1880
Sök

Clio som bråkar med mig, dam i nöd!

13 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#1
Tråd från 2008 /mod

Min Renault Clio 1,4 har fått för sig att inte starta. Och jag är fullkomligt värdelös på att mecka, vet hur man öppnar motorhuven ungefär tongue
det är en 01 a.

Den startar ibland men inte alltid och jag får försöka flera gånger. Den liksom bara tuggar och tuggar men det händer ingenting. Och ibland startar den på första försöket. Häromdagen var den helt stendöd och det bara klickade ifrån den när jag vred om nyckeln. Dock fick jag hjälp att putta igång den då smile

Vad kan det bero på?
Tacksam för all hjälp jag kan få! smile
Senast redigerat av Nethril (5 juli 2008)

7 100 Inlägg
5 juli 2008
#3
typ kolla batteriet?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

13 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#4
camaro67 skrev:
Kör bilen till verkstad då big_smile

men det känns lite dyrt att hålla på och felsöka på verkstad.. tänkte om någon här kanske visste exakt vad det var för någonting med en gång! *latmask och snåljåp*

13 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#5
bmx skrev:
typ kolla batteriet?

typ det är svart?! wink
nejmen allvarligt talat, vad är det jag ska kolla med batteriet? fylla på sånt där batterivatten eller vad det heter? jag har kollat om det finns några lösa sladdar men det gör det inte.
jag kan ju ingenting sad usch, bilar ska bara funka sad


just det ja, den kuttrar lite, eller ja, bilen liksom kvittrar/kuttrar lite från motorn när man väl fått igång den. kan det ha med det att göra? läste om att det kan vara någon rem som låter så om den sitter löst? vilken rem isf?
Senast redigerat av Nethril (5 juli 2008)

Meister
6 763 Inlägg
5 juli 2008
#6
Nethril skrev:
camaro67 skrev:
Kör bilen till verkstad då big_smile

men det känns lite dyrt att hålla på och felsöka på verkstad.. tänkte om någon här kanske visste exakt vad det var för någonting med en gång! *latmask och snåljåp*

Händer de något om du vrider på nyckeln då? Typ att startmotorn går eller något sånt? Tänkte om batteriet är slut. Känner du ingen som kan något då?


vingåker
68 Inlägg
5 juli 2008
#7
Det är svårt och veta exakt va felet är.Det är dyrt och felsöka.Jag tar 250kr i timmen om jag felsökar. Lycka till med bilen..

Drive Nice!

fälg fantast
1 086 Inlägg
5 juli 2008
#8
kolla batteriet, / startmotorn / sök på forum

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

13 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#9
Händer de något om du vrider på nyckeln då? Typ att startmotorn går eller något sånt? Tänkte om batteriet är slut. Känner du ingen som kan något då?

ibland går ju bilen som sagt igång på direkten. Men oftast när jag vrider om nyckeln så fastnar den liksom i det där förstadiet till att starta (usch jag förklarar som en kratta) och bara tuggar och tuggar men det händer ingenting mer. Vågar inte låta den tugga för länge heller för jag hörde någon som sa att det inte var bra för bilen.
Ibland hjälper det om jag gasar lite när den är i det där "förstadiet" men inte alltid. Som tidigare idag, den tuggade och tuggade men ingenting mer. Testade 5 gånger, varav 3 med lite gas innan jag gav upp gick ur bilen och svor lite.
När jag lugnat mig och satte mig i bilen igen gick den igång på första försöket.
Jag blir knäpp.tongue

Om batteriet är slut är väl bilen totaldöd väl? för alla lampor och sånt tänds, och bilen börjar tugga men ingenting mer.
Förutom den gången för några dagar sedan när den inte ens gjorde det utan var stendöd. Lamporna lös men det bara sa klick när jag vred om nyckeln.

13 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#10
s15 skrev:
Det är svårt och veta exakt va felet är.Det är dyrt och felsöka.Jag tar 250kr i timmen om jag felsökar. Lycka till med bilen..

jo.. det är väl det. Förstår att det inte är gratis men man vill ju alltid komma så billigt undan som möjligt!
eller, jag vill det iallafall! smile
Tack!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 juli 2008
#11
Du ska inte gasa nånting när du ska starta den, då får den i sig för mycket bensin. Men ta kontakt med nån du känner som vet lite mer om bilar och be honom/henne kolla tändningen.
Verkar inte som den tänder... hmm
Lycka till iaf.
MVH T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

vingåker
68 Inlägg
5 juli 2008
#12
Klart alla vill väl komma undan billigast möjligt.Men efter det jag vet så håller jag det bästa friset på felsöking.Har ej hört om något annat företag så felsökar till det friset.
Lycka till med bilen.

Drive Nice!

Meister
6 763 Inlägg
5 juli 2008
#13
Nethril skrev:
Händer de något om du vrider på nyckeln då? Typ att startmotorn går eller något sånt? Tänkte om batteriet är slut. Känner du ingen som kan något då?

ibland går ju bilen som sagt igång på direkten. Men oftast när jag vrider om nyckeln så fastnar den liksom i det där förstadiet till att starta (usch jag förklarar som en kratta) och bara tuggar och tuggar men det händer ingenting mer. Vågar inte låta den tugga för länge heller för jag hörde någon som sa att det inte var bra för bilen.
Ibland hjälper det om jag gasar lite när den är i det där "förstadiet" men inte alltid. Som tidigare idag, den tuggade och tuggade men ingenting mer. Testade 5 gånger, varav 3 med lite gas innan jag gav upp gick ur bilen och svor lite.
När jag lugnat mig och satte mig i bilen igen gick den igång på första försöket.
Jag blir knäpp.tongue

Om batteriet är slut är väl bilen totaldöd väl? för alla lampor och sånt tänds, och bilen börjar tugga men ingenting mer.
Förutom den gången för några dagar sedan när den inte ens gjorde det utan var stendöd. Lamporna lös men det bara sa klick när jag vred om nyckeln.

Då är iaf inte batteriet dött. Tyvärr eller vad man ska säga för de hade varit väldigt simpelt isåfall big_smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 juli 2008
#14
Jag skulle tippa på Dessa sakerna

1. Dålig jord (startar lite beroende på utetemp å fuktighet kanske? behöver dock inte ha med de å göra)
2. Dåligt batteri
3. Hur mår startspärren i nyckeln ?  harru någon reservnyckel å testa med som användes sällan ?
4 Putsa till flatstiftet på startmotorn

att utesluta jordfel är lätt ..man kopplar en startkabel eller liknande mellan batteriets minus å någon metalldel på motorn å testat så lite för å se ifall startproblemen försvinner....

Kan även vara så vid jordfel att om man kollar under huven samtidigt som man startar bilen när de är mörkt ute att man ser gnistor i motorutrymmet..


Teknik Informatör
371 Inlägg
5 juli 2008
#15
det jag skulle försöka kolla är bränslepumpen...få någon att knacka på din tank medans du vrider på startnyckeln se om det blir någon skillnad.
om inte så kan det vara någon givare som spökar typ vevaxel/kamaxel givare...sen vet jag att Renault har haft lite promblem med sina startspärrar...prova att låsa och låsa upp en extra gång när det händer...eller varför inte prova reservnyckeln...

lycka till

skicka ett pm om det är något du undrar över...

BMW E3 it takes one to catch one :)

551 Inlägg
5 juli 2008
#16
Min kompis har en exakt likadan Clio -01 1.4, hans hade likadant fel för 2 veckor sen det var ena tändspolen som hade gett upp, där sitter 2 st, likabra att byta båda på en gång(dom brukar gå sönder ungefär samtidigt)
lycka till
mvh

You can't B serious, oh K

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 juli 2008
#17
marven skrev:
Min kompis har en exakt likadan Clio -01 1.4, hans hade likadant fel för 2 veckor sen det var ena tändspolen som hade gett upp, där sitter 2 st, likabra att byta båda på en gång(dom brukar gå sönder ungefär samtidigt)
lycka till
mvh

Fel fel fel

På alla clio från typ 98 å fram så sitter de seperata tändspolar å inte kombinerade så hon har 4 st tändspolar å risken att alla 4 skulle vara dåliga helt plötsligt låter ju riktigt rätt...


13 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#18
Xuri skrev:
Jag skulle tippa på Dessa sakerna

1. Dålig jord (startar lite beroende på utetemp å fuktighet kanske? behöver dock inte ha med de å göra)
2. Dåligt batteri
3. Hur mår startspärren i nyckeln ?  harru någon reservnyckel å testa med som användes sällan ?
4 Putsa till flatstiftet på startmotorn

att utesluta jordfel är lätt ..man kopplar en startkabel eller liknande mellan batteriets minus å någon metalldel på motorn å testat så lite för å se ifall startproblemen försvinner....

Kan även vara så vid jordfel att om man kollar under huven samtidigt som man startar bilen när de är mörkt ute att man ser gnistor i motorutrymmet..

Tack för svaret! Det spelar ingen roll vad det är för väderlek och dyl. Den bråkar ändå tongue
Idag har den dock startat på första försöket 3 gånger av 5. De andra två gångerna fick jag testa massa gånger (typ 4-6 ggr) innan den startade.

Hur ser man om batteriet är dåligt? vad ska man kolla efter?

Jag har en extranyckel som används sällan, det är den jag har använt idag efter att jag läste här igår kväll. Den fungerar varken bättre eller sämre utan det är som tidigare.

Det där att kolla jordfel klarar jag nog låter det som! smile Ska man ha den där startkabeln där medans man kör då? För om bilen tex. inte startar första gången, och jag sätter dit startkabeln och försöker igen, och den startar direkt då så vet jag ju inte om den hade gjort det utan startkabel också? om du förstår vad jag svamlar om tongue
Om man ska kolla efter gnistor, ska man ha startkabeln kopplad sådär då eller gnistrar det ändå?

Vart sitter startmotorn? Om den är kass, går det att se det på den utifrån?
Tack så jättemycket för din hjälp!

13 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#19
Irmscher Vectra skrev:
Du ska inte gasa nånting när du ska starta den, då får den i sig för mycket bensin. Men ta kontakt med nån du känner som vet lite mer om bilar och be honom/henne kolla tändningen.
Verkar inte som den tänder... hmm
Lycka till iaf.
MVH T

ojdå! okej då ska jag inte göra det nåt mer!
har tyvärr ingen som är särskilt haj på bilar som jag känner sad
Om bilen inte tänder, brukar det alltså vara startmotorn det är fel på? eller är det tändspolarna? eller har jag fattat allting fel nu?
Tack!smile
Senast redigerat av Nethril (6 juli 2008)

13 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#20
marven skrev:
Min kompis har en exakt likadan Clio -01 1.4, hans hade likadant fel för 2 veckor sen det var ena tändspolen som hade gett upp, där sitter 2 st, likabra att byta båda på en gång(dom brukar gå sönder ungefär samtidigt)
lycka till
mvh

okej. jag fick höra från en annan som har en likadan att om man tycker att ens clio börjar bli lite risig så är det ofta nån tändspole som gått sönder. Dock verkade det på henne som att den skulle börja bli seg att köra, inte att starta? men det är väl kanske olika sånt där?
Hur märkte han att det var en tändspole som givit upp?
Tack!
Senast redigerat av Nethril (6 juli 2008)


Sök