Vägverkets föreskrifter och andra nyttiga regler/lagar.

Phaetoon
29 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Vägverkets författningssamling
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

Vägverkets föreskrift 2003:22
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

Den nya omtryckta versionen: (VVFS 2007:307)
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf

UNECE Vehicle Regulations
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs1-20.html
(Där hittar man ECE-reglementena som man hänvisar till i
Vägverkets författningssamling ovan.

Regler för er som tänker etanolkonvertera:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr171.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
LilleSKUTT
4 januari 2009 · 512 Inlägg

så mycket får du dra efter din bil
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bil-dra-/

har du rätt körkort för släpet ?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … t-korkort/

så fort får du köra med din släpvagn http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … Hastighet/

Senast redigerat av LilleSKUTT (4 januari 2009)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Phaetoon
14 februari 2009 · 8 156 Inlägg

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr665.htm
Kolla in 5 kap. Motorer m.m. och 21 kap. Belysning m.m.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … SV%3a%50DF
Länk till direktiv 78/759/EEG. (om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om körriktningsvisare för motorfordon och släpvagnar till dessa fordon)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 juni 2009 · 8 156 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/
Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.


Detta är den tidigare skrivningen:
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant.
Skillnaden kan tyckas vara minimal, men rent lagmässigt så hade polisen/bilprovningen tidigare en möjlighet att slå ner på alla bilar med toning, pga att alla filmer kan ge störande reflexer vid rätt förhållanden. Nu så får dom inte det. Däremot så gäller fortfarande kravet på ljusgenomsläppet.

Dvs reglerna innebär i praktiken att om man tonar vindrutan så blir resultatet olagligt.
Men har man en ny (oblästrad från väder och vind) helt otonad ruta och applicerar en solskyddsfilm med minimal toning så finns det en möjlighet att resultatet blir lagligt. Dock så har inte bilprovningen och polisen tillgång till ljusgenomsläpplighetsmätare i någon större utsträckning, om ens alls. Deras linje är hårdare än vad lagen föreskriver, så man måste själv bevisa (via intyg) att ljusgenomsläppligheten är tillräckligt bra. Rent generellt sett så gör man en okulär besiktning, alternativt säger man att all toning på vindrutan är olaglig.


Relevanta regler kring siktfält (lagtext som ovanstående information baserar sig på)
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472642

10 §   Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Siktfält
11 §   Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på siktfält uppfylla kraven i direktiv 77/649/EEG (se 2 kap. 34 §).

12 §   Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en förarplats som medger tillfredsställande sikt för att kunna ha uppsikt över omgivningen. Detta krav anses uppfyllt för bil som uppfyller kraven i direktiv  77/649/EEG.



RÅDETS DIREKTIV av den 27 september 1977
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 206:SV:PDF
(För alla som gillar riktigt tung läsning:)

om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om siktfältet i motorfordon
(konsoliderad version)
Det är dessa regler som ligger som grund för våra svenska regler.

Här ni lite nya föreskrifter: (Ändring av Vägverkets föreskrifter)
http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … anguage=sv

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
7 september 2009 · 8 156 Inlägg

Vilka däckregler gäller för personbilar? (2010-05-10, bilprovningen.se)
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.

Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

      ● Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip
        överensstämma med originaldäckens, med andra ord
        klara bilens axelbelastning vid totalvikt.

      ● Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h,
        sommardäck minst 180 km/h.

      ● Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och
        fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för
        hjulupphängning, bromsok m.m.

      ● Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

      ● Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens
        garanterade axelbelastning och konstruktiva
        hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.

      ● Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom
        de min-/ maxgränser som finns angivna i
        helfordonsgodkännandet.

      ● Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad
        som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.

      ● Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre
        bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet
        om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna
        gränserna.

Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck.









Utbyte av däck på personbil (Från Transportstyrelsen.se)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/


Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.


Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

* är typgodkända
* uppfyller kraven på belastningsförmåga
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet
* är av samma typ.


Dessutom ska däck och fälg

* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens
  ursprungliga hjulupphängning och styrning
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
* täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ramrod
6 april 2010 · 674 Inlägg

Phaetoon skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Personbil/Tonade-bilrutor/
Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna.

Detta är den tidigare skrivningen:
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant.
Skillnaden kan tyckas vara minimal, men rent lagmässigt så hade polisen/bilprovningen tidigare en möjlighet att slå ner på alla bilar med toning, pga att alla filmer kan ge störande reflexer vid rätt förhållanden. Nu så får dom inte det. Däremot så gäller fortfarande kravet på ljusgenomsläppet.


Här ni lite nya föreskrifter: (Ändring av Vägverkets föreskrifter)
http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … anguage=sv

Kan lägga till att volvo S80 & S60 är jävligt duktiga på att blända med solreflexer från bakrutan på sommrarna...  Hatar den där jävla bakrutan på dom bilarna!!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang