Nu fortsätter ombyggnaden 9-5 aero

Krillepille Ganska n00b
22 juli 2008 · 37 Inlägg

Blir ju skitbra det här smile Lycka till.

Macondax Driver Lastbilsgrossisten.se
22 juli 2008 · 44 Inlägg

Riktigt snyggt bygge. Funderar själv på att bygga ihop en lämplig bilpc ( när renoveringen av verkstan är klar smile )

Vad kör du med för grejer? Skulle vara intressant ifall du kan specificera lite vad det är för komponenter big_smile

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se
epic110 Golfare
22 juli 2008 · 349 Inlägg

Riktigt grymt projekt, ja tänkte sätta in en dator i min blivande golf sen...  det lutar åt en laptop pga av det tar mindre plats!  va gav du för touch-skärmen?  kör du på mini-windows eller orginal?

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
VictorW Medlem 34530
23 juli 2008 · 908 Inlägg

Hej, då var det dags för en uppdatering.

Ndl:
Det är på gång, nu är det inte långt kvar

Krillepille:
Tack!

Macondax:
Tackar, det kommer en spec i denna uppdatering. Hoppas det räcker, annars får du skicka ett PM big_smile

Elda:
Inte i första skedet. Först ska jag montera allt och få det till att fungera med Navin:n och kommunikationen mellan stereon o datorn. När det fungerar klockrent, så får vi se vad som händer… cool

epic110:
Tackar, Datorn tar inte så stor plats, den sitter i handskfacket. Jag kör på Windows XP, där jag gjort egna ändringar i utseendet.

Det har hänt en del sedan sist. Datorn är inmonterad i bilen och alla kablar är dragna och inkopplade. Originalstereon är borttagen och Clarionstereon är på plats. Det som är kvar innan steg ett är klart, är att byta högtalare i dörrarna och sätta in skärmen. Dessutom måste jag tillverka en ram för stereon och skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/409995_gqif6k.jpg
Det vart lite trångt, men det gick smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/409998_518i7r.jpg
Det saknas något här....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/410001_6xpm5w.jpg
då var det äntligen dax för inmontering

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/410012_vw4f8c.jpg
Mycke att hålla reda på, gäller att koppla rätt wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/410015_3a93wg.jpg
Då är det nästan klart....





Spec på dator:
Moderkort: ASUS P5GC-MX/1333 1945GC S-775 M-ATX

HDD: Samsung 2,5" 80Gb

Minnen: Corsair 1GB –DDR2 PC5300 667MHZ

Processor: Intel Pentium4 3,0GHZ

Processorkylning: Arctic cooling alpine 7

Strömförsörjning: M4-ATX

OS: Windows XP

Program: WIS, EPC, Navigator 6, Nero 8, Shrink DVD, Clone DVD, Winrar, Winzip

Övrig utrustning:
Wayfinder GPS antenn, bluetooth
USB Bluetooth adapter v2.0 EDR
Noname 7” skärm 16:9, TV-703
Bilstereo Clarion DXZ378 RMP


https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/410020_1cgjlo.jpg
Använder Windows mediaplayer till musiken, får se hur länge det varar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/410021_x2s11t.jpg
Navigator 6





Jag kör med upplösning 1024*768 på skärmen, har självklart gjort en egen bakgrund, som passar bilen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/410018_k4v1ut.jpg
Skrivbordet på datorn smile

Ändrade utseende för att få det som jag ville ha det. Gick in i egenskaper på bildskärm och valde utseende, där valde jag följande inställningar:
Fönster & knappar: Vistaluna Basic
Färgschema: Vistaluna Basic
Teckenstorlek: Large fonts

Sedan gick jag in i avancerat på samma sida och där kan man välja vilka färger man vill ha på fönstren mm.


Det vart en riktigt mastodontuppdatering, hoppas ni orkade igenom allt big_smile
mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
epic110 Golfare
23 juli 2008 · 349 Inlägg

Fan va fett! Detta ska följas vidare om det blir något mer? smile

Ser riktigt jävla bra ut, man blir ju inte mindre sugen av att sitta o kolla alla projekt-trådar! smile

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Skalle
23 juli 2008 · 17 Inlägg

Har varit nere i Jönköping och hälsat på mina föräldrar. När farsan o jag var ute å åkte såg jag detta på JB:s bildemontering utanför jönköping. Tyvärr så syns det inte på bilden hur många Volvo XC90 det är som står på skroten, men det är bilar som inte levererats pga rost innan leverans.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/401173_lsfhpe.jpg
Skrotade XC90 på JB:s bildemontering

Vad jag vet så är dessa ej levererade pga felaktiga ramnr och inte rost?

Volvo V70n (2005)
Magnus_KZU Blixtjägare
23 juli 2008 · 66 Inlägg

hur skönt som helst det här du gör

fortsätt så bara med uppdateringar smile

666_Beast
24 juli 2008 · 1 863 Inlägg

Jäklar va med sladdar att hålla reda på... Men det blir riktigt grymt bra det där.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Lifeabuser
24 juli 2008 · 427 Inlägg

Riktigt nice! Själv funderat på ett liknande projekt. Var köpte du 12v-nätagget? Hur startar datorn upp när du startar bilen? Är det med fördröjning så att den inte smäller igång innan du vridit på startnyckeln, är den kopplad till batteriet direkt så du är oberoende av all annan elektronik och bara trycker på knappen eller en annan lösning??

Windows i bilen är inget att rekommendera...
Kolla även resten av sidan

Snyggt jobbat, jag gillade konsolen. Fast kanske mindre skönhetsfel.
Lycka till i fortsättningen.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
Braather (none)
24 juli 2008 · 1 725 Inlägg

Fasen vad det tar sig smile Lite avis bara! Ska bli kul att se slutresultatet sen..för det känns som att du inte har långt kvar till slutet nu.
Har du haft några större problem under resans gång?

Mvh
Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
Hee-Maan
24 juli 2008 · 3 113 Inlägg

haha schysst projekt måste jag erkänna.. dock så skulle jag betalt hur mycket som helst för att slippa handskas med ormboet utav sladdarna, men det varkar ju bara vara jag det.

lycka till i framtiden.. detta skall följas! big_smile

mvh /Krille - cebT

Semper Fi
Gizmojohan
24 juli 2008 · 3 295 Inlägg

fan vad ballt, du ger mig massa med idéer nu ju..  wink

VictorW Medlem 34530
24 juli 2008 · 908 Inlägg

Som någon sa så börjar det närma sig slutet, i alla fall för detta projekt. Blir inga bilder idag, men har fått igång datorn så det fungerar, men inte riktigt som jag hade tänkt mig sad  skärmen är monterad, dörrhögtalarna fram är utbytta. så nu är det bara bakhögtalarna kvar och gps pucken som ska sökas in.

när det är klart och navin fungerar, så får vi se hur det utvecklar sig wink


epic110:
Tackar, kan säga att skärmen vart riktigt bra (bilder kommer imorgon). Jo det kommer mer, men har inte bestämt när det ska ske big_smile

Skalle:
Är inte omöjligt, men det jag fått veta så berodde det på rost. Kan ju faktiskt bero på en blandning av orsaker.

Magnus_KZU:
Tackar, det lovar jag att jag ska göra smile

666_beast:
Det vart några stycken att hålla reda på, det hoppas jag med cool

Lifeabuser:
Så sant som det är sagt, Windows hör inte hemma i bilen lol
nätagget köpte jag på nätet. Tanken var att jag skulle starta datorn med knappen, men det funkade inte riktigt. Kanske går att lösa senare. Just nu så startar datorn efter en liten stund när jag vridit om nyckeln. När jag stänger av bilen så stängs datorn av efter 1min. funkar klockrent. - denna finess finns i nätagget.

Angående konsollen, så har jag planer på att göra om den, men just nu så får det vara big_smile

Braather:
Japp det börjar närma sig slutet på fas ett i alla fall smile Problem o problem, hela resan har ju varit ett enda stort problem. Det största problem var väl när jag insåg att det inte skulle fungera med att använda ett konventionellt nätaggregat med 12V till 230v omvandlare. Men det vart ju bra i slutändan, du skulle hört överläggningarna jag hade med plånboken för att få köpa M4-ATX nätagget roll

cebT:
Tackar, som sagt det vart lite mycket sladdar. Men det är bara att ta en i taget så löser det sig till slut cool

Slave_joe:
Jag hoppas det blir det när jag är färdig. Det är alltid roligt att kunna hjälpa till. Är det något du behöver hjälp med så säg till smile


Det var allt för denna gång. Mer kommer imorgon wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
krutmats
25 juli 2008 · 1 892 Inlägg

Fi fan Victor vad grymt det blir!!!  Riktigt tjusigt!!!    Har du fått allt funka bra, inga större bekymmer?? mvh/Mats

ScottaN Medlem 5280
25 juli 2008 · 552 Inlägg

Blev ju kanon det där! Fått allt att funka? Ska du till mantorp imorgon? Vill kolla på bilen såfall smile

Lifeabuser
25 juli 2008 · 427 Inlägg

VictorW skrev:
Lifeabuser:
Så sant som det är sagt, Windows hör inte hemma i bilen lol
nätagget köpte jag på nätet. Tanken var att jag skulle starta datorn med knappen, men det funkade inte riktigt. Kanske går att lösa senare. Just nu så startar datorn efter en liten stund när jag vridit om nyckeln. När jag stänger av bilen så stängs datorn av efter 1min. funkar klockrent. - denna finess finns i nätagget.

Angående konsollen, så har jag planer på att göra om den, men just nu så får det vara big_smile

Okej, för har läst lite om det och rekommendationerna har varit just de som du har inställt nu. Att man startar en stund efter nyckeln vridits om och att den inte blir strömlös när bilen stängs av med tanke på hårdvaran livslängd. Antar att nätagget känner av spänningsändringen till batteriet när generatorn går igång precis som ett skiljerelä/batteriseparator. Eller är det en annan lösning på det?

Angående konsolen så arbetar i alla fall jag efter principen: "fixa det som är sämst". På så sätt blir allting bra tillslut då den sämsta delen blir en ny och hela tiden blir bättre och bättre big_smile

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
VictorW Medlem 34530
25 juli 2008 · 908 Inlägg

Jag lovade en uppdatering idag, men den blir inte lång. Det gick åt helvete idag. Skulle installera programmet för bluetooth, men jag stängde av mitt i utan att tänka mig för och efter det så startade inte Windows som det skulle. det gick inte att åtgärda, så nu är allt urplockat igen för ominstallation av allt madmadmad

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Braather (none)
25 juli 2008 · 1 725 Inlägg

Sådant där är ju bara så jäkla störande då man börjar känna sig klar med det mesta. Men måste du plocka ut allt för de :S ?

--Lev i går som det vore i morgon--
VictorW Medlem 34530
25 juli 2008 · 908 Inlägg

Braather skrev:
Sådant där är ju bara så jäkla störande då man börjar känna sig klar med det mesta. Men måste du plocka ut allt för de :S ?

Japp, det är lite jobbigt att installera när bilen måste vara på hela tiden. dessutom så misstänker jag att moderkortet lagt av av någon anledning mad

Nu är allt isärplockat efter en jädrans massa strul, har jag tur så får jag igång det i natt eller nått roll

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
VictorW Medlem 34530
26 juli 2008 · 908 Inlägg

en ny uppdatering om det är någon som är intresserad...har fått igång skiten och ominstallaton av Windows och alla andra program är i full gång....får se när jag lägger mig

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang