorer är inte så skitbilliga. mvh jocke jag hoppas du gör ett bra val tongue

JapMax skrev:
Och vadå "men dom är för starka så effter ett år drygt bör du byta reflektorerna annars blir det en prick på besiktningen" Vadå skulle de bleka reflektorn, lr vad menar du?

Jag tror att han menar att xenonlampor skulle vara varmare än halogen, och därmed bränna sönder reflektorn. Detta är dock inte fallet, eftersom xenon faktiskt är svalare än halgoenlampor (35w vs 55w)

Om detta inte var vad du menade, ignorera denna post.

Det stämmer, dock har inte effekten så väsentlig  betydelse då xenongasen i sig brinner med betydligt mindre spillvärme än halogen. Har inga siffror men ett problem med xenon har ju varit att isen på glaset inte smälter ibland på vintern tongue

Och då finns det bara en faktor kvar som skulle paja reflektorn (som jag kan komma på) Och de är att de skulle bleka, vilket jag tvivlar de starkaste på.

Germax
21 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Rallyhalle skrev:

HenkeEdge skrev:
Hur är det med xeonkonverterat och att besikta bilen, har dom blivit hårdare mot "lampmoddning"?
Tur att man har orginalxeon på beemern men på hellyset har man ju vanlig H7-lampa.

H7an får du byta till Xenon om du vill. Helljuset o dimljuset får man konvertera till xenon, men inte halvljuset.

Så de e bara o byta ut helljuset om de nu va de du undra roll

//Jacob

Om jag fattat rätt hamnar det under helbilsgodkännandet och innebär att du inte alls får konvertera hel-/dimljus. Det man därimot får göra är att konvertera eftermonterade extraljus samt bilar som inte är helbilsgodkända.

Germax
21 juni 2008 · 12 086 Inlägg

kovamies skrev:
vilket kit passar min beemer? 6000k ? vad menas me H4-1 , H4-2  ?

H4-1 står för H4 singel (inget helljus), H4-1 står för Halv xenon, hel halogen. H4 Bi-xenon står för xenon på både hel och halv.

Jag har erfarat H4-2, alltså Halogen på helljus, totalt värdelöst. Parkeringsljusen lös nästan upp bättre.
Har med brännpunkt o göra. Ska du köpa H4 med xenon bara på halv, skaffa Xljus som helljus.
H4-Bi med teleskopfunktion har även dom ofta fel brännpunkt på helljus, vilket resluterar i defekt ljusbild.

Det finns H4 med 2 xenonlampor o varje, 2 ballaster per sida. Dessa är dyra men ska va bäst!

Amstaff
22 juni 2008 · 253 Inlägg

Förstår mig inte på alla beteckningar...

Hittade Bi-xenon för 850:- här:
http://www.bestech.se/index_kitH4-3HI-LO.html

Vad är skillnaden mellan teleskop och Inte teleskop?

på VVME.com så anges H4 BI med H4-3, vad står 3 för? (h4-1 är väl singel och h4-2 är hel / halv)

Skillnaden är ca 150:- mellan dessa!

EDIT: Läste nu att H4-3 ger Xenon på både Hel + Halv medans H4-2 bara ger Xenon + halogen..

Senast redigerat av Amstaff (22 juni 2008)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
Amstaff
22 juni 2008 · 253 Inlägg

650:- för BI-xenon med frakt från VVME är ju helt överkomligt wink

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
Mr_Gear Biltokig
22 juni 2008 · 870 Inlägg

kan man betala med paypal hos VVME?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Amstaff
23 juni 2008 · 253 Inlägg

Mr_Gear skrev:
kan man betala med paypal hos VVME?

Mjyepp, men jag betalade med kort via Paypal utan login..gick fint..

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
bazooka_
23 juni 2008 · 406 Inlägg

Köpte mitt xenon från micro och det har redan en lampa dött, kass kvalité? fler som har problem med eftermarknads xenon?

:DPlattan i mattan:D
Germax
23 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Amstaff skrev:
Förstår mig inte på alla beteckningar...

Hittade Bi-xenon för 850:- här:
http://www.bestech.se/index_kitH4-3HI-LO.html

Vad är skillnaden mellan teleskop och Inte teleskop?

på VVME.com så anges H4 BI med H4-3, vad står 3 för? (h4-1 är väl singel och h4-2 är hel / halv)

Skillnaden är ca 150:- mellan dessa!

EDIT: Läste nu att H4-3 ger Xenon på både Hel + Halv medans H4-2 bara ger Xenon + halogen..

Teleskop är den billiga varianten av BI-xenon. Då är de bara en lampa som åker in och ut bakom en avskärmare, hel och halvljus. Är de Bi-xenon utan teleskop är de 2 lampor, 2 ballaster i varje strålkastare. Dessa är mkt bättre än teleskop som jag beskrev tidigare i tråden.

Ps. Priset 850kr känns halvskeptiskt då allt dom har, oavsätt teknik lr antal lampor kostar 850kr.
Annars gör du som jag, köper från VVME.com, 457kr fraktat, montera idag, perfekt! Bixenon kostar väl några hundra till.

Senast redigerat av JapMax (23 juni 2008)

Miklen
23 juni 2008 ·

Ja köpte 3 kit från vvme asienland..va hemma på 4 arbetsdagar.. Grejerna va fullständigt mosade å ja åkte på 300 spänn i tull men för övrigt så funkar dom skitbra å det ser fint ut me allt xenon i fronten.. smile blev väl en 1200kr alltsom allt har ja för mig d e va xenonkungen tar för 1 kit d smile

NMI
23 juni 2008 · 1 045 Inlägg

JapMax skrev:

Amstaff skrev:
Förstår mig inte på alla beteckningar...

Hittade Bi-xenon för 850:- här:
http://www.bestech.se/index_kitH4-3HI-LO.html

Vad är skillnaden mellan teleskop och Inte teleskop?

på VVME.com så anges H4 BI med H4-3, vad står 3 för? (h4-1 är väl singel och h4-2 är hel / halv)

Skillnaden är ca 150:- mellan dessa!

EDIT: Läste nu att H4-3 ger Xenon på både Hel + Halv medans H4-2 bara ger Xenon + halogen..

Teleskop är den billiga varianten av BI-xenon. Då är de bara en lampa som åker in och ut bakom en avskärmare, hel och halvljus. Är de Bi-xenon utan teleskop är de 2 lampor, 2 ballaster i varje strålkastare. Dessa är mkt bättre än teleskop som jag beskrev tidigare i tråden.

Ps. Priset 850kr känns halvskeptiskt då allt dom har, oavsätt teknik lr antal lampor kostar 850kr.
Annars gör du som jag, köper från VVME.com, 457kr fraktat, montera idag, perfekt! Bixenon kostar väl några hundra till.

H4-3 är ju xenon hel /halv, men magnet som rör sen. den är det bästa dp har du full ljus styrka hela tiden.
Bixenon H4-4 som du påstär är bäst kan jag inte fatta att du tycker, men du kanske inte har testat dom heller,
för där är ju helljus lampan kall, så när du slår på den så har man ju några sek tändnings tid, då blire först helst svart 1sec sen tar det några sec innan den lyser starkt, det är ju inte så fint om det är kolsvart ute, kan hända mycket på den tiden,
men visst får dom till tekniken bättre så kommer dom säkert bli bra, men just nu, NEJ, köp H4-3 av bra kvalitet istället.
jo har testat säljer xenon, och har båda modellerna i mina bilar,

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Amstaff
23 juni 2008 · 253 Inlägg

Fick mail att VVME ville ha extra 15$ för frakten till Sverige, efter 10min ramlade ett till mail in att det var lugnt, paketet är skickat big_smile

Betalade allt som allt 650:- för BI-xenon..

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
chilibyte
23 juni 2008 · 338 Inlägg

vvme's priser låter ju inte helt fyskam, ~250:- för xenon +frakt. Man kanske skulle slå till på detta.

Germax
23 juni 2008 · 12 086 Inlägg

chilibyte skrev:
vvme's priser låter ju inte helt fyskam, ~250:- för xenon +frakt. Man kanske skulle slå till på detta.

Typ 4de gången nu då, 457kr fraktat!!

Germax
23 juni 2008 · 12 086 Inlägg

NMI skrev:

JapMax skrev:

Amstaff skrev:
Förstår mig inte på alla beteckningar...

Hittade Bi-xenon för 850:- här:
http://www.bestech.se/index_kitH4-3HI-LO.html

Vad är skillnaden mellan teleskop och Inte teleskop?

på VVME.com så anges H4 BI med H4-3, vad står 3 för? (h4-1 är väl singel och h4-2 är hel / halv)

Skillnaden är ca 150:- mellan dessa!

EDIT: Läste nu att H4-3 ger Xenon på både Hel + Halv medans H4-2 bara ger Xenon + halogen..

Teleskop är den billiga varianten av BI-xenon. Då är de bara en lampa som åker in och ut bakom en avskärmare, hel och halvljus. Är de Bi-xenon utan teleskop är de 2 lampor, 2 ballaster i varje strålkastare. Dessa är mkt bättre än teleskop som jag beskrev tidigare i tråden.

Ps. Priset 850kr känns halvskeptiskt då allt dom har, oavsätt teknik lr antal lampor kostar 850kr.
Annars gör du som jag, köper från VVME.com, 457kr fraktat, montera idag, perfekt! Bixenon kostar väl några hundra till.

H4-3 är ju xenon hel /halv, men magnet som rör sen. den är det bästa dp har du full ljus styrka hela tiden.
Bixenon H4-4 som du påstär är bäst kan jag inte fatta att du tycker, men du kanske inte har testat dom heller,
för där är ju helljus lampan kall, så när du slår på den så har man ju några sek tändnings tid, då blire först helst svart 1sec sen tar det några sec innan den lyser starkt, det är ju inte så fint om det är kolsvart ute, kan hända mycket på den tiden,
men visst får dom till tekniken bättre så kommer dom säkert bli bra, men just nu, NEJ, köp H4-3 av bra kvalitet istället.
jo har testat säljer xenon, och har båda modellerna i mina bilar,

Jag har haft Bi-xenon med teleskop. Jag vet själv hur värdelös ljusbilden va. Gjorde därför lite research och kom fram till att teleskoplampor oftast får fel brännpunkt med teleskop och därför blir ljusbilden fel =dålig ljusbild. Jag har inte testat xenon med dubbla lampor, men av det jag läst och med egen slutförmåga ska de va bäst. Rättljusbild, sen att man får vänta nån sekund på att få full ljusstyrka är väl möjligt.

Amstaff
23 juni 2008 · 253 Inlägg

JapMax skrev:

NMI skrev:

JapMax skrev:

Teleskop är den billiga varianten av BI-xenon. Då är de bara en lampa som åker in och ut bakom en avskärmare, hel och halvljus. Är de Bi-xenon utan teleskop är de 2 lampor, 2 ballaster i varje strålkastare. Dessa är mkt bättre än teleskop som jag beskrev tidigare i tråden.

Ps. Priset 850kr känns halvskeptiskt då allt dom har, oavsätt teknik lr antal lampor kostar 850kr.
Annars gör du som jag, köper från VVME.com, 457kr fraktat, montera idag, perfekt! Bixenon kostar väl några hundra till.

H4-3 är ju xenon hel /halv, men magnet som rör sen. den är det bästa dp har du full ljus styrka hela tiden.
Bixenon H4-4 som du påstär är bäst kan jag inte fatta att du tycker, men du kanske inte har testat dom heller,
för där är ju helljus lampan kall, så när du slår på den så har man ju några sek tändnings tid, då blire först helst svart 1sec sen tar det några sec innan den lyser starkt, det är ju inte så fint om det är kolsvart ute, kan hända mycket på den tiden,
men visst får dom till tekniken bättre så kommer dom säkert bli bra, men just nu, NEJ, köp H4-3 av bra kvalitet istället.
jo har testat säljer xenon, och har båda modellerna i mina bilar,

Jag har haft Bi-xenon med teleskop. Jag vet själv hur värdelös ljusbilden va. Gjorde därför lite research och kom fram till att teleskoplampor oftast får fel brännpunkt med teleskop och därför blir ljusbilden fel =dålig ljusbild. Jag har inte testat xenon med dubbla lampor, men av det jag läst och med egen slutförmåga ska de va bäst. Rättljusbild, sen att man får vänta nån sekund på att få full ljusstyrka är väl möjligt.

Beror ju på från bil till bil, äldre bilar har oftast relativt kassa ljusbilder, som te.x min 9000...vid helljus märks det knapps att helljuset är på..

Så Xenon kan knappast förvärra det big_smile

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang